С премиери в Пловдив и в София романът "Тезеят в своя лабиринт. Дневникът на една П" започна своя път към читателите.
Авторът на книгата Красимир Димовски има своята запазена марка – езикът. Но не езикът, на който се пишат вестниците или книгите, а езикът, на който душата разговаря със себе си, когато доброто и злото си сменят местата.
В такива времена е трудно дори да назовеш с общоприетите думи мрака, за да го опитомиш. Но е трудно да назовеш и възвишеното, за да съхраниш образа му за трудните моменти занапред, когато ще браниш целостта и смисъла на съществуването между Могилчица и Могила – география, възможна навсякъде из България или Балканите. Там живее "малкото човечество" на детството и спомените… И говори на свой си език, в който думите от женски род също носят пълен член – не за да мъчат коректора или редактора, а защото са заредени с кураж и мъжество да свещенодействат в утвърждаване на живота.
Красимир Димовски е израснал в Яврово, между голямата планина Могила и малката Могилчица. Това магично място зарежда с енергия модерната му проза, която се отличава с неповторим стил. След близо трийсетгодишно мълчание издава книгата с 13 невръстни разказа "Момичето, което предсказваше миналото" (2021 г.) и "Ловецът на русалки" – три новели за любовта и яростта (2022 г.). Отличени са с Наградата за проза на "Портал Култура", с Наградата за проза на СБП, Националната награда "Милош Зяпков", Награда "Пловдив". Номиниран за Наградата за литература на Европейския съюз.
"Тезеят в своя лабиринт" е своеобразно продължение на книгите "Момичето, което предсказваше миналото" и "Ловецът на русалки" и завършва тематичната трилогия.
"Тезеят в своя лабиринт": още оттук, от най-началното, каквото е всяко заглавие на една книга, разбираме, че пред нас се изправя неочакван текст, горещ и уникален. Защото всички знаят: в лабиринтите има само минотаври и генерали, тезеите действат инак – измъкват се от тях. Тезеят на Красимир Димовски обаче се вмъква в лабиринта с всичката си сила, вмъква и нас, влетявайки ни в един свят особен, странен, изключителен; свят, в който пълният член става дори за женския род, а една цигулка е като нишка, Ариаднина нишка. Тъкмо с тая нишка ни примамват Красимир Димовски и неговият Тезей: „Мами, мами, мами, читателю!“, и ни въвличат дълбоко в едно романово пространство, което преброждаме захласнати, стреснати, очаровани. От таланта, чародейството и красотата на писането очаровани...", казва за книгата и за автора литературният критик Митко Новков.
Чуйте разговора с писателя Красимир Димовски в звуковия файл.
Снимки – ИК Хермес и Дарина Маринова
Чували сте неведнъж израза: "По-добър сценарист от живота няма!". Даже не само сте го чували, но навярно безброй пъти сами сте си го повтаряли, докато случващото се ви е заливало като бурна вълна. Животът несъмнено заслужава "Оскар" за сценариите, които пише. За нас като режисьори обаче не може да се каже същото. Все ще се намери за какво да ни..
"Истината за истината" е самостоятелна изложба на Правдолюб Иванов. Неговото творчество е наситено със социални и политически послания. "Истината за истината" включва непоказвани в България произведения, създадени в периода 1998 – 2024 г. Експозицията идва във важен момент в кариерата на художника, който не е имал самостоятелна изложба в София от..
Весела Динева излага свои живописни творби под името "Невидими следи". Експозицията представя не само картини, а истории за любов, щастие, трудности и възходи. Произведенията на художничката са вдъхновени от емоционални преживявания и състояния. Всяка творба разказва история. Весела Динева работи с акрилни бои върху платно, използвайки..
Власт, интриги, семейни драми и кървави престъпления се преплитат в дебютната книга на Л. В. Маринов. Криминалният роман "Маските, които носим" провокира читателите с напрегнат сюжет, който тръгва по следите на изчезналото тяло на влиятелен мъж, а отдавна погребани тайни започват да излизат наяве. Историята се върти около успешен банкер от..
В свят, разкъсан от война и изгубил себе си, Швейк – малкият човек с голямо сърце – ще се сблъска с най-големия абсурд – да открие, че машините са станали по-хуманни от самите хора. Режисьорът Дамян Тенев прави своя драматизация, вдъхновена от романа на Ярослав Хашек "Приключенията на добрия войник Швейк през Световната война". Пиесата, която Тенев..
"И никой не пита защо" е колкото част от текста към песента "Месо" на Милена Славова, толкова е и филмова история, която проследява търсенията на рок..
"Мутациите" на люксембургския писател Франсис Кирпс обхваща седем разказа и една поема (написани предимно на немски), използващи като основа и..
В съвремието сме свидетели на всичко – фалшиви новини, подвеждащи реклами, демагогия и некомпетентност. Когато обаче тези "пороци на деня" са свързани с..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg