Тритомникът "Летопис на Софийската филхармония" ще бъде представен утре от 17 ч. в Камерна зала "България".
В "Артефир" разговаряме с д-р Андрей Андреев, изкуствовед и съставител на летописа, посветен на оркестровия живот в столицата от края на XIX век до 1946 година.
В продължение на три години д-р Андреев проучва архивите из цялата страна, прочита милиони страници информация за оркестрите, концертите, турнетата и гостуващите звезди в Царска България, за да представи богатството на музикалния живот в столицата преди 1944 година.
Тритомникът "Летопис на Софийската филхармония" е само видимата част от един многопластов изследователски, културно-политически процес в институцията, по думите на д-р Андреев.
Този процес включва дигитализиране на всички програми на Софийската филхармония от 1944 година насам, дигитализиране на всички прояви в залата от момента на нейното построяване, събиране и подреждане на голямо количество архив.
Архивът включва данни за концертите на Царския симфоничен оркестър, на Академичния симфоничен оркестър, на Държавната филхармония към Народната опера, на много народни филхармонии и на Гвардейския оркестър.
Летописът представлява интерес за много широк кръг любители на музиката, музиканти и професионалисти и за първи път дава цялостно описание на почти 2 300 концерта от музикалния живот на България.
По време на проучването д-р Андреев се натъква на вълнуващи артефакти. Печатът на първата българска филхармония изкуствоведът открива на битака.
"Половината ни история е на българския битак", заявява с горчивина д-р Андреев.
За своето авторско присъствие в томовете съставителят казва: "Исках да оставя времето да говори за себе си."
В рамките на утрешното събитие летописът ще представи проф. д-р Елисавета Вълчанова-Чендова заедно със съставителя изкуствоведът д-р Андрей Андреев и идейния вдъхновител маестро Найден Тодоров.
Повече – чуйте в звуковия файл:
"Някой бе казал, че за да излезе една култура в света, трябва да e през вратата, а не през прозореца. А ние често излизаме през прозореца, забравяйки хола, в който живеем", казва през 1993 година режисьорът Рангел Вълчанов. В етапа на живота, от който сме част в момента, е много хубаво да си припомняме думите, които наистина имат значение. Въобще е..
В епизод 569 "Трамвай по желание" сглобява пълната картина на творческо-житейския тандем Дарина Янева - Андрей Янев. В разгара на лятото радиозрителите ни се запознаха с известния художник Андрей Янев. Тогава стана ясно, че връзката със съпругата му Дарина е повече от съдбовна – в някои отношения дори мистична. За да сглобим цялостната картина на..
Безспорно – една от основните задачи на съвременното изкуство е да реагира на актуалните социални и политически проблеми на деня. Но задълбоченото занимаване с тези теми неминуемо води до засилено чувство на тревожност, несигурност и безнадеждност. Именно тези усещания сякаш доминират световната арт сцена през последните години. В предаването се..
"Мисия Филоктет. Последният оцелял" по мотиви от Мюлер, Софокъл, Омир и авторски текстове е новият спектакъл на Театър ЗОНГ . Неговата премиера предстои на 23 декември от 19 ч. в кино-театър "Освобождение" (до Централна гара). Това е третото представление на театралния екип след "Животът е сън" (две награди ИКАР и три международни..
"Обадете се по-късно – в кома съм" е премиерен спектакъл в Сатиричния театър "Алеко Константинов" по пиесата на Жан Пиер Мартинез "Критично положение (Кома)". Комедията, режисирана от Теди Москов, ще се играе тази вечер от 19:30 ч. Преводът на пиесата е дело на Михаела Кацарова. Сценограф е Свила Величкова. Ролите изпълняват..
"Крадецът на праскови" е нова българска опера по едноименната повест на Емилиян Станев, чиято втора премиера предстои утре (21 декември) от 19 ч. в..
"Обадете се по-късно – в кома съм" е премиерен спектакъл в Сатиричния театър "Алеко Константинов" по пиесата на Жан Пиер Мартинез "Критично..
Русия обяви, че ще пази своите граждани и мироопазващите сили в молдовския сепаратистки регион Приднестровие, заяви Мария Захарова, говорителката на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg