Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Сценографията в главната роля

Огняна Серафимова (вляво) и Ясмин Манделли

В театралния салон сте, притаи ли сте дъх, тихо е, спектакълът започва. Кое е първото, което виждате?

Всъщност няма нужда от много размисъл – декорът е. Всеки театрален спектакъл представлява отделен свят със свои собствени, специфични закони. За да провокира определени емоции у зрителите, този свят трябва да е създаден от познати символи – цветове, материи, светлини, предмети, които да го превърнат в адекватен и верен за зрителското око. Това е съществената роля на сценографията в едно представление, а за да я има нея, ги има и тях – художниците на вътрешните, а и външни светове на персонажите, на историята. Те материализират реалните и магични пространства, които се превръщат от скица в реални декори, костюми и реквизит.

Сценографът е истинска ренесансова личност, която съчетава в себе си уменията на архитект, дизайнер и инженер, а знанията му за различните видове изкуства му дават свободата да открива множество връзки между произведенията на изкуството и техния визуален свят.

Обикновено всичко започва от фантазиите на един човек, осмелил се да ги постави в драматургия. Оттам сценографът, в пряка връзка с режисьора и актьорите, създава скица по тези думи, а скицата постепенно оживява, първоначално в макет, а след това и в декори, костюми, реквизит, определена светлина.

Така Огняна Серафимова отвежда зрителите в "Лисабон“ заради едноименния спектакъл на Младежкия театър с драматург Захари Карабашлиев и режисьор Яна Титова, а Ясмин Манделли създава света на "Анна-непоправимата" от Стефано Масини с режисьор Надя Панчева, спектакъл на Оренда Арт център и "Топлоцентрала". Те, заедно с Никола Тороманов и Свила Величкова, са номинирани за "Икар" 2025 в категория "Сценография".

В "Какво се случва" Огняна Серафимова и Ясмин Манделли разказаха за отговорността да изграждаш реалности на театралната сцена, за собствения си подход към създаването на триизмерни образи от написаните истории, за това какво означава в действителност да придадеш плът на нещата и за личния си път към този вид изобразително изкуство. Двете са трето поколение художници и от години тъкмо сценографията е в главната роля за тях.


По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Андрей Янев (вляво) и Емил Янев

Докосване до пеперудите на Рос

В епизод 586 "Трамвай по желание" представя на своята публика прочутия в САЩ и по света български художник Рос Росин. Конкретен повод за вниманието към известния българин е новият документален филм на мексиканския режисьор Октавио Майя Роча "Butterflies on Everest" ("Пеперуди на Еверест"), който се фокусира върху последното артистично..

публикувано на 12.04.25 в 13:15

Лекциите на Иван Шишманов от 20-те години във Фрайбург са призив за мир

Книгата "Славянски свят. Фрайбургски лекции 1923/1924 г." с лекции на Иван Шишманов (1862-1928) излезе скоро на български език, след като в Германия се появи на немски през 2023 година.  Съставители на тома са Елизабет Шоре и Румяна Конева. Те дешифрират и възпроизвеждат четените от Шишманов лекции на немски език във Фрайбургския университет..

публикувано на 12.04.25 в 12:12

Творчеството като неуморно бачкане през очите на колектив от артисти

"Кой бачка сега! Разкриване на невидимото: труд, несигурност и изкуство" е изложба, която разглежда неуморната отдаденост, постоянство и усилия, които определят както труда, така и творчеството. Продуцент е Рада Дечева, а куратор Алесандро Винчентели. В контекста на несигурни и алтернативни форми на работа бачкането въплъщава спектър от труд,..

публикувано на 12.04.25 в 11:59

Роман за победените герои и раните на историята

Оценена високо както в Испания, така и извън нея, "Войници от Саламин" е книга за историческата памет , за победените герои, забравени в дълбините на историята, за прозрението, че Гражданската война, нещо толкова далечно за днешното поколение, колкото е битката при Саламин, не е минало, а едно от измеренията на настоящето, за отговорността към..

публикувано на 12.04.25 в 11:49

Изкуство на/за границата

На 8 април в Националния исторически музей в София се откри изложбата "През призмата на границите – Епизод 2: Художествени пътувания между България, Гърция и Турция" с куратори Катя Ангелова, Марион Оберхофер и Ангелика Буртшер. Произведенията в нея изследват живота, историята и травмите около най-югоизточната граница на ЕС и често сами стоят на..

публикувано на 11.04.25 в 17:47