Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Нежна династия: Елена Стоянова и Александра-Йоана Александрова

| обновено на 20.01.25 в 12:02
19
Елена Стоянова и Александра-Йоана Александрова
Снимка: Цветана Тончева

В "Неделния следобед" на 19 януари гостува своеобразна "нежна династия". Елена Стоянова – блестяща солистка на Националния ни оперен театър, виртуозна колоратурка, ярка актриса, харизматична личност, красива жена и прекрасна съпруга и майка, е в студиото заедно със своята дъщеря – младата певица и актриса Александра-Йоана Александрова.

Александра-Йоана е израснала в Германия, живее в Австрия и играе в мюзикъли, предимно в немскоезични театри, но и в други европейски държави като Дания например. През октомври на церемония в Берлин Александра беше удостоена с Наградата на Германския музикален театър за 2024 г. в категорията "Най-добра актриса в главна роля" за ролята на Мария Стюарт от новия мюзикъл "Кралиците" на Хенри Мейсън и Томас Цауфке, който третира популярния сюжет за отношенията между владетелките, братовчедки и яростни съпернички Елизабет Първа Тюдор и Мария Стюарт. Световната премиера на "Кралиците" беше през февруари 2024 г. в Landestheater Linz. Ексклузивно в ефира звучат фрагменти от записа на тази съвсем нова творба, предоставени от Александра-Йоана, както и сцени от мюзикъла "Дракула" на Франк Уайлдхорн, Дон Блек и Кристофър Хемптън от спектакли на Театъра в Улм, състояли се през юни 2021 г.

Елена Стоянова припомняме с коронните ѝ партии – Царицата на нощта от "Вълшебната флейта" на Моцарт и Шемаханската царица от "Златното петле" на Римски-Корсаков. Студийният запис на "Златното петле" е осъществен в началото на 90-те години на ХХ век от солисти, хора и оркестъра на Софийската опера под палката на Димитър Манолов. Този диск се появява след като френски импресарио избира Елена за партията на Шемаханската царица в зрелищна постановка на "Златното петле" в парижкия театър "Шатле", осъществена от японски режисьор с елементи на традиционния театър кабуки. Следва реализацията в Софийската опера на Димитър Манолов и Вили Цанков, възторжено аплодирана не само у нас, а и в Германия. Записът на "Златното петле" излиза на пазара през 1992 – годината, в която се ражда Александра-Йоана, а аз съм любопитна дали Елена Стоянова, докато е носила под сърцето си дете, е предполагала, че дъщеря ѝ ще последва нейния път:

Елена Стоянова
Е. Ст.:
Не. Никога дори не съм мечтала тя да бъде като нас със съпруга ми, да следва нашите стъпки, никога! Аз и друг път съм казвала в интервюта: аз не мечтая, нямам такива мечти – да отида да пея в този голям театър, или в онзи. Просто нещата се случват. Никога не съм мечтала. Така че исках само да е много красива! Това си спомням, че девет месеца само се молих: "Господи, искам да е много красива!" – не знам защо. И така я сънувах… И както казват хората - да, вярвам им, че е красива. Господ е чул молбите ми.

Цв. Т.: Бащата на Александра е балетен артист, много известен солист и хореограф, майката – оперна звезда, колоратурен сопран. Все пак, предполагам, че сте насочили детето от самото начало към някакви изкуства. Кое беше първото, към което я насочихте?

Е.Ст.: Първото е балет. Тя от двегодишна танцува балет с баща си. Участваше във всички класове, на които той преподаваше. И е страхотна балерина! Тя също е прекрасна оперна певица. Пее опера великолепно и всички се учудват: "Къде си учила?", а тя всъщност слуша мен, аз разбира се ѝ давам някакви насоки, но тя го носи, абсолютно. Но да издам една тайна. Тя каза: "На мен ми е скучно да пея опера като при вас. Аз искам да правя много други неща на сцената – като танц, като драма, всичко съчетано едновременно". И затова просто тя си реши сама, че това би ѝ напълнило отвсякъде съществото – да бъде в мюзикъла, да прави всичко едновременно…

Александра-Йоана Александрова

Питам Александра не е ли все пак чудовищно натоварването в този толкова труден жанр – мюзикъла.

А.А.:  Абсолютно. Абсолютно, това въобще не може да се оспори и аз също съм играла по осем спектакъла в седмицата - 13 месеца, едно след друго, повече от една година. Няколко пъти съм го правила, това са големите продукции на Stage Entertainment… продукции, които се играят цяла година между шест и осем пъти в седмицата – едно и също представление. Но това може би по-скоро е физическо натоварване, след известно време вътрешността и психиката ми започва да скучае. Защото става един автоматизъм и започна да ми липсва креативитета и развитието в изкуството. Наистина започваш да натискаш в 19.30 едно копче и го изключваш в 22.30 вечерта... Докато в репертоарните театри, в които съм ангажирана в момента като солистка, се играят между четири и пет продукции на година. И съответно може да ми се случи да играя на седмица пет различни спектакъла, което, разбира се, е друг вид натоварване – и физическото, но най-вече умственото, защото трябва да помним толкова много текстове, толкова различни роли… Както майка ми каза за операта. Аз може да съм казала, че само опера да пея ми е скучно – да, обаче и без това също не става някак си. Защото "Фантомът на операта" също се пее по класически начин. Или най-добрият пример е "School of Rock" – мюзикъл, в който главната роля, която аз играх, е Розали Мълинс. Тя след първото действие пее Царицата на нощта чисто класически и във второто действие получава вътрешното развитие на персонажа си и тогава започва да пее рок балада. Съответно в един спектакъл трябва да може да се изпеят двата стила...

Предполагам, че артист като Александра има силна воля?

А.А.: Да! Абсолютно – аз съм Козирог. Без тази воля може би нямаше да съм там, където съм, защото нашият т.нар. шоубизнес е много, много труден. Има огромна конкуренция: за всяка роля има между 1000 и 1500 кандидати. Има винаги минимум три тура на кастинг за роля. Нито една роля не се дава просто защото познаваш някого, някой те е харесал, или заради контакти. Няма такова нещо – винаги е с кастинги и съответно това коства много нерви, много труд, много воля и много дисциплина… В големите продукции е така. И на Уест Енд в Англия е така, и на Бродуей в Америка – там даже нямат право на почивки и застраховки, всеки се бори от сутрин до вечер. При нас, ако си на свободна практика, също е така. Ако си назначен поне имаш лятна ваканция, но борбата наистина е голяма. Говоря не само за Германия, защото работя и в Дания, Австрия, Швейцария. Навсякъде, където мюзикълът, чистият мюзикъл, е от професионална гледна точка приоритет и се прави само това – това е наистина едно от най-трудните изкуства.

Питам Александра дали фактът, че е българка някога е провокирал негативни коментари или отношение към нея.

А.А.: Не, единствено името ми. Често казваха, че е много дълго, не може да се вмести в програмите, плакатите. Няколко продуценти искаха да махна Йоана, защото звучало по-артистично Александра Александрова, но майка ми ме е кръстила така, защото съм родена на Ивановден – 7 януари. Така че съм дошла с това име и написано с тире, това е едно цяло име: Александра-Йоана. И си държа на името. Не смятам, че трябва да крия, че съм от България. С окончанието "-ова" личи, че не съм от Германия, но аз не се срамувам. Горда съм, че съм българка и се чувствам такава, навсякъде казвам, че съм от България… Вкъщи само български говорим, няма как да не се чувствам българка…

Майката добавя:

Е. Ст.: Благодарна съм на съпруга ми! Когато заминахме за Германия Александра беше на годинка и половина и малко по-късно тръгна на немска детска градина. Когато се връщаше вкъщи от градината започваше да ни говори на немски. И той каза: "Запомни, когато прекрачиш прага на дома ни, се говори само на български!". На нейните опити да продължи на немски, той казваше: "Не, не те разбирам. Ако ми го кажеш на български, ще отговоря!". Тя никога не е учила в българско училище, но пише и чете прекрасно на български, говори без акцент. Никой не може да повярва, че това дете не е било в България на училище. Разбира се, ние си правехме двете диктовки – аз ѝ диктувах на български и поправях грешките ѝ, а тя ми диктуваше на немски и поправяше моите. Това за мен е гордост, защото има много българи, които вече не говорят нашия език там – срамуват ли се, не знам. Или с жесток акцент говорят – нарочно ли е? Мисля, че е нарочно, просто правят театър. Не може да отидеш на специализация в Италия за една година например и да се върнеш и говориш с акцент, при условие че до тази година си живял в България…

Още за семейството, образованието, театъра, ролите, срещите и плановете на Елена и Александра можете да научите от звуковия файл. Заради съображения, свързани с авторските права на изпълненията, цялото предаване може да се чуе в рамките на следващите 7 дни.

Снимки - личен архив
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Jullzie

Нестандартната певица Jullzie

Въпреки, че не живее в България, не лишава българската сцена от своята музика. Jullzie е автор на песни, продуцент и певица в поп, джаз и електронен стил, докосващ със своята искреност и актуален звук. Това обаче, не ограничава нейните интереси и стилове в музиката, които са широко скроени. През последните месеци Jullzie привлече вниманието на..

публикувано на 14.04.25 в 15:20

Шведската дарк метъл сензация Eleine най-сетне пристига у нас за хедлайн шоу

"Ние сме заедно в това. И ще преминем през него. Докато стоим заедно!" , е простото, но силно верую, което музикантите от "Елейн" (Eleine) следват при записите на актуалния си студиен албум We Shall Remain, сътворен от прекрасни разрушителни сили. Шведската дарк симфоник метъл сензация "Елейн" (Eleine) най-сетне пристига у нас за хедлайн..

публикувано на 14.04.25 в 10:37

Кралската опера в Лондон представя операта "Андре Шение" от композитора Умберто Джордано

В съботната вечер ще прозвучи запис на най-популярната опера от италианския композитор Умберто Джордано. Заради нея Пучини вижда в лицето му най-сериозния си съперник. Световната ѝ премиера е на 28 март 1896 г. в "Ла Скала", Милано. Либрето: Луиджи Илика Изпълнението на операта "Андре Шение" е от 5 юни 2024 г. Хорът и оркестърът на Кралската..

публикувано на 12.04.25 в 08:05

Девет концерта в София дават глас на следващото поколение музиканти

Поредица от концерти в подкрепа на новата генерация музика започва днес в София. Тя включва разнообразни жанрове, които ще бъдат изпълнени както от български, така и от чуждестранни артисти. Серията от девет концерта, под името Sofia Live Emerging Talent & Bands, обхваща жанрове от джаз до експериментална електронна музика и ще бъде..

публикувано на 11.04.25 в 17:50

Започва поредица от концерти "Духът на испанската и латиноамериканската музика"

Поредица от концерти "Духът на испанската и латиноамериканската музика" ще бъде открита днес в Националната музикална академия "Професор Панчо Владигеров" в София от 18.30 ч. Тя предлага богата програма, изпълнявана от изявени китаристи, както и уникален концерт, който съчетава традицията на класическото пиано с фолклорната музика. Всички..

публикувано на 10.04.25 в 11:58