Колко силно говорят страховете ни и колко раним е вътрешният ни свят? До какво може да ни доведе критиката и възможността да бъдем видени, но не и оценени? Да бъде разбран ли е това, което човекът най-силно желае? А ако е артист – това желание засилва ли се?
Има ли въпроси – има и кой да предизвика размисъл върху тях. Новият български филм "Терапията", който вече е по-кината, припомня на зрителите, че всяка секунда напред е секунда по-малко и всеки сам трябва да реши как иска да я изживее. Ще рисува ли с цветовете на страха, или просто ще ги остави да засъхнат по него?
Филмът на режисьора Станислав Христов, създаден от независимата продуцентска компания First Draft, основана от Красимира и Антон Белеви, е психологическа драма, която навлиза в съзнанието на група артисти, изпаднали в творческа криза. Ексцентрична психоложка започва да изследва страховете и вътрешните прегради на художниците, които не спират да ги задушават и да възпират както мечтите им, така и таланта на всеки от тях.
В "Кино с думи" сценаристката, продуцент и главна актриса във филма Красимира Белев и актьорът, който играе порасналото вече дете чудо, Севар Иванов, разказаха как самите те разбират идеята за страха като мотивация и времето като причина да вървим напред към себе си.
Една от основните идеи на филма е да провокира зрителя да се вгледа в собствения си свят и да осъзнае кои са най-съкровените му желания. Обикновено там, където е страхът, там са и желанията ни. Затова и е хубаво да възприемаме страха като посоката, към която трябва да вървим, а не като посоката, от която трябва да бягаме. Според актьорите в "Терапията" обаче не бива да оставяме страхът да ни превземе дотолкова, че да ни доведе до блокаж, какъвто е случаят с героите във филма. Страхът трябва да е по-скоро мотиватор, отколкото оправдание за липсата ни на действия. Много често оставим ли го да ни завладее, това означава, че вече сме изгубили себе си.
Филмът, който е пълнометражен дебютен за режисьора, продуцента, оператора и сценариста си, е един поглед към времето, което се явява най-ценният ни ресурс. Ресурс, който обаче сме склонни най-често да пилеем. Въпросът, както става ясно и от психологическата драма, е в това как да използваме времето си така, че да сме щастливи с живота си и с изборите, които правим.
"Терапията" говори за онова усещане, при което сме в позиция на непрестанно чакане животът да ни се случи. То, оказва се, идва от факта, че всъщност не сме на мястото си и не правим това, което искаме. Животът не започва тогава, когато някой ни даде разрешение за него, а когато сами го вземем в ръце и изберем да сме щастливи в този един-единствен момент, с който разполагаме.
Всеки артист иска да сподели изкуството си с хората, макар и да изпитва страх от това как ще бъде възприето то. Артистът, както смятат Севар Иванов и Кристина Белев, очаква не обратната връзка в чист вид, а самата критика в здравословни дози. Според актьорите не е нужно изкуството да е перфектно, дори завършено, за да бъде показано. Понякога тъкмо незавършеното изкуство е причината да искаш да продължиш да твориш и да изразяваш себе си. В много от случаите успехът се корени в това да знаеш защо създаваш дадено нещо и какво искаш да кажеш с него. Да знаеш дали го правиш в името на резултата, или в името на процеса.
В звуковия файл можете да чуете още за това:
· Защо винаги става въпрос за нас и именно ние мислим най-много за себе си?
· Колко е страшно да се страхуваме?
· По какъв начин усещането да си в чакалнята на живота си е съпоставимо с процесите на снимачната площадка и може ли чакането да се възприеме като съзряване?
· Къде е границата между това да искаш да бъдеш видян и да се струваш от това колко от теб всъщност ще видят?
· Трябва ли всеки да има свободата да вижда изкуството по свой собствен начин?
· Важно ли е да овладеем умението да знаем кога да спрем с това, с което сме се захванали, и защо е добре винаги да сме на нисък старт?
· Създава ли се химията между хората в един работен процес, или тя е нещо, което се ражда?
· Дали в края на всеки наш ден, когато се приберем вкъщи, сме една идея повече от това, което сме били преди това?
· Какво прави филмът "Терапията" полезен за своите зрители?
В него участват още Станка Калчева, Лили Сучева, Леонид Йовчев, Розалия Абгарян, Теодор Папазов, Недиляна Павлик, Аладин Алиибрахим, Виктор Младенов, Божидар Попчев, Стефани Рачева и Марианна Георгиева. Композитор е Георги Стрезов, а оператор – Михаил Михов.
"Стъпки във времето – поколения" е изложба, която събира Иван Андонов и Сава Цонев в галерийното пространство. Известният режисьор, актьор и сценарист Иван Андонов е представен с 15 маслени картини – от голямоформатни до кавалетни, пейзажи от края на ХХ век до поетични абстрактни платна, създадени след 2000 г. Сава Цонев излага 10..
Днес, 31 март, от 18:00 часа в галерия "Мисията" ще се проведе дискусия на тема "Съвременно визуално изкуство". Специален гост на събитието е художничката Марион Сафриуин от Марсилия, която в момента пребивава в София в рамките на двуседмична творческа резиденция (21.03-06.04). Творческата резиденция на Сафриуин е част от дългогодишната програма на..
В рубриката "Културен код" на предаването Terra Култура гостува маестро Константин Илиевски – главен диригент на Симфоничния оркестър на Българското национално радио . Той сподели своята визия за музиката, работата с оркестъра и предизвикателствата, които съпътстват диригентската професия. Всеотдайност и интензивност в работата с оркестъра..
Младият артист Ана Аврамова прави скок от специалността си на пиар към творческия занаят на линогравюрата. Първоначално има мечта да отговаря за музикални фестивали и има кратка, но изпълнена с щастие кариера на барабанист. Въпреки че сега това е в миналото й сега се смее, че тогава е виждала сериозно бъдеще с бандата си. Пандемията промени много..
За тринадесетото международно фотобиенале "Фодар", което – отбеляза 25 години от първото си издание през 1999, е разговорът с председателя на "Фодар" и куратор на изложбата д-р Антоан Божинов. А специален гост на предаването е Боряна Пандова, която представя своята изложба "Мръсно" – част от нейния цикъл "Обекти на невниманието". Неделя от 22.00 по..
"Да летиш с плавници" на режисьорката Мария Аверина неотдавна беше избран за най-добър български документален филма на фестивала Master of Art в София...
На кого от политическите играчи за какво може да се вярва в преговорите между Русия и Украйна с посредничеството на САЩ – коментира в "Мрежата"..
"Мозъчната дейност обработва информацията, ако това е сходство с компютърната дейност – да, има такова. Мозъкът – това е неговата функция да обработва..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg