Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
От началото на годината финансисти наблюдават все по-нарастващ интерес на дребните вложители към нетрадиционните за българина финансови инструменти, каквито са акциите и облигациите.
Кризата е на път да трансформира спестяванията на гражданите и да промени финансовата култура на българите през следващите няколко години, прогнозира финансистът Явор Ачев. Той изтъкна, че около 2/3 от спестяванията в близките до нас страни са в депозити, но 1/3 са в други финансови инструменти. Моментът е изключително подходящ, тъй като има редица специализирани компании, също така всички големи банкови групи в България предлагат услуги по управление на активи. За масовия клиент най-достъпната форма е чрез инвестиции във взаимни фондове. Те предлагат много ниски такси за вложителите. Специално за България, за българските вложители няма никаква разлика дали ще инвестират във фондове, които се предлагат публично в страната от България, спрямо нашите приятели от ЕС, от други европейски държави. Таксите и комисионните са абсолютно едни и същи. Доходността, която се реализира, е абсолютно една и съща.
Доходността от вложенията в ценни книжа ще гони тази от лихвите по депозитите, прогнозират финансистите. В Европа, облигациите, които са малко познат у нас инструмент, са имали доходнот от близо 10% годишно по време на кризата, изтъкна Ачев. Така портофейлът на хората, които са инвестирали мъдро в акции и облигации, не е намалял значително допълни той. Краткият съвет към масовия потребител е да спазва дисциплина и да бъде активен, изтъкна експертът:
Има две основни правила, които се наричат "дисциплина на покупка" и "дисциплина на продажба". Дисциплината на покупка е да си определим правилно какви финансови нужди имаме, в какъв хоризонт, да си купим съответните финансови инструменти, които отговарят на тези хоризонти и след като ги купим, да не прибягваме към много чести промени в портфейла, към влияние от външни фактори, какво е написано за пазара и т.н. Вторият фактор е дисциплина на продажба. Т.е. в момента, когато достигнем нашите финансови цели, да пристъпваме или към продажба на портфейла, или да бъдем активни и да преразгледаме.
Сигнали за нередности в предизборната кампания може да изпращате на e-mail: reporter@bnr.bg
Репортерите на БНР ще ги проверят
АНОНИМНОСТТА Е ГАРАНТИРАНА