Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пресечните точки между киното и поезията

Как поезията може да бъде преведена на езика на киното?

Кадър от филма "Целувки", сценарист Стефан Стойков
Снимка: Златна роза

Ако "поезията е инстинкт за неприспособимост, а сега са времена на приспособление", както казва Георги Рупчев в интервю през 1994-та и това, разбира се, звучи все така актуално, киното пък – по всеобщо усещане – е колективна психотерапия, то къде е пресечната точка между двете?

В думите послания ли е, в чувството за нещо по-голямо от нас, в асоциациите и безкрайните въпроси ли, в разказа за вътрешния свят на човека и онзи, който го заобикаля? В онзи миг, в който прочетеното или видяното кара сърцата ни да препускат, а дишането ни да е учестено? В умението и двете да ни освобождават от границите, предразсъдъците и условностите? Къде се преплитат и къде се разграничават киното и поезията? А и как всъщност поезията може да бъде преведена на езика на киното и кога обратното също е допустимо?

За да може човек да задълбае в тези въпроси, навярно трябва да се обърне към хората, които владеят полетата и на двете изкуства. За да разберем днес "Какво се случва" в киносвета на поезията и как се прави поетично кино, човек може би трябва да мисли за оригиналните творци, оказали силно влияние върху модерната българска поезия и култура, като поетите сценаристи Константин Павлов, Валери Петров и Борис Христов. С тях можем да бъдем по-малко самотни хора, да носим елегичен оптимизъм и да мечтаем да сме от вида на хвърчащите хора. Защо, ще попитате. Ами Брехт го е казал: "Никой няма да пита какво е било времето, а защо са мълчали поетите му“. А да не забравяме, че и киното говори.

Сценаристът Стефан Стойков, чиито стихове са поместени в списание "Дерзай", изследва работата именно на Константин Павлов, Валери Петров и Борис Христов, за да открие въпросната пресечна точка между поезията и киното.

Стефан учи американистика в Германия, след което продължава образованието си с "Екранна драматургия" в НАТФИЗ. Работи върху сценариите на късометражните филми "Котките нямат корени" и "Целувки", които бяха селектирани в програмата на "Златна роза" 2024. Въпреки това обаче смята, че все още не е достигнал онези дълбини в киното, благодарение на които може да нарече себе си "сценарист". Анимациите са тези, които предизвикват любопитството му към киното, а след това и класики като "Кръстникът" на Копола, както и документалният филм за това как е създадена историята в него. Следва интересът към писането и самата поезия, първоначално със стиховете на Уолт Уитман. 

Според Стефан Стойков влиянието на силната поезия променя начина, по който виждаш света. Спомня си, че всъщност първият поет в живота му е Валери Петров, тъй като е слушал "Копче за сън" на касетка още като дете. За него това е и едно от големите умения на Петров – да те връща в детството, в небрежността и спокойствието на малкия човек.

Защо Тарковски твърди, че единственият начин на мислене в киното е поетичният, но в същото време поезията в него невинаги трябва да идва под формата на литература? Защо музиката е поле, в което киното и поезията се пресичат, и защо киното в своята основа трябва да прилича тъкмо на музиката? По логика или по настроение и асоциации трябва да се води всъщност киното? Кое е общото и кое различното в киносветовете на поетите сценаристи Константин Павлов, Валери Петров и Борис Христов и не са ли именно те пресечната точка между киното и поезията? И какво е светът в действителност – едно цяло, изградено от множество фрагменти, или множество фрагменти, които изграждат едно цяло?

Чуйте в разговора със Стефан Стойков.

Снимка – Златна роза
По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Артработилница за мартеници

Българското посолство в Израел с Артработилница за мартеници

С дипломатически прием в Българското посолство в Израел бе отбелязан националният ни празник 3 март – съобщи в кореспонденция за "Артефир" журналистката Весела Райчинова. А Баба Марта зарадва българската общност там с традиционните мартеници, които за втора година се изработват в Артработилница за мартеници, организирана от посолството ни и Община Бат..

публикувано на 04.03.25 в 18:30
Ивайло Диманов

"Изтанцувай го тоя живот!" – нова книга на Ивайло Диманов

Нищо на белия свят не е вечно. Дори любовта е горчива на вкус. Изтанцувай го тоя живот, човече! И бездруго е колкото един блус... Ивайло Диманов Най-новата стихосбирка на Ивайло Диманов "Изтанцувай го тоя живот!" има премиера на 6 март от 18 ч. в клуб "Журналист".  Сборникът съдържа петдесетина нови творби на поета, както и диск с..

публикувано на 04.03.25 в 18:00

Две световни премиери на Opera Open в Пловдив

Шест премиери ,  от които две световни, включва изданието на фестивала Opera Open на Античния театър в Пловдив. Програмата на престижния форум, който се осъществява за 12 път, беше представена на пресконференция в община Пловдив. Фестивалът се финансира от градската управа и фондация "Пловдив 2019". Тази година фестивалът е под надслов..

публикувано на 04.03.25 в 17:05

Изложба живопис на Ивайло Мирчев се открива в галерия “Астри”

Галерия "Астри" има особената чест и привилегия повече от 12 години да представя в София, в самостоятелни изложби, творчеството на художника Ивайло Мирчев: "Упражнения по живопис“ (2012), "Живопис“ (2015), "Конферанс-Кремиковци“ (2017), "Всичко е живопис“ (2020), "Преминаване във времето“ (2022). Много са участията му и в тематични сборни изложби. Той..

публикувано на 04.03.25 в 16:14

"Нощта разказва" – съвместена изложба на Росен Карамфилов и Денис Попов

Преди дни в столичната галерия Intro се откри изложбата "Нощта разказва" – съвместен проект между Росен Карамфилов, свободният дух с четка в ръка, който казва за себе си, че е седнал във въздуха, и Денис Попов - първият дипломиран незрящ скулптор в България. През 2023-та двамата автори станаха част от проекта на Десислава Бинева и френското..

публикувано на 04.03.25 в 16:10