Във време на все по-силна поляризация и политическо напрежение световното кино не остава безучастно. Това личи, както сред очакваните претенденти за наградите "Оскар", така и в селекцията на 38-ото издание на Киномания.
"Стадото", с който се открива Киномания на 13 ноември в Зала 1 на НДК, носи ако не пряко политическо послание, то със сигурност такова, което засяга живота ни заедно. Филмът на Милко Лазаров се занимава със способността ни да приемем различието и с начините, по които нетърпимостта към другите може да се окаже пагубна за самата уж отбраняваща се общност.
Далеч по-откровено политически е "Слухове", в който гледаме Кейт Бланшет на 16 ноември в Кино "Люмиер". Режисьорите Гай Мадин, Евън Джонсън, Гейлън Джонсън ни срещат със седемте лидери на най-богатите демокрации в света. Вместо легитимност и сериозен дебат на екрана виждаме комичен прочит на провала на институциите и превръщането на политиката в тържество на некомпетентността.
Само ден по-късно, отново в кино "Люмиер" се сблъскваме с провокативните Kneecap – ирландското хип-хоп трио, кръстено на жесток метод за улична саморазправа. Напористите рапъри Лиъм, Нишa и Джей Джей и тяхната енергична музика неочаквано се превръщат в символ на движението за граждански права, посветено на запазването на родния им език. Филмът за този музикално-политически феномен е именно ирландското предложение за "Оскар".
Отличеният със Златна мечка от Берлинале "Дахомей", излъчен от Сенегал да се състезава за наградите на Филмовата академия на САЩ, също се занимава с дълбоко политическата тема за артефактите, изнесени от териториите си на произход към колониалните метрополии. Филмът на Мати Диоп проследява дебата около 26-те съкровища на Кралство Дахомей, които са на път да напуснат Париж и да се върнат в родната си страна – днешната Република Бенин.
Италиано-белгийско-българската историческа продукция "Берлингуер. Голямата амбиция" пък ще "удвои" пространството на Зала 1 на 22 ноември. От една страна, защото тъкмо там ще се състои премиерната прожекция и среща с режисьора Андреа Сегре и българския екип на филма. От друга – публиката ще го види преобразено на екрана като Кремъл. Разказът за събитията от началото на 70-те години, белязали италианската политика, звучи особено знаково именно през ноември, така важният за най-новата история на България месец на "промените".
В рамките на Киномания предстои да видим още една политическа драма, този път от Бразилия – Аinda Estou Aqui ("Все още съм тук") – който също ще се бори за чуждоезичния "Оскар". Потресаващ портрет на човешката решителност срещу несправедливостта, базиран на мемоарите на критика на военната диктатура Рубенс Пайва, филмът носи внушението, че семейството и времето са най-сигурният лек за всяка болка.
"Момичето с иглата" пък е датското предложение за "Оскар", което разказва за борбата за оцеляване на млада работничка в Копенхаген след Първата световна война. Вдъхновен от реални събития и режисиран от Магнус фон Хорн, филмът подхожда с емпатия към отритнатите жени и рисува внимателно историите им, които ги свързват съдбовно.
38-ото издание на Киномания се организира от НДК и фондация "Имам идея" с подкрепата на Министерство на културата, ИА "Национален филмов център" и Столична община.
За филмите с особено силни позиции в тазгодишната програма на Киномания е разговорът в "Артефир" на Димитрина Кюркчиева с Хермина Азарян – организатор и програматор на фестивала.
"Власт и страст. Дворцовите драми в българската история" е новата книга на проф. Пламен Павлов. В "Артефир" популярният български историк, византолог, публицист, поет и преподавател във Великотърновския университет представя своето литературно пътуване из душите и сърцата на знатните български предци – от Античността до ХХ век. Проф. Павлов е..
"Последна стъпка" е най-новото заглавие в репертоара на Народния театър. Премиерните дати са на 16 и 17 април от 19.00 часа на Камерна сцена . Сценичната версия и режисурата са на Йордан Славейков, който пренася на сцената едноименния си роман. "Аз съм човек на театъра, след това започнах да пиша, и не ми беше много трудно от епоса, от разказа,..
"Поколение в кадър" е фотографска изложба, в която в 45 снимки 15 млади творци разказват за битките, които младото поколение води или припознава като свои каузи. Авторите са от курса "Фотографията като изкуство и бизнес" на Мариян Томов. Сред темите, които засяга проектът, са разрухата на басейна на ЦСКА в София, сгради на Александровска..
В книгата си "Това, което видях от Балканската война" Симеон Радев описва как стои с войниците на Босфора и те го питат какво е това отсреща. Азия, им отговаря той. А ние тук какво сме, го попитали. Ние сме Европа, им казал той. И те били много учудени, защото Европа им се струвала безкрайно чужда и далечна. Цитирам по памет тази случка отпреди..
Днес (16 април) се открива изложбата на Зои Север "Израел от сапфир и злато: Приказка за два града", която предлага на зрителите визуално пътешествие през Тел Авив и Йерусалим. Експозицията, организирана по повод честванията на 35-годишнина от възстановяването на дипломатическите отношения между България и Израел, може да бъде видяна до..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на..
В рубриката "Темата на деня" бе повдигнат въпрос от изключителна важност: как можем ефективно да използваме изкуствения интелект (ИИ) в обучението по..
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg