Проф. Димитър Цанев е новият ректор на Националната музикална академия в София.
Когато преди време го питали дали ще се кандидатира, той отговорил така - "да, защото изключително много се интересувам от всичко, което се случва в академията". И сега възприема този пост като посвещение, като "импулс за служене", а не като "допир до сюблимността в администрацията". Димитър Цанев и консерваторията (както тогава се е наричала) са свързани от 1976, тогава той е приет като студент по пиано. Оттам тръгва и разговора ни в сутрешното "Радиокафе" - колко трудно е било "влизането" в академията тогава, "практически невъзможно" - добавя той с усмивка и си спомня как точно тогава (експериментално) се е свирело зад завеса. Но не екзотиката е била важна, а фактът, че "критериите бяха високи". Това ще бъде и една от големите цели на новия ректор - "да върнем смисъла и да не губим висота".
А времената са трудни (може би най-трудните, точно в момента), интересите на младите хора са "изместени", да бъдеш музикант не е в техния фокус. И тук Димитър Цанев обръща посоката на разговора с думите "хубаво е да има снобизъм, когато има стремеж към едно поприще. Снобизмът пълни зала "България", снобизмът пълни и зала 1 на НДК, хората чуват прекрасно свирене...". И добавя, че някога "нашата, музикантската сфера експортираше участващите в нея, тя ги срещаше със Запада, музиката беше пътят "навън" и продължава с факта, че тогава общото състояние на европейската естетика е било различно, влагали са се повече пари за оркестри, авторското кино процъфтява.
"Сега и в по-богатата част на Европа се усещат проблемите в сферата на културата, но не толкова, колкото при нас. Ние страдаме повече". Разговорът с проф. Димитър Цанев засяга теми като инвазията на изпълнителите от Далечния Изток ("това, което до този момент само подозирахме, съдейки по духовните учения и бойните изкуства, се въплъти в инструментализъм...и те обръщат представи и сменят критерии. Това е един огромен масив от музикални мигранти, които се пренасят наред с Източния блок, работят по своему и - виждате, на всеки голям конкурс, половината, които стигат до финала, са оттам... а наши студенти, ето на "Кралица Елизабет", не преминават".
Новият ректор на Националната музикална академия е "за" новите технологии и новите възможности за допир до класическата музика (като YouTube), но смята, че тази пълна липса на препятствия не изгражда характери. А той е от поколение "с характер" и някак на границата. 'Аз бях на една много приятна възраст, 34 години, когато дойдоха промените" - спомня си Димитър Цанев, добавяйки, че много от неговите състуденти са в Европа и Америка. Неговият избор да остане е бил обаче напълно осъзнат. И, оставайки, пред погледа му "минават" различните моменти на развитие, отваряне, промяна на консерваторията - само ракурсът се сменя, първо - преподавател по задължително пиано, после завеждащ катедра, два мандата декан... Сега като ректор иска да продължи да съхранява капацитетния потенциал на преподавателите, защото там нивото е високо.
Променя се профилът на студентите. "Във финансирането на висшите училища едва сега започват поетапни действия, които да сменят практиката студентите да се идентифицират със субсидия... така ние на моменти приемахме не студенти, а субсидии" - добавя той. Говорим за новата стратегия 2014 - 2020, според която ще се увеличава процентът за финансиране на качество - от 25 % през 2016, 40% - през 2017 и така нататък. Качеството пък ще се определя по различни критерии, по който Музикалната академия към момента е "отличник" - програмна акредитация, научна дейност, рейтингови измервания.
"Даже току-що ни беше направена докторска акредитация - имаме 9.45 от 10, като разликата е само за да подчертае съвършенството" - позволява си дори да се пошегува новият ректор. Оказва се, че към докторатите в академията интересът е огромен. Говорим и за новите специалности, за обучението по звукорежисура, управление на музикални проекти.. но най-вече за интердисциплинарния подход и единното възприемане на всички аспекти на музиката.
"Днес страдаме от прекалено разслояване на отделни специалности. Някога, по времето на Бах и преди него, музиката е била по-интегрална, отделните знания за нея са били свързани. Музикалното образование като цяло е консервативно и не можем да седим безучастно и да гледаме как светът се променя" - каза в студиото на Радио София проф. Димитър Цанев.
Чуйте цялото интервю - в него става дума и за бъдещите проекти, за ремонта на "новата" сграда на академията, в която е "шумната част" - инструменталистите, поп и джаз департамента, където има нужда и от звукова изолация на отделните стаи, но и външна изолация на самата сграда - така стигаме до новата терминология, с която вече трябва да борави Димитър Цанев. "Никой не става веднага виртуоз - казва по този повод той и добавя, всичко му е много интересно и че отношението му към новата му роля е "труженическо, а не апологетско".
Продължаваме рубриката „Запознай се с музикантите“ с представянето на главния диригент на Симфоничния оркестър на Българското национално радио – Константин Илиевски . Константин Илиевски произхожда от..
Човекът, с когото ще ви запознаем тази седмица е цигуларката Галина Койчева - концертмайстор на Симфоничния оркестър на БНР. „ Утвърден и желан солист е, чудесен камерен изпълнител и перфектен..
Запознай се с музикантите! Това е пространството, където всяка седмица ще ви срещаме с някой от музикантите от съставите на БНР. Стартираме с цигуларката Десислава Чолакова , далеч не само..