В съботната вечер ще си припомним гласовете на Карло Бергонци и Рената Тебалди.
La divina Renata я наричаха милионите фенове по света заради уникалните вокални качества – рядко срещано по сила и красота лирико-драматично сопрано. Безукорна техника, която ѝ помага с лекота да преодолява най-виртуозните епизоди, гъвкавост, фантастични отблясъци, мекота и нежност… С една дума: глас-чудо! Тосканини пръв подава ръка на бъдещата оперна дива и тя уверено изкачва стъпалата до трона в театрите на Милано, Рим, Неапол, Венеция, Лондон… С най-силните ѝ роли в опери на Верди и Пучини.
Рената Тебалди е родена на 1 февруари 1922 в Пезаро. Две години по-късно, на 12 юли във Видаленце, недалеч от Парма на бял свят се появява Карло Бергонци. Медиите изобилстват със суперлативи по време на 40-годишната кариера на великия тенор. С подобно сценично дълголетие не могат да се похвалят съперниците му Франко Корели, Марио дел Монако или пък Джузепе ди Стефано. Рецептата на Бергонци ли? Ето я: "Мнозина таланти изгарят бързо, защото запалват свещта и от двата края. Това унищожава собствените им вокални качества. Винаги съветвам: имайте търпение! Изберете точния момент и подходящ репертоар. Това гарантира дълголетие в професията."
А Густаво Марчези – биографът на певеца припомня: "Майсторството на Бергонци се откроява с пълна сила в съвършено естественото моделиране на вокалната линия. В умението да откроява детайла. С искреност и безпогрешен музикален усет да открива опорните точки в извайването на образа."
В средата на 60-те години и Тебалди, и Бергонци са на върха на славата. Това е времето, когато в дискографските колекции на меломаните се появява ценен запис: "Дон Карлос" на Верди. Маестро Дьорд Шолти е събрал в студиото на Decca наистина най-доброто, което предлагат световните оперни сцени: Елизабет Валоа е Рената Тебалди, Дон Карлос – Карло Бергонци, Филип Втори – Николай Гяуров, Родриго, маркиз Поза – Дитрих Фишер-Дискау, принцеса Еболи – Грейс Бъмбри, Великият Инквизитор – Марти Талвела, хора и оркестъра на Ковънт Гардън ръководени от сър Дьорд Шолти.
За наша гордост Николай Гяуров феноменално се преобразява като Филип Втори. Ролята на живота му я нарича Розалия Бикс, защото където и да се появи той, дирята е неизлечима! С нея отмерват всичко последвало… Дебютът на Гяуров в ролята на испанския монарх е в Софийската опера през 1960. Три години по-късно триумфира във Виенската държавна опера, а в края на същата 1963 – и в Ла Скала.
"Какъв глас, каква музикалност, каква актьорска дарба и най-сетне – каква величествена осанка! Могъщ бас, който навлиза в партията на Филип с големите достойнства на кантилената, обагрена в нюансите на страданието…", отбелязват в австрийския печат.
И още от Viener Zeitung: "Никога самотата на Филип не е представяна така покъртително! С този Филип Николай Гяуров остава велик певец, дарил ни с невероятната хубост на големия си басов глас…"
Софийската филхармония посреща изтъкнатия български кларинетист Росен Идеалов, който ще представи забележителния Концерт за кларинет и оркестър на Паул Хиндемит. Диригент на вечерта ще бъде Вилиана Вълчева, която допълва програмата с Трета симфония на Йоханес Брамс. Според Росен Идеалов в целия концертен репертоар за кларинет Концертът на Хиндемит..
Любимката на българската публика, Таря Турунен, и бившият ѝ колега от Nightwish , Марко Хиетала, пристигат в София за концерт в зала "Асикс Арена" на 4 април, а два дни по-рано – на 2 април, канят варненските си фенове в Двореца на културата и спорта. Слушайте!
Вървиш, не спираш, силуети на хора се движат около теб, но ти чуваш само неговия глас. Превзел те е. Говори ти за старата любов, която е като сън, несбъднат сън. Толкова пъти си го слушал, когато ти е било тежко, но и в мигове на щастие също, и знаеш, че ще ти помогне. Той просто те разбира – точно теб, непознатия, който живее със смисъла в думите му...
1 април Свири Оркестърът на Италианска Швейцария с диригент Давид Афхам. 3.00 часа – Роберт Шуман (1810-1856), Концерт за виолончело в ла минор, оп. 129. Солист: Трулс Мьорк (виолончело). 3.26 часа – Йохан Себастиан Бах (1685-1750), Сарабанда из Сюита за виолончело № 2 в ре минор, BWV.1008. Изпълнява Трулс Мьорк (виолончело). 3.31 часа – Лудвиг ван..
От 29 септември до 6 октомври 2024 година Лвов туптя под ритъма на Международния фестивал "Контрасти". Темата на юбилейното издание беше "Ретроспекция", разглеждайки духът на времето от идеята за създаването на фестивала през 1994 и съвременния му вид. В последните две издания на фестивала разговарям с Дзвенислава Сафиан – музиколог, магистър в..
"Да летиш с плавници" на режисьорката Мария Аверина неотдавна беше избран за най-добър български документален филма на фестивала Master of Art в София...
В рубриката "Културен код" на предаването Terra Култура гостува маестро Константин Илиевски – главен диригент на Симфоничния оркестър на Българското..
Вървиш, не спираш, силуети на хора се движат около теб, но ти чуваш само неговия глас. Превзел те е. Говори ти за старата любов, която е като сън,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg