Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Лучано Павароти в "Любовен еликсир" на Доницети

Джудит Блегън в ролята на Адина и Лучано Павароти като Неморино в "Любовен еликсир"
Снимка: Met Opera Archives

В съботната вечер (1 юни от 20 часа) ще съпреживеем емоциите на екзалтираната публика в МЕТ преди 50 години. Тогава, на 6рил се състоял спектакъл на "Любовен еликсир" от Гаетано Доницети. Погледите на всички са вперени в Лучано Павароти. Медиите го преследваха навсякъде, а той често изпреварваше поредната порция въпроси: "Най-важното за мен ли? Ами, когато пуснете радиото и някой пее знаете, че това съм аз! Гласът ми не може да бъде сбъркан с никой друг…"

Публиката наистина боготвореше Павароти и спектакълът на "Любовен еликсир" е поредното доказателство за това. Независимо дали в театъра или на концерти на открито, които обединяваха стотици хиляди обсебени от свръхмагнетизма, от ослепителната харизма на Лучано. А той бе идеалното въплъщение на суперзвезда! Твърдят, че е най-популярният и обичан тенор след Карузо.

Твърдят го и меломани, и критици. Заради разкошния, сякаш необятен глас, разпознаваем на мига. Заради силната индивидуалност и невероятна лекота, с която общуваше и от сцената, и в живота.

Маститият педагог Еторе Кампогаляни предрича на Лучано бляскава кариера още през 1961: тогава идва първата победа на конкурса за вокалисти в Реджо Емилия.

Година по-късно Павароти се появява на сцената в Палермо като херцога в "Риголето", а Тулио Серафин ръководи спектакъла.

"Тогава за пръв път ме окуражи музикант от такъв ранг! Кариерата ми започна многообещаващо, но можеше да приключи и твърде скоро. Провървя ми, защото ме забеляза Алесандро Зилиани – известен импресарио от Милано", разказва великият тенор. Следва дебют в Ла Скала, Ковънт Гардън, Виенската държавна опера, Сан Франциско, МЕТ…

Павароти се превръща в легенда. Ще го усетите и в този спектакъл. Още с появата му, с първата каватина Лучано вече се носи на крилете на всеобщото обожание. В този смисъл трудна без съмнение е задачата на партньорите му, но сопраното Джудит Блегън с лекота се вмъква в образа на дяволитата Адина. Белкоре е баритонът Джон Риърдън. Като д-р Дулкамара се преобразява басът Ецио Фладжело, а сопраното Лорета ди Франко – като Джанета. Макс Рудолф ръководи хора и оркестъра на МЕТ.

Доницети пише една от най-хубавите си комични опери за рекордно кратък срок – 14 дни! Авторът на либретото Феличе Романи преработва текста на Йожен Скриб, писан за френския композитор Даниел Обер. Премиерата на "Любовен еликсир" на 12 май 1832 година в Милано се превърнала в истински триумф за Доницети, а следващите 30 спектакъла са разпродадени буквално за часове…

И още: Неморино на Павароти влиза в Рекордите на Гинес. 24 февруари 1988 година – в Дойче Опер Берлин представят "Любовен еликсир". Еуфорията е неописуема: след оглушителни овации тенорът се появява… 165 пъти на сцената! Ей, Богу не е за вярване! Трудно е да се преброят тези 165 пъти! Но това е Лучано Павароти. Синоним на красотата на човешкия глас: "чист като планински поток, невероятно изразителен с рядко красив тембър, широк диапазон, палеща страст… Глас, който блика сякаш от небесата…" Как ли не опитват критиците да облекат в думи и понятия това чудо на природата – гласът на Лучано Павароти! И какво по-ярко доказателство от Una furtiva lagrima – гениалната мелодия на Доницети, създадена сякаш тъкмо за Лучано Павароти.

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 28 февруари 2025 г.

16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..

публикувано на 14.02.25 в 09:18