Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Специалистите:

Внимание! Изкуственият интелект понякога халюцинира, мислете критично

170 урока с ИИ вече са част от дигитална библиотека със свободен достъп, създадена от образователен сайт

3
Снимка: БТА


Изключително важно е учениците да се научат да мислят критично и да могат да проверяват информацията, която им дава изкуственият интелект, защото понякога той халюцинира. Този е един от рисковете при използването на ИИ. Това посочи в ефира на Радио Кърджали ръководителят на образователния сайт prepodavame.bg Петко Иванов. „Изкуственият интелект, както и социалните мрежи, крие известни рискове – той не винаги е прав, когато го питаш нещо. Понякога има т. нар. халюцинации, измисля си нещо, директно ти дава грешна информация и е много важно учениците да могат да мислят критично и да могат да проверяват това, което излиза от чатовете. Същото е и с генерирането на фалшиви видеа, фалшиви снимки. Вече много от тях са на практика неразличими от реалните и това крие риск ученикът и дори учител, родител да се подведат по такава фалшива информация. Така че е много важно да се работи за критичното мислене в този аспект. И другото, което със сигурност е риск е, че всъщност идеята на училището не е, че просто трябва да възпроизведеш някаква информация. Това е умение, което вече не е важно. Можеш да влезеш в интернет и да достъпиш абсолютно каквато искаш информация. И ако се преподава на ниско ниво, където учениците просто запаметяват и възпроизвеждат информацията, има риск ИИ да завземе ролята на ученика и просто да възпроизвежда информация вместо тях, което не е целта на образователната система. Затова тук е ролята на учителя да преподава на високо ниво, където основен фокус е ученикът в центъра и развитие на умения на XXI-и век, където ИИ не може да замени работата на ученика и развитието на тези умения“, коментира Иванов.

Друг риск при използването на ИИ в училище е прекомерното използване на устройства от деца под 14-16-годишна възраст, защото това може да доведе до промени в тяхното когнитивно разбиране за света, допълни той.

По оценката на Иванов има още много какво да се желае от учебните програми и от начина на преподаване в българското училище, за да достигне до създаването и развиването на умения на XXI-и век у децата.

Има дефицит в администрацията и в институциите за създаване на този тип политики и промени, които да доведат до съвременно образование у нас. Политическата нестабилност от последните години допълнително утежнява ситуацията, „защото без политическа воля за по-сериозни реформи в образованието няма как да станат нещата“, допълни още той.

Ако в началото на 2024 г. повечето учители в България са споделяли, че не използват изкуствен интелект в работата си, то в края на годината тази тенденция се обръща. Над 2000 преподаватели са се включили в поредица обучения, част от Академия за развитие на дигитални умения в ерата на изкуствения интелект, организирана от образователния сайт prepodavame.bg и един от мобилните оператори.

В резултат от обученията учителите са били насърчени да създадат и проведат уроци с учениците си, в които използват приложения с изкуствен интелект или им обяснят основни особености на новата технология. Избрани са 170 урока, оценени като най-добри, и те вече са част от дигитална библиотека със свободен достъп.



Един от одобрените уроци е на кърджалийската учителка от Професионалната гимназия по икономика Пламена Дюлгерова. Тя е преподавател в направление „Приложна информатика“.

Дюлгерова и учителят по информатика и заместник-директор на Средно училище „Йордан Йовков“ Нурай Нури, който пък от години вече използва създаден от самия него ИИ, гостуваха в социалната мрежа в ефира на Радио Кърджали, предаването „На чаршията, в чата“ като споделиха личния си опит.



Урокът, с който участва в инициативата на образователната платформа Пламена Дюлгерова е един от първите ѝ с изкуствен интелект. Основната цел в него е  учениците да генерират изображения чрез ИИ и да ги използват в сайтовете, които подготвят.

Изкуственият интелект може да се прилага във всички уроци, убедена е учителката. Съвместно с колежката ѝ по български език Лидия  Бояджиева са подготвили бинарен урок „и в него ще съчетаем героите от античността с изкуствения интелект и информационните технологии“, сподели тя.

Нурай Нури се занимава с разработването на изкуствен интелект няколко години преди официално да бъде въведено в обръщение в публичното пространство този термин. Училището, където работи е първото, спечелило проект по STEM програмата на Министерството на образованието. Получихме хуманоидния робот Наоми. Трябваше да го обуча и той изпя химна на училището, разказа Нури. Преди известно време преподавателят по информатика представи заедно със своя колежка, бинарен урок по информационни технологии и английски език с използването на ИИ. В него един от акцентите е киберсигурността, а другият – развитие на езиковите умения, докато се изучават киберрисковете, обясни той.

Изключително важно е създаването на умения за критично мислене у учениците във връзка с ИИ, подчерта и Нурай Нури, защото, „изкуственият интелект не е даденост, а е нещо, което човек трябва да се съобрази и да го развие в правилна посока“.

„Аз не мисля, че ИИ е опасен. Той така или иначе навлиза в живота ни. Ние няма как да спрем технологичния напредък. Така че трябва да го догоним. Трябва да си догоним и учениците, които го използват. Но трябва да ги научим как да го използват така, че да им бъде полезен. Трябва да ги научим как да си задават въпросите към ИИ. Да ги научим, че понякога ИИ халюцинира, т.е. измисля си неща, ако не знае дадена информация и винаги те трябва да си проверяват от няколко източника информацията, която им е дадена“, категорична бе Дюлгерова.

Никак не е далече времето когато ИИ не само ще обработва данни, но ще взема и решения вместо нас, прогнозира Нурай Нури.


Повече подробности можете да чуете в прикачените звукови файлове.


Изкуственият интелект (AI), в най-широкия му смисъл, е интелект, проявяван от машини , особено компютърни системи . Това е област на изследване в областта на компютърните науки , която разработва и изучава методи и софтуер , които позволяват на машините да възприемат околната среда и да използват обучението и интелигентността, за да предприемат действия, които увеличават максимално шансовете им за постигане на определени цели. Такива машини могат да бъдат наречени AI. (Уикипедия)

По публикацията работи: Галина Стефанова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още
Снимката е илюстративна

Оценката за дисциплина – от категорично „да“ до твърдо „не“

Темата за въвеждането на оценка за дисциплина се оказа голяма колкото света и противоречива почти още толкова. Това доказва мащабите на значимостта ѝ. Дискусията тепърва започва, убедени са представители на всички гледни точки.

публикувано на 22.01.25 в 13:16

Радост Николаева: "Направи ли ви впечатление, че в новия кабинет има само една жена министър?"

“Израз на недоумение и разочарование изпитах от факта, че в избраното на 17 януари правителство има само една жена министър, тъй като с този факт реално България се оказва на върха на неприятна класация в Европейския съюз, където ще делим 2-о място с Чехия. Там има само една жена министър на отбраната, също равностойна число и като следваме..

публикувано на 21.01.25 в 11:38

Милко Багдасаров: Хората в огромната си част искат редовен кабинет

Волята на хората е да има редовен кабинет, той има вероятност да изкара и цял мандат, коментира новото правителство "Желязков" областният лидер на БСП в Кърджали Милко Багдасаров. БСП, по думите му, е станало по-прагматично, а и ГЕРБ-СДС не е същото, тъй като са направили много компромиси, за да отговорят на исканията на хората. С Милко..

публикувано на 16.01.25 в 14:45

Габриела Руменова: Мними търговци злоупотребяват с лични данни и ни подвеждат с пратки

Потребителите, които получават заплашителни имейли с предупреждения за съд при отказ да приемат пратка, да не изпадат в паника, а да извършват проверки, съветва  Габриела Руменова от платформата "Ние, потребителите" по повод множество сигнали и запитвания след покупки по време на празниците.  Съобщенията гласят, че получателят трябва..

публикувано на 16.01.25 в 12:47

Зимната приказка на Явор Русинов в Горно Луково

Преди време ви срещнахме с музиканта Я вор Русинов, който живее в обезлюденото село Горно Луково само с още няколко жители и съпругата си.  Преди пет години животът в града ги накарал да изберат малкото населено място. Заради новия лукс - тишината, природата и спокойствието. Както и домашните домати, тиквички и лук, които нямат нищо общо..

публикувано на 14.01.25 в 16:35

Руска Стоянова - фея на билките

Продължава разговора ми с Руска Стоянова - предприемач, която вярва и използва силата на растенията. В рода й има случаи на изцеления от лечебните билки и това подсилва сигурността й, че те наистина работят. От малка помни как майка й се лекув а с полски хвощ, турта и бял равнец за различни женски заболявания. Трябва ли обаче и да вярваме,..

публикувано на 14.01.25 в 13:28
Дървената джамия на

Жп пътуване до Подкова: Природни красоти, легенди и културни съкровища в Източните Родопи

Пътуването с влак винаги носи емоция, а маршрутът на "Родопската гъсеница" в региона на Източните Родопи предлага уникално преживяване. В тази статия ще ви запознаем със забележителностите около жп гара Подкова — най-южната гара в България, която е отправна точка за еднодневни приключения сред родопската природа. По време на пътуването към Подкова ще..

публикувано на 13.01.25 в 11:30