Фрий джаз концертът на годината – нещо невиждано за плахата и почти девствена за тази музика София (*на Акира Саката & Entasis в разгара на изтеклото вече лято) – вдъхнови екипа на "Аларма Пънк Джаз" през октомври да покани и друг от първопроходниците на японския авангарден джаз (от 60-те, че дори още от края на 50-те, та до днес!), а именно - пианиста, композитор и гениален импровизатор Масахико Сато, който в края на идната седмица навършва 83.
Масахико Сато (р.1941, район Сумида, Токио) излиза на професионалната сцена като пианист още на 17, "акомпанирайки на танцьорки, илюзионисти и стриптизьорки в района Гинза", както пише за него Джон Скофийлд (не китаристът, а писателят – с едно "h" повече в името) през 1991г. През 1959 вече е част от групата на барабаниста Джордж Кавагучи (заедно със саксофонистите Садао Уатанебе и Акира Миядзауа). Завършва Университета "Кейо" и през 60-те заминава за "Бъркли Колидж". В края на 60-те се завръща в Япония и записва първия си авторски албум – Palladium (1969), заедно с друга легенда на японския джаз – барабаниста Масахико Тогаши (1940-2007). Още на следващата година излиза и албумът му Astrorama, в който лидери на квинтетът са той самият и… Жан-Люк Понти. Малко по-късно изсвирва и партиите на пианото в митичния албум Four Compositions (1973) на Антъни Брекстън.
Следващите две десетилетия са изключително плодотворни за него – пише музиката за психеделично-еротичната аниме-класика Belladonna Оf Sadness (1973), записва няколко албума в трио с Еди Гомес и Стив Гад (включително с участието на Майкъл Брекър), аранжира музика за Хелън Мерил, Кимико Ито, Нанси Уилсън, Арт Фармър; издава дуо албум с друг знаков японски пианист от същото поколение – Йосуке Ямашита; създава формацията Randooga, където му гостуват музиканти от ранга на Уейн Шортър, Алекс Акуня и Нана Васконселос.
През новото хилядолетие на сцена и в студиото негови партньори са някои от най-утвърдените фрий импровизатори на нашето време – Жоел Леандр, Петер Брьоцман, Нед Ротенбърг, Паал Нилсен-Лов, Канг Тае Хуан, Акира Саката, Кен Вандермарк, Отомо Йошихиде... През всичкото това време не престава да записва и солови албуми, а има и няколко знакови записи (основно през 90-те) с музиканти като Владимир Тарасов, Гари Пийкок и Карло Актис Дато.
Пише нова музика и за традиционни инструменти като шакухачи и сацума-биуа. Неговата персона е и прототип на един от героите на разказа Hey, It's a Love Psychedelic! на авторката на научнофантастина литература Изуми Сузуки (1949-1986).
Партньор на сцената на Сато-сан на концерта на 23 октомври ще е "нашият човек" в Брюксел – роденият точно 4 десетилетия след маестрото (през 1981г.) авангарден джаз китарист Йотис Дамианидис, отговорен и за създаването на групата Entasis с Акира Саката.
У нас е гостувал още с квартета си с Петрос Дамианидис, Александър Шкорич и Джон Дайкман. Свири във формациите Punk Kong, Dark Ballads, Don Kapot и The Miracle, а през миналото десетилетие за няколко години е дясна ръка на близкия сподвижник на Фела Кути и Тони Алън – афробийт-легендата Огене Кологбо.
Двамата се срещат за първи път в Чиба, Япония, през февруари тази година и след концерта си заедно решават да направят и това кратко ударно турне в Европа през октомври, което включва само четири страни – Белгия, Германия, Гърция и България (в рамките на едноседмичното гостуване на Сато-сан в Европа).
Вратите на Зала "Сингълс" на НДК на 23 октомври (сряда) отварят в 21.00 ч. Концертът ще започне точно в 21.30 ч., а още от 19.00ч. на терасата пред клуба като част от серията на Daydreaming Records & Books ще звучи японски авангарден джаз от последните шест десетилетия – селекция на "Аларма" от редки записи на Акира Саката, Казутоки Умезу, Сатоши Такеиши, Масахико Тогаши, Йосуке Ямашита, Сатоко Фуджий, Тацуя Йошида и др. Двама от присъстващите ще имат възможността да спечелят билет за следващия концерт на "Аларма" – а именно, този на монголско-френско-българското трио Violons Barbares още на следващия ден (24 октомври) по същото време и на същото място.
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в..
Когато предишния път бях на остров Мавриций надлежно се сбогувах с него завинаги, защото смятах, че едва ли ще се върна в този отрязък от рая. Но..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg