Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Киното като портал към различни светове

Актрисата Стефания Кочева за любовта към себе си и идеята да работим заедно за мед

"Следва изпълнението на Жана Янева!…", но, докато звучи в главата на зрителите красивият глас на Мария Илиева, която дава живот на думите на Дамян Дамянов и на всеки му, се иска да остане тази нощ, всъщност виждаме нея – високата, руса актриса, с която киното в действителност е портал към различни светове. 

Стефания Кочева се занимава с театър от 11-годишна, снима в холивудски продукции– например в "Черната Далия" на Браян де Палма, а след НАТФИЗ – заминава за Лондон, при това по любов. Сериалът "Отплата" обаче я връща отново тук. У дома. Участва в "Порталът", но и в сериалите "Скъпи наследници", "Столичани в повече", "Стъклен дом", а последно я гледахме в "Тревожност". Част е от Сатиричния театър, където се влюбва всеки път преди представление – в играта, в живота, в трепета.

"То усещането е подобно, тези пеперуди в стомаха, когато чуеш зад завесата как публиката още не е притихнала", обяснява Кочева в "Кино с думи".

Когато започва своя път към театъра като дете, изобщо не си представя, че ще бъде актриса, приема актьорската школа като свое хоби. Дори отказва да ходи в началото, но родителите ѝ настояват, защото искат да пречупят вроденото ѝ стеснение.

"Беше ми трудно в началото да осъществя контакт, но много се влюбих в самите хора – Петър Будевски, Петър Върбанов, Весо Калановски. Те са ми – аз съм им го казвала – като бащи, паралелни, които са ме възпитавали и изграждали и на тях дължа страшно много. Никога няма да спра да го повтарям", допълва още Стефания. За актрисата тъкмо те са хората, които помагат за изграждането на ценностната система на едно дете. С тях тя е споделяла, в тях се е вслушвала още преди да навлезе в тийнейджърските си години.

Едва в 12-и клас Стефания Кочева решава да кандидатства в НАТФИЗ – нещо, което изненадва дори самата нея. Дотогава в нейните представи тя ще се занимава с архитектура, затова и ходи на уроци по математика и рисуване. В един момент обаче осъзнава, че не може да си представи друго усещане освен това да бъде на сцена.

Харизмата според нея е от изключително значение в професията на актьора. Талантът също, но трябва и много работа. Последователността и постоянството са ключова съставка за това актьорът да върви към реализация, той трябва непрестанно да се развива.

Стефани Кочева се учи много и от по-възрастните си колеги, особено от тези, които се ръководят от вътрешния си импулс, за които сякаш всяко излизане на сцена им е като за първи път. Това – както казва актрисата – много я вдъхновява.

Тя самата е от хората, които взимат важните решения в живота си за секунди, за другите може и да ѝ трябва повече време. И сега не съжалява за нито един животоопределящ избор, който е направила до момента. Винаги обаче се притеснява и има усещането за предизвикателство, когато нещо ново ѝ предстои. Това, разбира се, не ѝ пречи да "изцеди" максимума от себе си и да се вложи напълно в това, което прави, но винаги с мисъл за това как да разпредели енергията си правилно.

Играта в театъра, твърди Стефания, ти взема страшно много физически, но те зарежда емоционално, мотивира те, дава ти любов. Реакциите и контактът с публиката е най-същественото за актьорите на сцената.

Според актрисата ние сме тези, които се променяме и пречупваме информацията, която преминава през нас, всеки път, когато се наслаждаваме на едно изкуство. Особено ако то извира от света на киното.

"Ние носим информацията всъщност и от нас си зависи в дадения момент от каква информация точно имаме нужда" – казва Стефания. – Аз обожавам да правя кино, телевизия, просто обожавам. Това ми е на мен може би най-голямата страст", продължава тя.

Това, което истински я запалва и я провокира да кандидатства в НАТФИЗ, е тъкмо "кошерът в киното, в който всеки си върши своята работа". Още като ученичка Стефания често снима като статист в американски продукции и работата пред, а и зад камера я пленява. Харесва ѝ идеята, че толкова много хора се обединява около една цел, като пчелички, които жужат и се трудят за общата пита с мед.

Затова и е изключително важно да си отговорен в този занаят, да си професионалист, разяснява Кочева.

Неслучайно се гневи искрено, когато се намери някой, който да сложи катран в кацата мед, най-често по линия на шуробаджанащината

И все пак трудът ни – смята Стефания – трябва да е невидим, това е добре свършена работа, защото разказаната с лекота история, било тя и драматична, е истински въздействащата.

"Човек може би трябва да е малко по-разсъдлив, да не се пуска по плоскостта на омразата и злословеното. Може би ще е много по-лесно, ако подхождаме с малко повече любов във всяко едно отношение – във всичко и с всеки, ако се обичаме. То от нас тръгва, ако себе си обичаш. (…) Ето тогава със сигурност биха с променили нещата. Това не е някаква романтична мисъл, не са празни приказки, аз абсолютно вярвам във всяка една дума от това, което казвам за любовта. Ако се обичаме повече, всичко ще ни върви по-леко. Ще ни е по-лек животът, ще ни е по-леко да сме хора и по-леко ще минаваме през трудностите си", казва още Стефания Кочева, за която основната движеща сила е любовта към себе си. Отсъства ли тя – появяват се страх, срам, злоба, агресия, завист.

За смисъла на здравословния егоизъм и изкуството, като терапия; за самостоятелната работа на актьора и стъпването му в образ; за моделирането на персонажите и психоанализата, която преминава през актьора, а и през публиката по време на един спектакъл, филм или сериал; за "Тревожност"-та и за работата на Стефания в продъшкън офиса на "Рамбо" 5 в Киноцентъра в Бояна; за това колко е полезно да знаеш как работи всъщност машината кино и какви микровселени крие в себе си – чуйте в звуковия файл.

Снимки: Елена Спасова, Петър Петров, Мария Саботинова, личен архив
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Случаят Йов" на Рене Жирар

Рене Жирар (1923–2015) е френски мислител, роден в Авиньон в деня на Рождество Христово. През 1946 г. заминава за САЩ. Преподава френска литература в университетите в Индиана и "Джонс Хопкинс" в Балтимор, а след това и в Станфордския университет, където ръководи департамента по френски език, литература и цивилизация.  Автор е на книгите:..

публикувано на 24.02.25 в 16:05
Боряна Маноилова и Атанас Петков

"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка с премиера на сцената на Yalta Art Room

"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка е най-новото заглавие в афиша на Yalta Art Room.  Премиерата на спектакъла е на 16 и 24 февруари от 19.30 ч. на независимата сцена. Сценичният вариант и режисурата са на младата и талантлива Патрисия Господинова, а публиката ще види актьорите Боряна Маноилова в ролята на Йерма, както и Ахмет Исмаил – като Хуан, и..

публикувано на 24.02.25 в 13:50

"Пеперуди на Еверест": Музикалното вдъхновение зад творческата трансформация на Рос Росин

Новият документален филм "Пеперуди на Еверест" на мексиканския режисьор Октавио Майя Роча представя последното артистично пътешествие на международно признатия хиперреалистичен художник Рос Росин. Филмът е посветен на творческата еволюция на Рос през годините, а музикалният му съпровод носи личния почерк на българския артист Андрей Янев, който вече..

обновено на 24.02.25 в 13:26
Илия Бешков  „Бай Ганьо чете „Бай Ганьо“, 1947 г.

Бай Ганьо и Константин Иречек: Диалог от миналото

В рубриката "Архивите са живи" отправяме поглед към развитието на българския политически живот през вековете, представен чрез едно уникално свидетелство. През февруари 1899 г. чешкият историк и белеатрист – Константин Иречек – публикува статия, в която отразява особености на българската политическа сцена. Ето един цитат от нея: "Българин с българин..

обновено на 24.02.25 в 12:06
От спектакъла

Независимият театър с Василена Винченцо - Коломоец

Василена Винценцо - Коломоец не е обикновена актриса. Тя е млад и изключително талантлив човек с дълго портфолио, който се е заел и да бъде собственик на пространството за независим театър Yalta Art Room. Част от личностите, които имат принос към обществото чрез изкуство. Завършва НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" през 2012 г. в класа на проф...

публикувано на 24.02.25 в 12:00