Представители на малки превозвачески фирми блокираха тази сутрин граничния пункт "Капитан Андреево", недоволни от решението на турската страна да не се пропускат през границата превозвачи с еднократни разрешителни. Шофьорите и техните работодатели предприеха протестните действия въпреки вчерашното решение на Съюза на международните превозвачи да не се блокира границата до срещата между транспортните министри на България и Турция, планирана за 21-ви февруари.
Аргументите на малките превозвачи са, че от десет дни техните камиони са блокирани и фирмите търпят огромни загуби, които могат да ги доведат до фалит. Недоволните ще продължат блокадата до решаването на проблемите с еднократните разрешителни.
Около 100 шофьори на товарни коли са затворили и българско-турската граница край Лесово. Пред пункта вече се е образувала колона от близо два километра. За да запазят хранителните стоки, които превозват, част от шофьорите са принудени да оставят колите си да работят непрекъснато.
В колоната пред граничния пункт чакат и тирове от Украйна, Полша, Русия, Иран и Македония. Българските превозвачи заявиха, че всички ги подкрепят и засега няма напрежение между шофьорите. През пункта се пропускат леките автомобили.
Атанас Чалдъков заяви, че протестът не е подкрепен от браншови организации: Границата я затворихме. Сега в момента нито влизат, нито излизат камиони. Току-що идват полицаи много. Какво ще стане, не знаем. Те камионите са по паркингите, защото трябва да оставим пътя за леките коли, но на паркингите ги има, само ще пускаме с бързо развалящи се стоки, които имат документи. Друго всичко се спира и са спрени. Искаме да пуснат разрешителните, за да работим.
Превозвачите дадоха три дни срок за решение на проблемите с турската страна, в противен случай всички протестиращи тежкотоварни автомобили ще дойдат в София. Това каза Георги-Петър Нейчев, председател на една от големите транспортни фирми. Той уточни, че на турската граница има 50 камиона, които са блокирани заради проблема с разрешителните от турска страна:
Ако до три дни не се реши, тогава те отново ще стачкуват и в София, не само на границата. Това е днешното наше решение. За 21-ви февруари те казват, че е твърдо късно, за да могат да се решат проблемите, и задават въпроса, ако и тогава не се реши, какво правим? При нечовешки условия са подложени шофьорите вече десет дни. Да стоят в кабините си и те са в правото си да искат едно справедливо решение да се реши, макар и временно, но трябва незабавно да бъде решен този въпрос от двете страни.
Миролюб Столарски от Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт също повтори, че даденият от шофьорите срок за намиране на решение е три дни. По думите му големите транспортни фирми изцяло подкрепят по-малките:
Не делете вече на големи и малки. Ние като БАСАТ още днес пращаме хора на границата да подкрепим малките превозвачи в тяхната блокада, тъй като те са абсолютно прави. Ние непрекъснато искаме да има равнопоставеност между двете държави и предложението нашето е пълна либерализация. На никой да не пречим да работи, и те, и ние да работим. Аз съм сигурен, че нашето правителство ще ни подкрепи. Ние много ясно казахме, че няма в петък среща, ние искаме от правителството директно да се обърне към премиерите, защото това е решение на премиерите. Три дена досега чакаме. След три дена, ако няма никакво движение, ако пак седим и изчакваме, тези камиони, които са на границата, ще бъдат в София.
За 15 часа е насрочена среща на превозвачите с вицепремиера Даниела Бобева.
Големите български превозвачи няма да блокират днес българско-турската граница, както бяха обявили предварително, съобщи за "Хоризонт" Ангел Траков - председател на Съюза на международните превозвачи. Те ще изчакат срещата на транспортните..
Сигнали за нередности в предизборната кампания може да изпращате на e-mail: reporter@bnr.bg
Репортерите на БНР ще ги проверят
АНОНИМНОСТТА Е ГАРАНТИРАНА