Кои са ефективните подходи за финансиране на кино – разказва продуцентката и режисьорка, авторка на книгата "Нови методи за финансиране на кино в България и Испания"
Истории от дълбините на душата и интересите на сърцето – към тях се насочва Десислава Томова. Тя живее и работи като независим продуцент, режисьор, сценарист и писател в Малага, Испания, и винаги намира начин да се завърне в България. За себе си казва, че обитава граничната зона на киното, театъра, литературата, музиката и изобразителното изкуство. Има мнение обаче в каква съвременна среда се намира тази гранична зона:
"Напоследък наблюдавам пълна деградация, сериозно отмиране на естетическото чувство, изобщо отмиране на интереса към естетиката – не само в киното, и в литературата. Истинският творец не може да престане да бъде такъв, където и да се намира по света. Почувствах се призвана да направя усилие в тази посока, за да се пречупи лошата тенденция. Изкуството днес все повече се изтърбушва откъм мисловно съдържание, моите усилия са свързани с опита да се излезе от този омагьосан кръг – изкуството като себеизразяване или обслужване на конюнктурата.
В никакъв случай не искам да изпадам в подобна ситуация, не съм се движила никога по течението, което в общи линии ме прави не особено симпатична на някои кръгове – интелигентски и хуманитарни, така че аз винаги съм била привърженик на стремежа към истината. Истината през болката, през страданието, през бедността. Някои казват: "Няма нужда да страдаш толкова, за да направиш хубаво изкуство", аз смятам, че то извира от душата и сърцето на твореца и тогава е най-истинско", обясни в "Кино с думи" Десислава Томова.
Тя е режисьор на филмите "Речно възраждане“, "Грета“, "Трохи любов“ и "Черен пазар". Последният, който на испански носи името Estraperlo, има първа награда за най-добър минидокументален филм на INDIE FOR YOU в Лос Анджелис. Той е следствие на трудните периоди, през които Десислава преминава в Испания. Филмът има интересна история, която въвлича хора от едно местно заведение, и попада в жанра на докуфикшъна.
Документално-игралният късометражен филм е базиран на едноименния разказ на Десислава Томова Estraperlo, който е част от втората ѝ книга "(К)Раят на рая". В него става дума за черния пазар след Гражданската война, а историята е пресъздадена от свидетел на събитията от онова време.
Освен на сборника с разкази "(К)Раят на рая" Десислава е автор и на романа "Хронографът на доктор Коен", който има аудиоверсия на испански, а скоро навярно и екранизация, както и на книгата "Нови методи за финансиране на кино в България и Испания".
"Основната идея на книгата е, че новите алтернативни форми на финансиране на кино намаляват риска от загуба при филмопроизводството в сравнение с традиционните начини на финансиране. Една от перспективите за решаване на този проблем е свързана с участието на българските кинематографисти в международни копродукции, особено европейски, което много се практикува от колегите.
Те естествено са напипали пулса на този правилен подход, като правят такива продукции и така киното се разпростира на различни територии, обогатява се – не само езиково, а и културно. Книгата представя възможностите за финансиране на киното и свързаните с него политики, разглежда кинополитиките в България и Испания, а накрая завършва с общи изводи, препоръки и перспективи за по-нататъшно развитие", разясни авторката.
Десислава Томова е учила "Персонифицирана аудиовизуална журналистика", "Театрална режисура в европейски контекст" и "Креативно и артпредприемачество".
В звуковия файл можете да чуете каква е спецификата на артпредприемачеството, какво представляват сюжетите на филмите ѝ, кои са ефективните подходи за финансиране на кино, какъв е животът между независимите филми, книгите и музиката и защо в основната на всичко стои любовта.
Снимки – личен архив
Рене Жирар (1923–2015) е френски мислител, роден в Авиньон в деня на Рождество Христово. През 1946 г. заминава за САЩ. Преподава френска литература в университетите в Индиана и "Джонс Хопкинс" в Балтимор, а след това и в Станфордския университет, където ръководи департамента по френски език, литература и цивилизация. Автор е на книгите:..
"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка е най-новото заглавие в афиша на Yalta Art Room. Премиерата на спектакъла е на 16 и 24 февруари от 19.30 ч. на независимата сцена. Сценичният вариант и режисурата са на младата и талантлива Патрисия Господинова, а публиката ще види актьорите Боряна Маноилова в ролята на Йерма, както и Ахмет Исмаил – като Хуан, и..
Новият документален филм "Пеперуди на Еверест" на мексиканския режисьор Октавио Майя Роча представя последното артистично пътешествие на международно признатия хиперреалистичен художник Рос Росин. Филмът е посветен на творческата еволюция на Рос през годините, а музикалният му съпровод носи личния почерк на българския артист Андрей Янев, който вече..
В рубриката "Архивите са живи" отправяме поглед към развитието на българския политически живот през вековете, представен чрез едно уникално свидетелство. През февруари 1899 г. чешкият историк и белеатрист – Константин Иречек – публикува статия, в която отразява особености на българската политическа сцена. Ето един цитат от нея: "Българин с българин..
Василена Винценцо - Коломоец не е обикновена актриса. Тя е млад и изключително талантлив човек с дълго портфолио, който се е заел и да бъде собственик на пространството за независим театър Yalta Art Room. Част от личностите, които имат принос към обществото чрез изкуство. Завършва НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" през 2012 г. в класа на проф...
XVIII националната археологическа изложба "Българска археология 2024" се откри в чест на професионалния празник на археолога в Националния..
Националното училище по танцови изкуства ще отбележи 20 години специалност "Модерен танц" със спектакъл на 26 февруари в зала 2 на НДК "Азарян" от 19..
Ден на Европейската лаборатория по молекулярна биология (EMBL) в България ще се проведе на 27 февруари от 10 часа в аулата на СУ "Св. Климент..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg