Изключително важно е учениците да се научат да мислят критично и да могат да проверяват информацията, която им дава изкуственият интелект, защото понякога той халюцинира. Този е един от рисковете при използването на ИИ. Това посочи в ефира на Радио Кърджали ръководителят на образователния сайт prepodavame.bg Петко Иванов. „Изкуственият интелект, както и социалните мрежи, крие известни рискове – той не винаги е прав, когато го питаш нещо. Понякога има т. нар. халюцинации, измисля си нещо, директно ти дава грешна информация и е много важно учениците да могат да мислят критично и да могат да проверяват това, което излиза от чатовете. Същото е и с генерирането на фалшиви видеа, фалшиви снимки. Вече много от тях са на практика неразличими от реалните и това крие риск ученикът и дори учител, родител да се подведат по такава фалшива информация. Така че е много важно да се работи за критичното мислене в този аспект. И другото, което със сигурност е риск е, че всъщност идеята на училището не е, че просто трябва да възпроизведеш някаква информация. Това е умение, което вече не е важно. Можеш да влезеш в интернет и да достъпиш абсолютно каквато искаш информация. И ако се преподава на ниско ниво, където учениците просто запаметяват и възпроизвеждат информацията, има риск ИИ да завземе ролята на ученика и просто да възпроизвежда информация вместо тях, което не е целта на образователната система. Затова тук е ролята на учителя да преподава на високо ниво, където основен фокус е ученикът в центъра и развитие на умения на XXI-и век, където ИИ не може да замени работата на ученика и развитието на тези умения“, коментира Иванов.
Друг риск при използването на ИИ в училище е прекомерното използване на устройства от деца под 14-16-годишна възраст, защото това може да доведе до промени в тяхното когнитивно разбиране за света, допълни той.
По оценката на Иванов има още много какво да се желае от учебните програми и от начина на преподаване в българското училище, за да достигне до създаването и развиването на умения на XXI-и век у децата.
Има дефицит в администрацията и в институциите за създаване на този тип политики и промени, които да доведат до съвременно образование у нас. Политическата нестабилност от последните години допълнително утежнява ситуацията, „защото без политическа воля за по-сериозни реформи в образованието няма как да станат нещата“, допълни още той.
Ако в началото на 2024 г. повечето учители в България са споделяли, че не използват изкуствен интелект в работата си, то в края на годината тази тенденция се обръща. Над 2000 преподаватели са се включили в поредица обучения, част от Академия за развитие на дигитални умения в ерата на изкуствения интелект, организирана от образователния сайт prepodavame.bg и един от мобилните оператори.
В резултат от обученията учителите са били насърчени да създадат и проведат уроци с учениците си, в които използват приложения с изкуствен интелект или им обяснят основни особености на новата технология. Избрани са 170 урока, оценени като най-добри, и те вече са част от дигитална библиотека със свободен достъп.
Един от одобрените уроци е на кърджалийската учителка от Професионалната гимназия по икономика Пламена Дюлгерова. Тя е преподавател в направление „Приложна информатика“.
Дюлгерова и учителят по информатика и заместник-директор на Средно училище „Йордан Йовков“ Нурай Нури, който пък от години вече използва създаден от самия него ИИ, гостуваха в социалната мрежа в ефира на Радио Кърджали, предаването „На чаршията, в чата“ като споделиха личния си опит.
Урокът, с който участва в инициативата на образователната платформа Пламена Дюлгерова е един от първите ѝ с изкуствен интелект. Основната цел в него е учениците да генерират изображения чрез ИИ и да ги използват в сайтовете, които подготвят.
Изкуственият интелект може да се прилага във всички уроци, убедена е учителката. Съвместно с колежката ѝ по български език Лидия Бояджиева са подготвили бинарен урок „и в него ще съчетаем героите от античността с изкуствения интелект и информационните технологии“, сподели тя.
Нурай Нури се занимава с разработването на изкуствен интелект няколко години преди официално да бъде въведено в обръщение в публичното пространство този термин. Училището, където работи е първото, спечелило проект по STEM програмата на Министерството на образованието. Получихме хуманоидния робот Наоми. Трябваше да го обуча и той изпя химна на училището, разказа Нури. Преди известно време преподавателят по информатика представи заедно със своя колежка, бинарен урок по информационни технологии и английски език с използването на ИИ. В него един от акцентите е киберсигурността, а другият – развитие на езиковите умения, докато се изучават киберрисковете, обясни той.
Изключително важно е създаването на умения за критично мислене у учениците във връзка с ИИ, подчерта и Нурай Нури, защото, „изкуственият интелект не е даденост, а е нещо, което човек трябва да се съобрази и да го развие в правилна посока“.
„Аз не мисля, че ИИ е опасен. Той така или иначе навлиза в живота ни. Ние няма как да спрем технологичния напредък. Така че трябва да го догоним. Трябва да си догоним и учениците, които го използват. Но трябва да ги научим как да го използват така, че да им бъде полезен. Трябва да ги научим как да си задават въпросите към ИИ. Да ги научим, че понякога ИИ халюцинира, т.е. измисля си неща, ако не знае дадена информация и винаги те трябва да си проверяват от няколко източника информацията, която им е дадена“, категорична бе Дюлгерова.
Никак не е далече времето когато ИИ не само ще обработва данни, но ще взема и решения вместо нас, прогнозира Нурай Нури.
Повече подробности можете да чуете в прикачените звукови файлове.
* Изкуственият интелект (AI), в най-широкия му смисъл, е интелект, проявяван от машини , особено компютърни системи . Това е област на изследване в областта на компютърните науки , която разработва и изучава методи и софтуер , които позволяват на машините да възприемат околната среда и да използват обучението и интелигентността, за да предприемат действия, които увеличават максимално шансовете им за постигане на определени цели. Такива машини могат да бъдат наречени AI. (Уикипедия)
Само след броени дни, в малкото погранично село Сладун отново ще зазвучат народните песни, увековечени от обичаната народна певица Кичка Савова. На 26 и 27 април ще се проведе XIV издание на Международния фолклорен фестивал „С песните на Кичка Савова“, който ще събере участници от цяла България и от съседна Турция. „Ето, пролет е и фестивалът отново се..
Вторият вот на недоверие към кабинета Желязков и излизането на ДПС-ДПС от коалицията, коментира в ефира на ради о Кърджали политологът проф. Евгений Дайнов. "ДПС на Ахмед Доган, за мое голямо учудване, Делян Пеевски успя да й прекърши гръбнака . Оказа се, че тя не е жизнена политическа конструкция, а някаква апаратна формация, която не може да..
На Велика сряда хор „Ваня Монева“ покори гръцката публика с магията на българския фолклор. Впечатляващите два концерта в Националната опера в Атина бяха част от третото издание на Sacred Music Festival, който се провежда в Страстната седмица. Фестивалът обхваща над 40 събития в цялата гръцка столица – в концертни зали, църкви и музеи. Поканата към..
В 14:30 часа днес парламентът ще се произнесе по втория вот на недоверие. Парламентарната аритметика сочи, че и вторият вот на недоверие към правителството на Росен Желязков, т ози път за провал в борбата с корупцията, няма да бъде успешен. Вносителите от МЕЧ, "Възраждане" и "Величие" разполагат с 54 депутати. Само от ДПС-ДПС..
Започна Страстната седмица, която приключва с „празника на празниците“, както го наричат светите отци. „Но, за да достигнем дотам, имаме път. И наистина този път се нарича Страстна седмица“, каза отец Николай Величков от средновековен манастир „Св. Йоан Предтеча“ в интервю за Радио Кърджали. Още от неделя, Цветница, Вход Господен в Йерусалим,..
В епизод 49 на рубриката „Франция, мон амур!“ с водещ Нурай Садулов ще разкажем за интересни градчета в департамента Лоар и Шер, с което ще сложим край на поредицата от епизоди, посветени на Долината на Лоара. Ще чуете кой град освен Блоа е удостоен с етикета „град на изкуството и историята“ от Министерството на културата на Франция. Ще..
Днес на Цветница, домът се украсява с върбови клонки и свежи пролетни цветя и идва ред да се сложи и празничната трапеза. Особено подходящи за този цветен, пролетен празник са баница с лапад, праз, коприва или спанак. Салатите може да са от свежи марули, репички, пресен лук. На масата може да се сложат ястия с ориз, маслини, гъби, пресни и..
Кърджали 6600
бул. България 74
036 122 478