Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Нова монография, посветена на Райна Кабаиванска, я определя като "Весталка на операта"

Ангел Антонов
Снимка: БНР

Предаването "Неделен следобед" чества Деня на българската независимост с почит към един от най-независимите и достойни хора на изкуството, родени в България. Празничното издание на 22 септември от 14 часа е изцяло посветено на легендарната, прочута в целия свят българска певица, на чаровната и харизматична жена, на недостижимата актриса, отдаден педагог и изключителен човек – Райна Кабаиванска.

Неотдавна на родния книжен пазар се появи ново издание, посветено на Кабаиванска и озаглавено "Весталка на операта". Младият автор – тенорът Ангел Антонов, е солист на Националния оперен театър в София. И страстен почитател на Кабаиванска - още от ученическите си години. Книгата интригува още с красивата снимка на корицата, но съдържанието ѝ съвсем не е за пренебрегване. Позволявам си да препоръчам това четиво на всички, дори на онези, които не са запалени оперомани или страстни "фенове" на великата Кабаиванска. Това не е поредната банална биография, изпъстрена с дати, премиери, постановки, партньори, диригенти и съответните цитати от възторжени рецензии в реномирани световни издания. Ангел Антонов предлага увлекателен и вдъхновен текст, посветен на вокалното и актьорско майсторство на голямата певица. Антонов се е подготвял от десетилетия, издирил е и е прослушал огромно количество записи, успял е да гледа спектакли с участието на голямата прима в последните години на кариерата ѝ в Европа. Той представя чутото и видяното от гледната точка на певец, артист и музиколог. Ярката авторска позиция по отношение на всяко превъплъщение на Кабаиванска; интелигентните и детайлни професионални анализи на вокалните и драматични образи са впечатляващи.

Книгата е написана с огромна любов и искреност и действително е "трогателен и етичен жест на преклонение", както я определя проф. Боянка Арнаудова. Творческият път на любимата звезда е представен чрез нейните изключителни интерпретаторски постижения – ролите, но не в хронологичен ред, следвайки биографията ѝ, а по автори и значимост на партията. След въведението, атрактивно озаглавено "Защо Райна Кабаиванска е "изпуснала много влакове" и няколко страници с биографични данни, следват главите: "Вердиеви роли", "Пучиниеви роли", "Веристични образци", "Белкантов репертоар" и тъй нататък – до специална глава, посветена на Кабаиванска и нейната Ханна Главари от "Веселата вдовица". На въпроса защо е избрал такъв специфичен и нетрадиционен подход, Ангел Антонов казва:

"Аз мисля, че всъщност това е подходът на артиста към една роля. Когато един оперен певец (сериозен и достатъчно интелигентен) започне да готви една роля, той първо подхожда към музикалния текст – да извади всякаква информация, която музикалният текст дава. При големите композитори има такива невероятни музикални акценти, които ти показват точно кога трябва да си обърнеш главата и кога трябва да направиш жест. И всичко това го има в музиката. В същото време ти изучаваш малко епохата, събираш информация за персонажа, слушаш записи на най-добрите интерпретатори на тази роля. Започваш да мислиш за твоя вече индивидуален подход към ролята. И всъщност аз и по този начин я написах книгата – тръгвам първо от автора, какъв е бил замисълът на автора. Тъй като госпожа Кабаиванска винаги казва: "Трябва да се чете музиката, трябва да си верен на автора". Изобщо при нея това е мото и аз много държах на това. Аз много съм слушал нейните интервюта, в които тя разказва какъв е бил нейният път към ролите. И съм се опитал именно по този начин да напиша книгата. Много държах да има съпоставки с други певици, защото артистът не е изолирано явление, той е част от един контекст".

Книга, в която по този начин е представен и анализиран творческият път на голяма оперна звезда, допълнен от вълнуващи изказвания на няколко от най-изявените ѝ ученици и подробна дискография на финала, е изключително ценно четиво, което би било полезно и приятно не само на професионалните музиканти, журналисти и музиколози. Тя разкрива на "другите", на широкия кръг от читатели истината за света на операта. За принципите и законите на гилдията, за специфичния манталитет и сложните отношения, за блясъка на славата и перипетиите, които го съпътстват. А аз, след като я прочетох, просто поисках да възкликна заедно с Ангел Антонов – да живее операта! Да живее Кабаиванска!

Целия разговор можете да чуете в звуковия файл. В предаването на 22 септември са включени уникални регистрации на Райна Кабаиванска, запазени в Златния фонд на БНР. Очаквайте продължение и в "Неделен следобед" на 29 септември.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Григор Паликаров

Григор Паликаров дирижира "Немски реквием" от Йоханес Брамс за Великден

В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..

публикувано на 15.04.25 в 10:24

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 април 2025 г.

16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..

публикувано на 15.04.25 в 09:10
Даниеле Феббо

Даниеле Феббо в света на музиката

Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..

публикувано на 15.04.25 в 08:35
Jullzie

Нестандартната певица Jullzie

Въпреки, че не живее в България, не лишава българската сцена от своята музика. Jullzie е автор на песни, продуцент и певица в поп, джаз и електронен стил, докосващ със своята искреност и актуален звук. Това обаче, не ограничава нейните интереси и стилове в музиката, които са широко скроени. През последните месеци Jullzie привлече вниманието на..

публикувано на 14.04.25 в 15:20

Шведската дарк метъл сензация Eleine най-сетне пристига у нас за хедлайн шоу

"Ние сме заедно в това. И ще преминем през него. Докато стоим заедно!" , е простото, но силно верую, което музикантите от "Елейн" (Eleine) следват при записите на актуалния си студиен албум We Shall Remain, сътворен от прекрасни разрушителни сили. Шведската дарк симфоник метъл сензация "Елейн" (Eleine) най-сетне пристига у нас за хедлайн..

публикувано на 14.04.25 в 10:37