В Министерството на здравеопазването са постъпили сигнали на родители на деца с увреждания, че лични лекари не желаят да обслужват такива пациенти, както и не уведомяват родителите за необходимостта детето да има ТЕЛК-решение. Причината е, че министерството премахна разделението на Трудово-експертни лекарски комисии - известни като ТЕЛК, на общи и специализирани. Целта беше да се съкратят сроковете и разходите за подготовка на лицата за освидетелстване пред ТЕЛК - обясниха от здравното министерство пред "Хоризонт".
Слушатели алармираха, че лични лекари не информират родители, че детето може да се нуждае от преглед пред ТЕЛК. Надежда Петкова - експерт от социалното министерство, заяви за "Хоризонт", че лекарите трябва да уведомяват родителите за предимствата.
Има доста регламентирани права, не само за хората с увреждане, но и за децата с увреждания. Това е двойният размер на детските, това са 70 лева. Освен това, те имат право на рехабилитация, транспортни услуги, информационни, комуникационни услуги, достъп до детска градина, преференции за приемане след седми клас. Децата, които са с увреждания, с ТЕЛК-ово решение се приемат без конкурсни изпити, обясни експертът.
Петкова каза още, че хората не са достатъчно информирани за правата си. Някои родители пък се срамуват да освидетелстват децата си.
Моето наблюдение е не само като експерт, но и като родител, че родителите са зле информирани от лекуващите лекари. Личният лекар има ангажимент, когато установи, че едно дете е с увреждане, да даде информация за цялостния пакет не само за здравни услуги, но и за социални услуги. Защото има и много социални услуги. Това са дневните центрове, това са кризисните центрове за деца. Ние сме длъжници, не само министерствата, но и здравната система, допълни Петкова.
Промените в работата на ТЕЛК са заради липса на лекари специалисти, които желаят да работят там, съобщават още от Министерството на здравеопазването. Това затрудняваше работата на комисиите в страната и водеше до невъзможност нуждаещите се лица да бъдат освидетелствани. В много от случаите пациентите чакат с години решението на ТЕЛК.
Кърджали 6600
бул. България 74
036 122 478