Черната комедия по скечове на Ханох Левин "П.О.Р.Н.О. – Публична организация за разтуха на обществото" се играе на сцената на Yalta Art Room на 17 декември.
Чрез хумора най-разпознаваемият израелски съвременен драматург засяга сериозните, тежки и вечни теми, а именно – непостижимото щастие и неизбежността на смъртта. Те са едно откровено предизвикателство за общоприетите морални норми на човека. Скечовете осмиват болестите на съвременното общество: липсата на емпатия, желанието за власт и надмощие, влиянието на медиите върху общественото мнение, себелюбието, жаждата за отмъщение, вещоманията, острата хипохондрия и страховете от преждевременна смърт. Неслучайно стилът в пиесите на Ханох Левин е сравняван с този на абсурдистите Пинтър и Бекет.
"Смятам, че Ханох Левин е автор, който възприема бруталността в живота. Приема я такава, каквато е, и я показва по още по-брутален начин, за да си направим някаква равносметка. Ревизия на това накъде сме тръгнали, къде се намираме в момента и къде искаме да стигнем", каза в "Артефир" режисьорът на спектакъла Веселин Петров, носител на "Аскеер" за изгряваща звезда и на наградата "Слави Шарков" за млад режисьор.
Според него тъкмо в това е забавното и смешното, в това е мутацията на човешката природа, която с чувството за хумор става гледаема.
"Персонажите всячески се интересуват от самите себе си и по никакъв начин не се интересуват живо от другия човек срещу тях" – обясни още режисьорът. –
В персонажите на Ханох Левин наистина има една силна индивидуалност, която мачка като валяк другия. На мен това ми е интересно, иска да покаже докъде може да стигне човек в желанието си да се самоутвърди до такава степен, че да унищожи другия."
Порнографията в спектакъла всъщност е по линия на морала, по линия на непристойното, което ни доставя удоволствие и затова не правим нищо, за да го променим.
"Нещата, които се случват в страната ни, или по-скоро не се случват вече доста дълго време – ние седим и ги гледаме, но никой не прави нищо. Така ми хрумна, че е като някаква порнография, която възбужда нашето внимание. То е неморално, но ние продължаваме да го гледаме", твърди Петров.
"П.О.Р.Н.О. – Публична организация за разтуха на обществото" е продукция на "Гръм и Tряс". Част от продуцентската къща е и актрисата Майа Тинкова, която е имала мечта да участва в представлението.
"Преди много години бях гледала "Старицата от Калкута", който е по същите скечове на Ханох Левин, и някак много ме запали този спектакъл, остави трайно впечатление в мен. След това ходих да го гледам още няколко пъти през годините и накрая спектакълът падна. На мен ми стана мъчно и много исках под някаква форма да продължи своя живот – така тръгнаха нещата и се получиха", каза Тинкова.
Умеем ли да се надсмеем над себе си и проблемите си, или сме по-добри в това да се захванем с дребното и да го превърнем в слон? От какво се опасява човек всъщност и към това ли е насочен спектакълът? Къде са границите на смешното и сериозното в жанра на скеча?
Чуйте в звуковия файл.
"Литература в движение. Чужбина през очите на една писателка антрополог." Така беше озаглавена срещата с румънската писателка Ралука Над на събитията, които организира Румънското министерство на културата на Софийския международен панаир на книгата през декември 2024. Родената в Клуж-Напока антроположка и писателка е една от най-интересните румънски..
На Ивановден столичната галерия "Арте" се оказа тясна, защото имаше толкова много гости, с които художникът проф. Иван Газдов беше решил да сподели своя имен ден с една изложба. Изложбата се казва "Добра вибрация" и включва графики и скулптура. За първи път Иван Газдов, който работи основно в областта на графиката, плаката, илюстрацията карикатурата, и..
Предстои издаването на "Антология на съвременната румънска поезия" у нас. Подготвя се от преводачката Лора Ненковска и издател Георги Гаврилов. Съставител на сборника е румънският поет Клаудиу Комартин, който вече е добре познат у нас – бил е на фестивала "София: Поетики", представял е списанието "Поезис Интернационал", на което е главен..
Разговорът с Димитър Димитров , лауреат на престижния Цицеронов конкурс по латински език в Европа , и неговия учител Димитър Драгнев , преподавател във Френската гимназия "Алфонс дьо Ламартин" в София, разкрива вдъхновяващата история зад успеха на младия ученик, който си осигури място в Оксфорд . Димитър Димитров, едва на 19 години, споделя в..
2025 година обещава да бъде знакова за културния живот на Пловдив, според Виктор Янков , експерт "Събития и проекти" във фондация "Пловдив 2019". Градът продължава да се утвърждава като важен културен център на Балканите и в Европа, благодарение на богатата си програма и успешно реализираните събития. Една от позитивните новини, с които градът..
В рубриката "Разговорът" поканихме трима представители на водещи издателства в България, за да споделят своите виждания за литературната 2025 година...
Днес беше опелото на писателя Димитър Коруджиев, който си отиде на 84-годишна възраст. "Градината с косовете" е един от най-известните му книги, както..
2025 година обещава да бъде знакова за културния живот на Пловдив, според Виктор Янков , експерт "Събития и проекти" във фондация "Пловдив 2019". Градът..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg