По данни от проучването ЕПИБУЛ, около 20% от българите преживяват психично разстройство в определен момент от живота си. Всички желаещи от 16 области в страната могат да се включат до края на месеца, обясни д-р Захари Зарков, ръководител на проекта:
За съжаление сме притиснати от сроковете. Подканвам колегите, лични лекари, да се поинтересуват на сайта на Центъра по обществено здраве и анализи. Има информация към кого да се обърнат. Има я платформата публикувана. Всички хора от Югозападен, Южен централен, Югоизточен, и Североизточен икономически регион са поканени, имам предвид практикуващите лекари да се включат в това обучение.
В края на миналата седмица експертите от Националния център по обществено здраве и анализи огласиха пред парламентарната здравна комисия доклад за състоянието на психиатричната помощ у нас, според който дори преди 1989 година, когато психично болните са били целенасочено изолирани, грижата за тях е била по-добре структурирана и осигурена, отколкото е в момента.Има единични положителни примери, но липсва цялостна концепция за това как системата за психиатрична помощ да се промени в полза на пациентите, казва един от авторите на доклада д-р Владимир Наков, главен експерт в сектор "Психично здраве" в НЦОЗА:
Системата за психиатричната помощ е неравномерна. Има тенденция за разширяване на стационарната помощ, което е обратно на европейската тенденция за "психиатрия в общността" – т.е. потребителите на психично-здравна помощ са в домовете си и не са откъснати от обществото като цяло.
Част от лечебните заведения, които би трябвало да променят начина си на работа, са общинските центрове за психично здраве. Д-р Теменужка Матева, директор на Центъра за психично здраве в Русе, отбеляза, че анализът в доклада е направен без проведен разговор както със самите пациенти, така и с гилдията. Документът се позовава на данни на Световната банка от 2005-2006 година, подчерта тя.
Натовареността на диспансерите с лежащо болни при нас е много голяма, обясни още д-р Матева. По думите ѝ, психично болният човек има нужда от комплексно обслужване. Тя призова да не се разваля нещо, което работи, и добрият пример да се пренесе и на други места.
Гледните точки по темата чуйте в звуковите файлове.