Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Религия в средното училище – дали и как?

Снимка: Pixabay

В последните дни в публичното пространство се засилиха гласове, които сме чували и преди, в полза на задължителното въвеждане на религия в масовото средно училище. Те изглежда принадлежат на определени кръгове, които категорично настояват за това и имаха повод да изложат отново публично аргументите си. По въпроса обаче има различни мнения и гледни точки, които също трябва да бъдат чути.

Има ли място изучаването на религия в общообразователното светско училище, коя религия, по какъв начин и кой би бил натоварен с тази отговорност… Може ли изучаването на религия под една или друга форма да запълни дефицита от нравствени устои, ценности и добродетели, който провиждаме у младите. Ще намали ли разделението и поводите за конфликти и недоверие между тях. Въпросите са много и нямат лесен и еднозначен отговор.

В рубриката "Всичко за образованието" по темата разговаряме с Васил Лозанов, учител по философия и заместник-директор в 164 ГПИЕ "Мигел де Сервантес" в София, докторант в секция "Етически изследвания" в Института по философия и социология на БАН с научни интереси в сферата на етиката (особено биоетиката), философията на образованието, философията на спорта. Водещ на рубриката за култура, изкуство и общество "Интер алиа" в подкаста на "Рацио".

Чуйте разговора в звуковия файл:


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
акад. Лъчезар Трайков

Повечето неврологични заболявания започват много преди първите симптоми

"Мозъчната дейност обработва информацията, ако това е сходство с компютърната дейност – да, има такова. Мозъкът – това е неговата функция да обработва информацията, която идва от околния свят чрез нашите сетива. Тя се обработва от мозъка и дотук е сходството с компютъра. Може да се спори за обема и бързината на обработването на тази информация, но..

публикувано на 30.03.25 в 10:15

Трикове за интересно пребиваване в твърде туристическите Египет, Мароко и Южна Африка

Като почитател на бавното живеене пътуващият писател Бойка Велинова предпочита да странства по света без да е обвързана с туристическа агенция и да е част от група. Тя и съпругът ѝ Стоян са обиколили 123 държави на шест континента предимно със самостоятелно организирани пътешествия. По телефона от Испания, където живее в последните години, Бойка..

публикувано на 28.03.25 в 17:45

Може ли чуждоезиковото обучение в училище да бъде ефективно

Въпроса обсъждаме в рубриката "Всичко за образованието" с Донка Дойчева-Попова, инициаторка на петиция "За ефективно чуждоезиково обучение в училище". Не е тайна, че обучението по чужд език, най-вече английски, не отговаря на възможностите на децата и очакванията на семействата. За впечатляващия брой учебни часове (най-малкото 574 от втори до..

публикувано на 27.03.25 в 17:40
Илюстрация на Любен Зидаров

Скритата сила на вълшебната приказка – Разказвачите

Колкото и древни да са корените на вълшебната приказка, тя достига до нас предимно в писмения, "олитературения" си вид, т.е. чрез перото на известни и неизвестни, талантливи и не дотам даровити разказвачи. Дори когато говорим за "класическите" фолклорни приказки, те пак не са съвсем онези, които са си предавали хората от предписмените общества...

публикувано на 26.03.25 в 09:23
Траян Траянов

Равен достъп до качествено образование: Може ли училището да прекъсне цикъла на бедността?

Гост в предаването "Другият до мен" беше Траян Траянов, изпълнителен директорна фондация "Заедно в час". Философията на Фондацията е, че всяко българско дете може и трябва да развие своя потенциал, независимо къде е родено и какви са финансовите възможности на родителите му. Според Траян Траянов хората са ключът. Вярно е, че България не..

публикувано на 25.03.25 в 13:50