"Никоя друга опера на Вагнер не е получила толкова хвалебствия или е била обект на толкова критични подигравки като Лоенгрин. Едно е ясно – предвид вътрешната противоречивост на пиесата, театърът е изправен пред върховното предизвикателство да развие проникновена и чувствителна деконструкция на своите ролеви модели и конфликтни структури. Културата на съмнението, отхвърлена и демонизирана в творбата и персонифицирана в образа на езическата вещица Ортруд, е единственото подходящо днес за епохалното и същевременно дълбоко подозрително изкуство на Вагнер.
"Усилването, реализацията и спецификацията на митично отдалеченото", изцяло в смисъла на цитата на Томас Ман тук, са дизайнерски стратегии, с които се съпоставя театралното изкуство на Вилер, Морабито и Виброк. Те са се потопили във фината мрежа от приказки и митове, в които се корени еклектичният мит на Вагнеровия Лоенгрин. В процеса те открили народна приказка, която започва: "Имало едно време един крал, който умрял, оставяйки две деца, син и дъщеря. Дъщерята беше една година по-голяма от сина. Един ден двете деца се караха кой да бъде крал, както братът каза: "Аз съм принц и ако има принцове наоколо, принцесите не могат да управляват."
Така от Виенската държавна опера анонсират своя нов прочит на операта "Лоенгрин" от Рихард Вагнер. Овациите са за проникновената интерпретация на диригента Кристиан Тилеман, който ръководи солистите, хора и оркестъра на известния Виенски оперен театър. В ролите се превъплъщават певците Малин Бистрьом, Дейвид Бът Филип, Мартин Гантнер, Аня Кампе, Георг Цепенфелд и Мартин Хеслер.
Бъдете с нас в съботната Оперна вечер на 13 юли от 20.00 часа, за да съпреживеем дългото пътешествие на Вагнеровите герои през любовта, добротата, невинността, съмнението, подмолността, коварството до реалната загуба на истината и доверието, които разрушават личния им свят.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg