Една жена изживява страстната любов, за която винаги е мечтала. Тя е обичана, желана, уверена, изпълнена със силни чувства. Всичко е по-красиво от всякога, докато малките белези на страстта по тялото ѝ не започнат да говорят на близката ѝ приятелка за криворазбрана "любов". Едната е актриса, за която прожекторът никога не угасва, а другата – малкият човек, който винаги е мечтал да бъде осветен от светлината му. Стените на театъра побират историите на двете, докато те се преплитат в един сюжет, в който прожекторите започват да светят в червено и да сигнализират за един от големите проблеми на всяко съвременно общество – домашното насилие.
Любовта би трябвало да бъде едно от най-градивните преживявания за човека, но историята показва, че именно тя може да ти нанесе най-тежките удари. И понякога те са абсолютно буквални. Кога разбираш, че любовта не е любов, а пътят, по който някой издевателства над теб, за да подхрани болестта си? Кога границите са прекрачени в една връзка и кога разбираш, че връзката всъщност въобще не говори за отношения между двама, основани на уважение и взаимност?
За всичко това и много повече Албена Ненкова говори през смях. През хумор, който обаче е болезнен.
"Не, аз благодаря!" е разказ за малкия човек, намерил убежище в илюзията "театър". Поне това е на пръв поглед. Една история за гардеробиерката Невенка, която е останала по случайност сама в дома на Мелпомена и от невидимата за всички се оказва точно там, където тайно е мечтала винаги да бъде. В същото време обаче я има и Дара, за която видимостта никога не е била под въпрос. Общото между двете, освен театъра, е именно идеята за любовта и това как я разбираме.
Новата книга на Албена Ненкова стана основа и на моноспектакъла на Бориса Сарафова-Черкелова, носещ същото име – "Не, аз благодаря!", на Плевенския драматичен театър. Корицата на книгата пък изобразява едни високи токчета, символ на това, че "Изкуството помага" – кампания, която тепърва цели да провокира вниманието ни и да ни информира за проблема с насилието над жени.
Вдъхновена от творбата на художника Вахит Туна, който през 2019 година прави мемориал с 440 женски обувки с висок ток, които да говорят за страшната статистика в Турция, Албена Ненкова решава да даде гласност на проблема и кани скулптора Живко Седларски, с когото също да създадат инсталация. Идеята е през високите токчета да обърнем внимание и да не забравяме историите, които имаме склонността бързо да замитаме под килима.
Когато обществото и управниците абдикират, изглежда изкуството помага. Албена Ненкова разказва подробностите в звуковия файл.
Тя ще представи "Не, аз благодаря!" на 28 февруари от 19:00 часа на сцена "Централни хали".
Снимки – Плевенски драматичен театър
В епизод 586 "Трамвай по желание" представя на своята публика прочутия в САЩ и по света български художник Рос Росин. Конкретен повод за вниманието към известния българин е новият документален филм на мексиканския режисьор Октавио Майя Роча "Butterflies on Everest" ("Пеперуди на Еверест"), който се фокусира върху последното артистично..
Книгата "Славянски свят. Фрайбургски лекции 1923/1924 г." с лекции на Иван Шишманов (1862-1928) излезе скоро на български език, след като в Германия се появи на немски през 2023 година. Съставители на тома са Елизабет Шоре и Румяна Конева. Те дешифрират и възпроизвеждат четените от Шишманов лекции на немски език във Фрайбургския университет..
"Кой бачка сега! Разкриване на невидимото: труд, несигурност и изкуство" е изложба, която разглежда неуморната отдаденост, постоянство и усилия, които определят както труда, така и творчеството. Продуцент е Рада Дечева, а куратор Алесандро Винчентели. В контекста на несигурни и алтернативни форми на работа бачкането въплъщава спектър от труд,..
Оценена високо както в Испания, така и извън нея, "Войници от Саламин" е книга за историческата памет , за победените герои, забравени в дълбините на историята, за прозрението, че Гражданската война, нещо толкова далечно за днешното поколение, колкото е битката при Саламин, не е минало, а едно от измеренията на настоящето, за отговорността към..
На 8 април в Националния исторически музей в София се откри изложбата "През призмата на границите – Епизод 2: Художествени пътувания между България, Гърция и Турция" с куратори Катя Ангелова, Марион Оберхофер и Ангелика Буртшер. Произведенията в нея изследват живота, историята и травмите около най-югоизточната граница на ЕС и често сами стоят на..
Как да отразяваме човешки трагедии и смърт, коментира в рубриката "Въпреки мрежата" в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Жана Попова ,..
Реформата в МВР. Скандалът с ГДБОП. Има ли чадър над престъпни групировки и лица? Кой ги покровителства? Как да спрем безумната война по пътищата на..
Филмът "Лимонов" на Кирил Серебренников вече може да бъде гледан в кината у нас. Киноразказът е базиран на биографичната книга, написана от Еманюел..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg