Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Английската музика в ръкописа Old Hall

Ръкописът Old Hall представлява най-важният източник за музикалната практика в Англия от края на XIV и началото на XV век. В кодекса са налични части от меси, мотети и антифони от композитори като Чирбъри, Битеринг, Кук, Екзетър, Фонтейнс, Лайънел Пауър, Стърджън и Тайс, а творби от Дънстъпъл и Форест са добавени в последствие от други писачи. Смята се, че ръкописът е бил съставян в продължение на 60-70 години, като по този начин представя развитието на музикалния идиом в Англия, както и различните външни влияния, които са се отразили на начина на композиране на острова. Old Hall е основният източник на образци на ординариума на месата от този период, като в него отделните части не са подредени като цикъл, а вместо това са групирани по вид, т.е. всички части Gloria са обединени на едно място, всички Credo са заедно и т.н. Това е първият английски ръкопис, който посочва поименно композиторите на произведенията.

Може би най-влиятелните изследвания върху източника са дело на английската музиколожка Маргарет Бент, която през 1968 г. завършва докторската си дисертация върху него в Университета на Кеймбридж, а на следващата година излиза и изданието на целия източник, което Бент осъществява заедно с Андрю Хюз. Интересно е, че по време на съвместната им работа двамата музиколози така и не се виждат лице в лице – разделени са от Атлантическия океан, защото Хюз работи в Университета на Илинойс.

Този вторник (8 септември) в предаването "Музика хисторика" слушаме изпълненията на ансамблите "Хилиард" и Gothic Voicesна меси, мотети и антифони от ръкописа Old Hall.

По публикацията работи: Росица Михова
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 28 февруари 2025 г.

16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..

публикувано на 14.02.25 в 09:18