Увеличават се задълженията и неплатените такси към различни фирми. За първите шест месеца на годината бизнесът е възложил на фирми, които събират задължения, да бъдат върнати 24 милиона лева. За цялата минала година сумата е била 19 милиона лева.
Безработицата и умишлено неплащане са сред основните причини за натрупване на задължения от гражданите. Компаниите получават със закъснение средно 25 на сто от издадените фактури, а допълнително 5 процента отписват, защото не могат да бъдат събрани. Печалбите на фирмите намаляват, въпреки че оборотите растат.
Райна Миткова, председател на Асоциацията на колекторските агенции в България, коментира:
Всяка пета търговска компания счита, че има заплаха за нейното съществуване в близкото бъдеще.
Българите са най-некоректните платци в Европа, но бизнес клиентите се оказват значително по-нередовни платци от крайните потребители:
За съжаление, голяма част от клиентите, които не са откриваеми, кредиторът осъжда. В един момент след три - четири години този клиент се появява, обикновено е много ядосан и казва: "Вие сега защо с лошото, защо никой не ме потърси". Въпросът е, че ние в тези три - четири години сме направили страшно много усилия и разходи да го намерим, но не сме успели. Липсата на данни действително е в ущърб и на двете страни, защото в този случай обикновено вече са се натрупали лихви, съдебни разноски и така нататък и клиентът няма друг начин, освен да ги плати.
Българските и румънските компании имат най-много забавени плащания. Най-отговорни към финансовите задължения са в Германия и Франция.