В предаването "Музика хисторика" ви пренасяме на фестивала за ранна музика Laus Polyphoniae в Антверпен, който тази година се състоя между 23 август и 1 септември. Както винаги сред участниците бяха едни от най-известните вокални и инструментални състави, изпълняващи музика от Средновековието, Ренесанса и Барока, в това число Cappella Pratensis, ансамбъл "Хуелгас", консорт "Беншоа", Stile Antico, ансамбъл "Солацо", Vox luminis и още много други. Темата на изданието тази година беше Vox\Voces: връзката между едногласието и многогласието в западноедропейската ранна музика. С други думи, ролята на монодията като ядро в структурата на полифоничната тъкан. Това беше и обединяващата тематика на концертите в програмата, като различните състави се бяха възползвали да демонстрират разнообразните проявления на ролята на едногласната мелодия в западноевропейската музикална история.
Както хумористично обяснява Стратън Бул – артистичният директор на ансамбъл Cappella Pratensis – в програмната книжка на фестивала: "В началото беше линията. Музикалната линия. Мелодията. Фрагмент от хорал. Новосъздадена мелодия. Или може би съмнителна песен, чута предната вечер в кръчмата, която днес служи като основа за полифонична меса. Учени сме, че полифонията е едновременното звучене на множество мелодични линии, всички с еднакъв статут. Но в действителност в голяма част от случаите тази сложна фактура е резултат от силата на една предварително съществуваща линия, която е породила всички останали. Другите гласове на свой ред поемат различни роли. Всички полифонични линии са равностойни, но някои са по-равностойни от други. В началото беше линията: оттук започва историята на полифоничното сътворение".
Този вторник (24 септември от 14 часа) в предаването "Музика хисторика" слушаме изпълненията на съставите Cappella Pratensis, The Gesualdo Six, Cut Circle, "Перегрина", Profeti della Quinta и консорт "Беншоа".
Снимки: amuz.beТретият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
След два студийни албума и един концертен дуетът Димитър & Христо издава "Несломен". Новият албум включва осем песни, повечето от които са в колаборация с цигуларката Анна-Мария Тамахкярова, позната като ANIMA. "Несломен" се казва и първата песен от албума, която има кънтри-етно звучене. "Тази дума отговаря на много неща и по някакъв начин ще..
Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството..
За адвокатурата, която празнува своя празник на 22 ноември , съдебната реформа, избора на нов главен прокурор, Висшия съдебен съвет, Закона за..
Ако не сте се самоизолирали от политическото ни злободневие, защото немалко от нас наистина са го направили, и сте слушали внимателно това, което говорят..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg