Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какви промени трябва да настъпят в начина на избиране на проектите за финансиране от НФЦ

Снимката е илюстративна
Снимка: Pixabay

Да се върне в нормативната уредба правилото за оценяване на кандидатстващите за финансиране проекти към Националния филмов център, при което се стига до най-вярната средноаритметична оценка между всички членове на комисията, както и всички, получавали помощ от изпълнителната агенция, когато бъдат избрани чрез жребий за членуване в съответната художествена комисия, да бъдат задължени да участват в нея, освен ако самите те не са в кинопроизводство в този момент или не кандидатстват с проект за подкрепа. Това са предложенията за промени в Закона за филмовата индустрия, които ръководството на НФЦ разписа и входира в Министерството на културата. Предстои те да бъдат разгледани и гласувани в най-скоро време.

Петър Тодоров каза в ефира на "Какво се случва", че за тези три години, в които е директор на ИА Национален филмов център, го е водил стремежът във филмовата ни индустрия да навлизат все повече млади хора и нови творци. Според него така ще се промени атмосферата и ще започнат да се правят по-смели филми.

Причините да погледнем към дейността на изпълнителната агенция е появилата се преди коледните празници информация, че е възможно директорът на Националния филмов център Петър Тодоров да бъде дисциплинарно уволнен заради нарушения, открити по време на одит от Министерството на културата, в резултат на което беше  входирано писмо с подписите на над 380 филмови дейци, събрани за по-малко от 24 часа – което навярно може да се определи и като прецедент в гилдията, както и недоволството, което изразиха Иван Христов и Андрей Арнаудов – продуцентите на най-гледания български филм в историята "Гунди – Легенда за любовта", от последната сесия за кандидатстване към НФЦ.

Казусите вече са намерили решение или поне са отворили дебата по темата за това от какви промени има нужда в начина, по който се избират проектите за финансиране от Националния филмов център.

В предаването продуцентът Андрей Арнаудов и режисьора Стефан Командарев изразиха своята конструктивната критика към дейността на филмовия център, но и подкрепата си към опита да се наложи модерен и европейски модел на работа.

Какво в досега съществуващите правила води до порочни практики? Какви са положителните страни на мярката за възстановяване на разходите и до какво доведе това, че повече от 150 млн. лева са влезли директно в българската икономика от чуждестранни продукции? Какъв напредък откриваме в производството и разпространението на българско кино? Защо все повече филмови продуценти и кинотворци желаят да снимат у нас и отварят ли се нови студиа? А също така и колко важно е да се организират филмови фестивали, които да пълнят киносалоните ни?

Чуйте в звуковия  файл.

Снимка – Pixabay
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Андрей Янев (вляво) и Емил Янев

Докосване до пеперудите на Рос

В епизод 586 "Трамвай по желание" представя на своята публика прочутия в САЩ и по света български художник Рос Росин. Конкретен повод за вниманието към известния българин е новият документален филм на мексиканския режисьор Октавио Майя Роча "Butterflies on Everest" ("Пеперуди на Еверест"), който се фокусира върху последното артистично..

публикувано на 12.04.25 в 13:15

Лекциите на Иван Шишманов от 20-те години във Фрайбург са призив за мир

Книгата "Славянски свят. Фрайбургски лекции 1923/1924 г." с лекции на Иван Шишманов (1862-1928) излезе скоро на български език, след като в Германия се появи на немски през 2023 година.  Съставители на тома са Елизабет Шоре и Румяна Конева. Те дешифрират и възпроизвеждат четените от Шишманов лекции на немски език във Фрайбургския университет..

публикувано на 12.04.25 в 12:12

Творчеството като неуморно бачкане през очите на колектив от артисти

"Кой бачка сега! Разкриване на невидимото: труд, несигурност и изкуство" е изложба, която разглежда неуморната отдаденост, постоянство и усилия, които определят както труда, така и творчеството. Продуцент е Рада Дечева, а куратор Алесандро Винчентели. В контекста на несигурни и алтернативни форми на работа бачкането въплъщава спектър от труд,..

публикувано на 12.04.25 в 11:59

Роман за победените герои и раните на историята

Оценена високо както в Испания, така и извън нея, "Войници от Саламин" е книга за историческата памет , за победените герои, забравени в дълбините на историята, за прозрението, че Гражданската война, нещо толкова далечно за днешното поколение, колкото е битката при Саламин, не е минало, а едно от измеренията на настоящето, за отговорността към..

публикувано на 12.04.25 в 11:49

Изкуство на/за границата

На 8 април в Националния исторически музей в София се откри изложбата "През призмата на границите – Епизод 2: Художествени пътувания между България, Гърция и Турция" с куратори Катя Ангелова, Марион Оберхофер и Ангелика Буртшер. Произведенията в нея изследват живота, историята и травмите около най-югоизточната граница на ЕС и често сами стоят на..

публикувано на 11.04.25 в 17:47