Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Десислава Стефанова, която накара Лондон да се влюби в българския фолклор

Десислава Стефанова
Снимка: Георги Нейков, БНР

Десислава Стефанова е диригент на Лондонския български хор и на Швейцарския български хор, Български посланик на културата в конкурса на БНР от 2023 година и преподавател по музика и народно пеене в българското училище "Иван Станчов" към Посолството на България в Лондон.

Стефанова разказва в "Нашият ден" за културното средище в Лондон, където Лондонският хор си сътрудничи с общност от художници. Сградата на ателието, която щяла да бъде съборена, била спасена с помощта на кралица Камила. Хорът, ръководен от Стефанова, се включил в спасителната инициатива, като внесъл цвят в безцветния зимен ден, споделя музикантката.  Художниците толкова харесали изпълнението, че предоставили пространството за репетиции.

Към момента Лондонският български хор си партнира с известна художничка, работила по декора на звездни турнета, както и на националното първенство по футбол на САЩ "Супербоул", разказва Стефанова.  

Настоящият проект е свързан с дарителска инициатива на Агенцията за бежанците към ООН.

През ноември предстои вълнуващо гостуване в Лондон на хора "Чубрица" от Амстердам, казва още Стефанова.

Своята мисия на културен посланик на България гостът коментира така: "Това, което ми помага всъщност, е че имаме едно голямо наследство. В момента, в който ние запеем, то е толкова категорично с присъствието си, със своята твърда неизменчива природа, че хората наоколо дори и да не са го чували преди, застиват и чуват със сърцето, с мозъка, с ушите си. Имаме и по-съвременно наследство от композиторите Кутев, Кюркчийски, Льондев, Тодоров и много други, които са се захванали да преведат фолклора за съвремието."

Стефанова споделя, че усеща зад себе си поколения от жени назад в миналото, на които се опира, но и които я задължават.

В края на разговора Десислава Стефанова обръща внимание на факта, че Лондонският български хор не усеща политическа подкрепа от страна на Бълагрия за развиване на дейността си. Трябва решение на държавно ниво, за да може подобни утвърдени институции да използват пространството на Българските културни институти, изтъква Стефанова.

Целия разговор чуйте в звуковия файл: 

По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Архивите са живи: Пейо Яворов през очите на Дора Габе

В рубриката "Архивите са живи", обръщаме поглед към един от най-ярките символи на българската литература – Пейо Яворов. На днешния ден по нов стил, преди 147 години, се ражда Пейо Тотев Крачолов, оставил своята незаличима следа в българската културна история под псевдонима Пейо Яворов. Поезията на Яворов е уникална и неповторима, с дълбока..

обновено на 13.01.25 в 12:53

Женските лица на историята

"Женските лица на историята" е сборник в чест на проф. Красимира Даскалова – виден български учен, едно от емблематичните лица на Философския факултет на СУ "Св. Кл. Охридски".  Близо 30 години проф. Даскалова работи и съдейства за академичното институциализиране у нас на две изследователски полета – интердисциплинарни и свързани/пресичащи се по между..

публикувано на 13.01.25 в 11:50
Иля Пепеланов

Иля Пепеланов започва мандата си със "сезон на младите"

Иля Пепеланов е новият директор на Драматичния театър "Адриана Будевска" в Бургас. Актьорът пое ръководството на театъра в края на миналата година след спечелен конкурс в Министерството на културата, в конкуренцията на още четирима кандидати. Директорският пост беше освободен преждевременно през февруари 2024 година, когато почина..

публикувано на 13.01.25 в 09:05

"Морето след теб" за първи път на сцена

Едно от най-новите заглавия в юбилейния 60-и сезон на Театър 199 "Валентин Стойчев" е спектакълът "Морето след теб" от Яна Борисова. Пиесата се поставя за първи път на сцена, а неин режисьор е Марий Росен. Според Марий Росен тази пиеса може да се прочете и като романтична комедия. Тя обединява най-различни пластове – постмодернизъм, съвременно..

публикувано на 13.01.25 в 08:05