Изключително важно е учениците да се научат да мислят критично и да могат да проверяват информацията, която им дава изкуственият интелект, защото понякога той халюцинира. Този е един от рисковете при използването на ИИ. Това посочи в ефира на Радио Кърджали ръководителят на образователния сайт prepodavame.bg Петко Иванов. „Изкуственият интелект, както и социалните мрежи, крие известни рискове – той не винаги е прав, когато го питаш нещо. Понякога има т. нар. халюцинации, измисля си нещо, директно ти дава грешна информация и е много важно учениците да могат да мислят критично и да могат да проверяват това, което излиза от чатовете. Същото е и с генерирането на фалшиви видеа, фалшиви снимки. Вече много от тях са на практика неразличими от реалните и това крие риск ученикът и дори учител, родител да се подведат по такава фалшива информация. Така че е много важно да се работи за критичното мислене в този аспект. И другото, което със сигурност е риск е, че всъщност идеята на училището не е, че просто трябва да възпроизведеш някаква информация. Това е умение, което вече не е важно. Можеш да влезеш в интернет и да достъпиш абсолютно каквато искаш информация. И ако се преподава на ниско ниво, където учениците просто запаметяват и възпроизвеждат информацията, има риск ИИ да завземе ролята на ученика и просто да възпроизвежда информация вместо тях, което не е целта на образователната система. Затова тук е ролята на учителя да преподава на високо ниво, където основен фокус е ученикът в центъра и развитие на умения на XXI-и век, където ИИ не може да замени работата на ученика и развитието на тези умения“, коментира Иванов.
Друг риск при използването на ИИ в училище е прекомерното използване на устройства от деца под 14-16-годишна възраст, защото това може да доведе до промени в тяхното когнитивно разбиране за света, допълни той.
По оценката на Иванов има още много какво да се желае от учебните програми и от начина на преподаване в българското училище, за да достигне до създаването и развиването на умения на XXI-и век у децата.
Има дефицит в администрацията и в институциите за създаване на този тип политики и промени, които да доведат до съвременно образование у нас. Политическата нестабилност от последните години допълнително утежнява ситуацията, „защото без политическа воля за по-сериозни реформи в образованието няма как да станат нещата“, допълни още той.
Ако в началото на 2024 г. повечето учители в България са споделяли, че не използват изкуствен интелект в работата си, то в края на годината тази тенденция се обръща. Над 2000 преподаватели са се включили в поредица обучения, част от Академия за развитие на дигитални умения в ерата на изкуствения интелект, организирана от образователния сайт prepodavame.bg и един от мобилните оператори.
В резултат от обученията учителите са били насърчени да създадат и проведат уроци с учениците си, в които използват приложения с изкуствен интелект или им обяснят основни особености на новата технология. Избрани са 170 урока, оценени като най-добри, и те вече са част от дигитална библиотека със свободен достъп.
Един от одобрените уроци е на кърджалийската учителка от Професионалната гимназия по икономика Пламена Дюлгерова. Тя е преподавател в направление „Приложна информатика“.
Дюлгерова и учителят по информатика и заместник-директор на Средно училище „Йордан Йовков“ Нурай Нури, който пък от години вече използва създаден от самия него ИИ, гостуваха в социалната мрежа в ефира на Радио Кърджали, предаването „На чаршията, в чата“ като споделиха личния си опит.
Урокът, с който участва в инициативата на образователната платформа Пламена Дюлгерова е един от първите ѝ с изкуствен интелект. Основната цел в него е учениците да генерират изображения чрез ИИ и да ги използват в сайтовете, които подготвят.
Изкуственият интелект може да се прилага във всички уроци, убедена е учителката. Съвместно с колежката ѝ по български език Лидия Бояджиева са подготвили бинарен урок „и в него ще съчетаем героите от античността с изкуствения интелект и информационните технологии“, сподели тя.
Нурай Нури се занимава с разработването на изкуствен интелект няколко години преди официално да бъде въведено в обръщение в публичното пространство този термин. Училището, където работи е първото, спечелило проект по STEM програмата на Министерството на образованието. Получихме хуманоидния робот Наоми. Трябваше да го обуча и той изпя химна на училището, разказа Нури. Преди известно време преподавателят по информатика представи заедно със своя колежка, бинарен урок по информационни технологии и английски език с използването на ИИ. В него един от акцентите е киберсигурността, а другият – развитие на езиковите умения, докато се изучават киберрисковете, обясни той.
Изключително важно е създаването на умения за критично мислене у учениците във връзка с ИИ, подчерта и Нурай Нури, защото, „изкуственият интелект не е даденост, а е нещо, което човек трябва да се съобрази и да го развие в правилна посока“.
„Аз не мисля, че ИИ е опасен. Той така или иначе навлиза в живота ни. Ние няма как да спрем технологичния напредък. Така че трябва да го догоним. Трябва да си догоним и учениците, които го използват. Но трябва да ги научим как да го използват така, че да им бъде полезен. Трябва да ги научим как да си задават въпросите към ИИ. Да ги научим, че понякога ИИ халюцинира, т.е. измисля си неща, ако не знае дадена информация и винаги те трябва да си проверяват от няколко източника информацията, която им е дадена“, категорична бе Дюлгерова.
Никак не е далече времето когато ИИ не само ще обработва данни, но ще взема и решения вместо нас, прогнозира Нурай Нури.
Повече подробности можете да чуете в прикачените звукови файлове.
* Изкуственият интелект (AI), в най-широкия му смисъл, е интелект, проявяван от машини , особено компютърни системи . Това е област на изследване в областта на компютърните науки , която разработва и изучава методи и софтуер , които позволяват на машините да възприемат околната среда и да използват обучението и интелигентността, за да предприемат действия, които увеличават максимално шансовете им за постигане на определени цели. Такива машини могат да бъдат наречени AI. (Уикипедия)
След тов а Нурай Садулов ще ни отведе, не къде да е, а в страната на любовта и виното с рубриката "Франция, Мон Амур!". Очакват ни изненади, само останете с нас от 16 до 18 часа на 90 мегахерца, и онлайн, в реално време на binar.bg Желая Ви приятно слушане!
Ако ви се пие хубаво вино, извън празника на любовта и виното, защото алкохолът от грозде е сам по себе си е празник за душата и сетивата, задължително се отбийте в Момчилград . Там се намира единствената винарска изба в област Кърджали , а собственикът й Венцислав Драмалиев се отличава с ентусиазъм, креативен подход при..
Милко Бошнаков е не само музикален редактор в Радио Благоевград, но и отдаден народен певец, който се стреми да съхранява и популяризира българския фолклор. В последния си музикален проект той представя пет нови песни, сред които „Майчинко, стара майчинко“, „Карамфилчето“, „Сърце ми гори“, „Врано конче“ и „Кито, моме“. Освен това, към тези песни са..
На Сирни Заговезни в село Мезек ще се отбележи един от най-очакваните празници – "Кукери - бабушери". Традицията на този празник е възстановена през 2016 г., след дълго прекъсване, и днес продължава да радва местните и гостите на селото. За празника ни разказва Мария Христонева, секретар на читалище „Изгрев 1921“ в Мезек. „Празникът не се е провеждал..
В Ивайловград ще отбележи един от най-значимите си празници – Кукеровден. В квартал Лъджа, където се събира местната кукерска група, подготовката е в разгара си. Както всяка година, покрай Сирни Заговезни, тази година на 1 март, ще се чества този уникален обичай, който съчетава традиция, ритуали и добри пожелания за здраве и берекет. Ръководителят на..
Министърът на околната среда и водите Манол Генов отговори на питането за острата задушлима миризма, която предизвика тревога у кърджалийци преди дни. Като административно-формален обаче бе определен този отговор от секретаря на регионалната структура на „Продължаваме промяната“ Джевдет Мустафа. „От този отговор не става ясно най-важното според мене..
Песни, танци и стихове на турски, български и ромски ще има тази година в концерта , посветен на 21 февруари, Ден на майчиния език. Секретарят на НЧ "Юмер Лютфи" Мюзеки Ахмед: "Традиционно, нашето читалище "Юмер Лютфи" от години отбелязва Международния ден на майчиния език, 21 февруари, с песни, танци и стихове. Тази година ние решихме на..
Кърджали 6600
бул. България 74
036 122 478