С активната намеса на граждански организации, училища и действащи медиатори през лятото на 2024 г. професията "Образователна медиация" беше включена в списъка с професии, които ще могат да се усвояват в професионални гимназии и центрове за професионално обучение. За да започне обучението на бъдещите медиатори, до две години трябва да се подготвят и документите, които го уреждат.
Това ще бъде нов етап в утвърждаването и издигането на по-високо равнище на една професия, която се оказва особено ценна за ромските общности.
В рубриката "Всичко за образованието" Теодора Крумова, програмен директор на Центъра за междуетнически диалог и толерантност "Амалипе", обръща внимание на специфичната роля на медиатора за привличане и задържане на децата в училище и за приобщаване на семействата към процеса на образованието им. Личният пример на човек от общността, общият език и денонощното присъствие в средата печелят доверието на по-консервативно настроените родители. Нерядко, особено в малки училища в отдалечени райони, медиаторите с педагогическо образование дори поемат в извънредни ситуации функциите на учителя.
Водим този разговор на 8 април, Международния ден на ромите, с убеждението, че тъкмо образованието е тази подкрепа и сила, от която се нуждаят младите хора от общността, за да намерят смелост да излязат от затворения кръг на патриархалните традиции, които не позволяват на индивида да намери собствения си път, да се развива и сам да определя съдбата си.
"Най-устойчива е промяната, когато тя тръгва вътре от общността… обикновено медиаторите, с които работим, всеки един от тях има история и е много трудно на едно момиче, което е било оженено на 14, събрало е сили да се отърси от това, да се върне обратно в училище, да завърши, да стане медиатор или учител, много е трудно да му кажеш: "Ти не разбираш за какво говорим и какво е нашето положение". А и те са наистина живият пример за хората и ролевият модел, който може да им покаже, че това може да се случи на абсолютно всеки един, стига той да повярва в себе си.", казва Крумова.
Действащите в момента образователни медиатори са около 1300, повечето със средно образование, но и немалко висшисти, предпочели работата в общността. Необходими са както в малките населени места, така и в големите градове, макар че ситуациите са различни.
Що се отнася до оценката за дейността на медиатора, Теодора Крумова смята, че най-важна е оценката на общността, когато децата са в училище, когато и родителите се чувстват приобщени към училището. "…не се измерва в някакви конкретни стойности, макар че и това е възможно и това е едно от нещата, върху които също се работи, защото наистина е така – през тези две години, които в момента текат, предстои и вече започна процесът на изготвяне на пълния набор от документация за професията "Образователна медиация" – това е оценка за работата на медиаторите."
Как от център "Амалипе" насърчават и отличават най-активните медиатори, от какво обучение се нуждаят хората, избрали тази професия, чуйте в интервюто с Теодора Крумова.
В Геолого-географския факултет на СУ "Св. Кл. Охридски" всеки може да изследва себе си, изследвайки света. Предаването "Следобед за любопитните" гостува на факултета. "Нашият факултет е един от най-иновативните в университета, тъй като трансформирахме специалностите си, така че да отговарят на професии на бъдещето, които започват да се оформят...
Първи стъпки Аз съм тръгнал от ромската махала на град Кюстендил. Минах през читалището в махалата, минах през училището, което според мен е най-важното нещо в живота на един човек. И всичко това, което правих през годините и като самодеец (аз съм се занимавал с театър и естрадна сатира, снимал съм разни нещица за местната кабелна телевизия), ми..
Той е на 25, бъдещ лекар, който избира своя път в детска възраст и върви по него уверено, с много вдъхновение и ентусиазъм. Стоимен Димитров завършва специалност "Медицина", в МУ "Проф. д-р Параскев Стоянов" – Варна. Бъдещият лекар е избрал за свое професионално призвание ревматологията. Интересите му са в сферите на социалнозначимите ревматични..
Пламена Николова, културолог и образователен експерт от фондация "Rise Bulgaria" и Яна Алексиева, изпълнителен директор на асоциация "Родители" коментират в "Какво се случва" идеите за образователни промени, които се появиха в публичното пространство. Сред тях са санкции за родителите, забрана за телефони в училище, оценка за дисциплина и обучение по..
В България е било време, когато талантливите ѝ синове и дъщери са имали възможност да учат при водещи представители на културата в Западна Европа и там на дело да доказват огромните си способности. Това става и с композитора Любомир Пипков, един от най-големите български музиканти, автор на операта "Янините девет братя" и на още толкова много..
Велизара Сърчаджиева живее между сцената и радиото. Тя завършва актьорско майсторство за куклен театър в НАТФИЗ, а към момента прави магистратура в..
Как да отразяваме човешки трагедии и смърт, коментира в рубриката "Въпреки мрежата" в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Жана Попова ,..
Реформата в МВР. Скандалът с ГДБОП. Има ли чадър над престъпни групировки и лица? Кой ги покровителства? Как да спрем безумната война по пътищата на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg