Писателят и учител Милен Хальов написа продължение на фентъзи романа си "Общежитие за чудовища". Година след началото на историята вече е налице втората част на фантастичното приключение. Тя разказва за "Мракът на вампира" и запраща читателите от сърцето на винаги разноликия Студентски град към дълбоките гори на мистичните Родопи.
Според автора с този жанр в литература ние всъщност бягаме от действителността, почиваме си от нея.
"Всяко едно ходене към изкуството – било то кино, било то книга – си е някаква форма на бягство. Особено когато толкова много разчиташ на фантастичното, още повече, когато отидеш и към ужаса. Измисленият хорър, измислените чудовища те спасяват от реалния ужас, от нещата, които не можеш да напълниш със смисъл, които те плашат истински. В една книга чудовищата могат да бъдат победени, ако ли пък не – тяхната победа може да бъде използвана за някаква назидателна история. Можеш да изсмучеш смисъл от това нещо, така че при всички положения е някакво бягство. Надявам се да е здравословен тип бягство", каза той в "Артефир".
За самия автор писането на подобен тип истории също е начин да се спаси от действителността.
Хальов е на мнение, че е въпрос на драматургия дали доброто и злото ще се срещнат в един персонаж. Интересно е обаче дали клишето на жанра фентъзи може да го понесе.
"Искаше ми се в "Общежитие за чудовища", особено във втората част – допълва писателят – да има герои, които наистина да са злодеи. Да може да обичаш, да го мразиш този персонаж, това също е много ценно. Нещо като в стара приказка от Disney."
Във фентъзи романа на Милен Хальов четем за Теа – момичето, което живее в общежитието за чудовища. Тя губи всичко, когато древното обиталище, в което битува, е превзето от жесток хилядолетен вампир. За да спаси близките си, Теа неохотно приема да се подчини на новия господар. Нито за миг обаче не спира да търси изход. Оказва се и че единственият ѝ шанс е да се обърне за помощ към онези, които я предават.
"За Теа общежитието е нейният дом и тя е готова да го брани с цената на всичко. От тази гледна точка всеки човек има някаква такава идея в себе си или нещо, което е готов да защитава. По отношение на мрака също – аз не правя някакво огромно откритие с това, че всеки носи мрака в себе си. Интересното там е, че това общежитие за чудовища всъщност съдържа едни необикновени създания, които не са непременно чудовища. Аз така съм ги кръстил и може би светът така ще погледне на тях, но те носят в себе си своите първични инстинкти, които ги правят страшни и всъщност не са зверове. Теа има право да ги защитава и да иска ги предпази от външния свят, от бедите и ловците на чудовища. Мисля, че с Теа могат да се окачествят много хора", обяснява авторът.
По негови думи, когато четем "Общежитие за чудовища 2: Мракът на вампира", у нас може да се пробуди една по-мечтателска, невинна и юнашка същност, защото приключенията, през които Теа преминава и конфликтите, с които се сблъсква, няма как да не говорят на тази част у човека. Книгата всъщност има способността да задоволява определен настоящ читателски нагон, но може да събуди и носталгия. Темите за вярата обаче са тези, които създават дълбочина.
"Много е странно, когато си говорим за Студентски град, за партитата, за чудовищата в блока и за този на пръв поглед абсурден сюжет и сблъсък, всъщност от него да изкараш теми за вярата и за това как тя наистина може да те спаси или да те унищожи. За мен това е нишката, която най-вероятно има дълбочината, заради която си заслужава да се върнеш към книгата един ден", казва още Милен Хальов.
А какво е мястото на Родопите в цялата тази фентъзи история – чуйте в звуковия файл.
"Общежитие за чудовища 2: Мракът на вампира" имаше официална премиера в софийския Tarantino Live Club, който се превърна в сборище на вампири, върколаци, вещици и всякакви други необикновени създания, а гласа на Теа съживи актрисата Неда Спасова.
Снимки: ФС на Милен Хальов, ciela.booksРене Жирар (1923–2015) е френски мислител, роден в Авиньон в деня на Рождество Христово. През 1946 г. заминава за САЩ. Преподава френска литература в университетите в Индиана и "Джонс Хопкинс" в Балтимор, а след това и в Станфордския университет, където ръководи департамента по френски език, литература и цивилизация. Автор е на книгите:..
"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка е най-новото заглавие в афиша на Yalta Art Room. Премиерата на спектакъла е на 16 и 24 февруари от 19.30 ч. на независимата сцена. Сценичният вариант и режисурата са на младата и талантлива Патрисия Господинова, а публиката ще види актьорите Боряна Маноилова в ролята на Йерма, както и Ахмет Исмаил – като Хуан, и..
Новият документален филм "Пеперуди на Еверест" на мексиканския режисьор Октавио Майя Роча представя последното артистично пътешествие на международно признатия хиперреалистичен художник Рос Росин. Филмът е посветен на творческата еволюция на Рос през годините, а музикалният му съпровод носи личния почерк на българския артист Андрей Янев, който вече..
В рубриката "Архивите са живи" отправяме поглед към развитието на българския политически живот през вековете, представен чрез едно уникално свидетелство. През февруари 1899 г. чешкият историк и белеатрист – Константин Иречек – публикува статия, в която отразява особености на българската политическа сцена. Ето един цитат от нея: "Българин с българин..
Василена Винценцо - Коломоец не е обикновена актриса. Тя е млад и изключително талантлив човек с дълго портфолио, който се е заел и да бъде собственик на пространството за независим театър Yalta Art Room. Част от личностите, които имат принос към обществото чрез изкуство. Завършва НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" през 2012 г. в класа на проф...
XVIII националната археологическа изложба "Българска археология 2024" се откри в чест на професионалния празник на археолога в Националния..
Националното училище по танцови изкуства ще отбележи 20 години специалност "Модерен танц" със спектакъл на 26 февруари в зала 2 на НДК "Азарян" от 19..
Ден на Европейската лаборатория по молекулярна биология (EMBL) в България ще се проведе на 27 февруари от 10 часа в аулата на СУ "Св. Климент..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg