Кои са ефективните подходи за финансиране на кино – разказва продуцентката и режисьорка, авторка на книгата "Нови методи за финансиране на кино в България и Испания"
Истории от дълбините на душата и интересите на сърцето – към тях се насочва Десислава Томова. Тя живее и работи като независим продуцент, режисьор, сценарист и писател в Малага, Испания, и винаги намира начин да се завърне в България. За себе си казва, че обитава граничната зона на киното, театъра, литературата, музиката и изобразителното изкуство. Има мнение обаче в каква съвременна среда се намира тази гранична зона:
"Напоследък наблюдавам пълна деградация, сериозно отмиране на естетическото чувство, изобщо отмиране на интереса към естетиката – не само в киното, и в литературата. Истинският творец не може да престане да бъде такъв, където и да се намира по света. Почувствах се призвана да направя усилие в тази посока, за да се пречупи лошата тенденция. Изкуството днес все повече се изтърбушва откъм мисловно съдържание, моите усилия са свързани с опита да се излезе от този омагьосан кръг – изкуството като себеизразяване или обслужване на конюнктурата.
В никакъв случай не искам да изпадам в подобна ситуация, не съм се движила никога по течението, което в общи линии ме прави не особено симпатична на някои кръгове – интелигентски и хуманитарни, така че аз винаги съм била привърженик на стремежа към истината. Истината през болката, през страданието, през бедността. Някои казват: "Няма нужда да страдаш толкова, за да направиш хубаво изкуство", аз смятам, че то извира от душата и сърцето на твореца и тогава е най-истинско", обясни в "Кино с думи" Десислава Томова.
Тя е режисьор на филмите "Речно възраждане“, "Грета“, "Трохи любов“ и "Черен пазар". Последният, който на испански носи името Estraperlo, има първа награда за най-добър минидокументален филм на INDIE FOR YOU в Лос Анджелис. Той е следствие на трудните периоди, през които Десислава преминава в Испания. Филмът има интересна история, която въвлича хора от едно местно заведение, и попада в жанра на докуфикшъна.
Документално-игралният късометражен филм е базиран на едноименния разказ на Десислава Томова Estraperlo, който е част от втората ѝ книга "(К)Раят на рая". В него става дума за черния пазар след Гражданската война, а историята е пресъздадена от свидетел на събитията от онова време.
Освен на сборника с разкази "(К)Раят на рая" Десислава е автор и на романа "Хронографът на доктор Коен", който има аудиоверсия на испански, а скоро навярно и екранизация, както и на книгата "Нови методи за финансиране на кино в България и Испания".
"Основната идея на книгата е, че новите алтернативни форми на финансиране на кино намаляват риска от загуба при филмопроизводството в сравнение с традиционните начини на финансиране. Една от перспективите за решаване на този проблем е свързана с участието на българските кинематографисти в международни копродукции, особено европейски, което много се практикува от колегите.
Те естествено са напипали пулса на този правилен подход, като правят такива продукции и така киното се разпростира на различни територии, обогатява се – не само езиково, а и културно. Книгата представя възможностите за финансиране на киното и свързаните с него политики, разглежда кинополитиките в България и Испания, а накрая завършва с общи изводи, препоръки и перспективи за по-нататъшно развитие", разясни авторката.
Десислава Томова е учила "Персонифицирана аудиовизуална журналистика", "Театрална режисура в европейски контекст" и "Креативно и артпредприемачество".
В звуковия файл можете да чуете каква е спецификата на артпредприемачеството, какво представляват сюжетите на филмите ѝ, кои са ефективните подходи за финансиране на кино, какъв е животът между независимите филми, книгите и музиката и защо в основната на всичко стои любовта.
Снимки – личен архив
В нашата история, но и в световната такава, артбохемството е особен фактор. Соцбохемството беше и проява на стихиен хедонизъм в творческите среди, но и акт, понякога, на свободомислие и еманципация от идеологическите канони. Говорим за всичко това въз основа на културния и творческия живот във Варна през десетилетията на социализма. Повод е и книгата..
Документалната изложба "Строителни войски" на фотографа Гаро Кешишян изследва темата за рядко коментираната държавна практика от близкото минало – трудовата повинност в България. Експозицията включва 92 фотографии, заснети в периода 1983 – 1995 г. и създава образно пространство за емпатия и лична връзка със служещите в Строителни войски, разкривайки..
Актрисата и певица Анастасия Левордашка и тромпетистът и диригент Румен Левордашки гостуват в "Моето семейство" в навечерието на светлите семейни празници. С поведението си и житейската философия двамата дават ракурс на връзка между баща и дъщеря, който генерира талант, щастие и вяра в красотата. И Румен, и дъщеря му Анастасия, вярват, че..
"Бохемските места на соца. Варна" е третото поред изследване на Мариана Първанова, посветено на бохемската история на социализма. С разкрепостяването на социализма в края на 70 и началото на 80 години на ХХ век настъпва кулминацията на артистичните изяви в морската ни столица. "Във Варна си дават среща артисти на много високо ниво, създава се..
Мартин Колев е автор на сборниците с разкази "Кучето на терасата" (2009) и "Микро" (2016), както и на тетралогията "Софийски магьосници". Поредицата "Софийски магьосници" възражда в България литературния жанр градско фентъзи и се превръща в бестселър. През 2017 година е отличен с наградата за къс разказ "Рашко Сугарев" за разказа "Черни квадрати"..
Жителите на троянското село Черни Осъм са обезпокоени от развитието на проекта за изграждане на язовир в близост до населеното място. В "Нашият..
Галерия-книжарница "Къща за птици" събира днес (10 декември) от 18.00 ч. на литературно четене поетите Балчо Балчев, Валери Манолов, Георги Веснаков (via..
Явор Гърдев е име, което едва ли се нуждае от представяне в културните среди на България. Театрален и кинорежисьор с дългогодишен опит, той впечатлява..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg