На 18 май преди 110 години е роден Борис Христов. Избрахме запис от Златния фонд на БНР, който със сигурност ще изостри любопитството ви: "Княз Игор" от Бородин. Осъществен е през 1966 година в Париж с изцяло български състав. В ролите на Галицки и Кончак ще слушате Борис Христов. Това е период на върховно изпитание за великия певец. През 1964 получава инсулт. Рискована операция, като по чудо, го връща към живота. Не остават, Слава Богу никакви поражения, а гласът е непокътнат.
Трябва обаче да започне едва ли не от начало след близо 15 годишен триумф по световните сцени. Изявите се броят на пръсти. Не получава никакви сериозни ангажименти. Карло Курами и Маурицио Модуньо пишат в книгата си за Борис Христов: "Големият актьор, кралят на трагичните роли почти бездейства, заради недоверието на театралните директори. Няколко месеца по-рано бяха готови да се хванат за косите, за да го спечелят за един или друг спектакъл…" Всъщност шефът на Ковънт Гардън сър Дейвид Уебстър единствен надмогва страха и кани Борис Христов за седем представления на "Борис Годунов" в края на 1965.Оглушителни овации избухват в мига, в който българинът се появява на сцената. "Бях щастлив и благодарен, че от Кралския оперен театър са се сетили за мен. Таях надежда спектакълът на моето завръщане да има успех. Не се и надявах на подобно фантастично топло посрещане", не крие вълнението си великият бас. Андрю Портър пък сипе хвалебствия от страниците на "Файненшъл Таймс": "Борис Христов се завърна: блестящ, както никога досега! С проникновеното си изкуство и неудържим дух, които не са се променили ни най-малко. След принудителната почивка гласът му сякаш е добил нова мощ…" Триумфът на Борис Христов се пренася и в Театро Ла Фениче във Венеция в началото на 1966. Прочутият певец се вмъква в кожата на Юлий Цезар от едноименната опера на Хендел.
Не липсват обаче и разочарования: "Поканиха ме за ролята на крал Филип в Парижката опера. Никога обаче не получих договора, макар името ми да бе в афиша. Пристигна известие, че нямат нужда от мен…Винаги съм обичал Париж! Там се появиха голяма част от записите ми", припомня Борис Христов. Затова пък с огромен успех е съпроводен концертът му в театър "Шанз-Елизе" , повод Жак Буржоа да възкликне: "Гласът на Борис Христов е още по-хубав от преди! Изравнеността на тембъра в две октави в пианисимо и форте е истинско чудо! Начинът, по който осмисля и усеща музиката! Легатото на фразата, трагичното величие, което се излъчва от цялото му същество в поредното превъплъщение, приковава сетивата.
Христов е твърде изискан артист за някои, а голямото изкуство не е за всеки", твърди Жак Буржоа. Певецът не участва в спектаклите на Парижката опера, но изтръгва френетични овации от възторжената публика, изпълнила докрай Ковънт Гардън през юли 1966. Лукино Висконти поставя "Дон Карлос", а на диригентския пулт е Едуард Даунс. Постепенно нещата навлизат в обичайното русло. Оферти засипват Борис Христов отвсякъде: спектакли и концерти в Стокхолм, Копенхаген, Бостън – там за пръв се представя в "Борис Годунов".
Открива сезона в Триест с "Атила". И още един спектакъл, който приковава погледите: след наводнението опустошило Театро Комунале във Флоренция е представена новата постановка на "Коронацията на Попея" от Монтеверди с Борис Христов в ролята на Сенека – открояващо се постижение според критиците. В записа на "Княз Игор" му партнират Костадин Шекерлийски, Юлия Винер, Рени Пенкова, Тодор Тодоров, Кирил Дюлгеров, Алексей Милковски, Рада Гаева, Лиляна Барева. Йежи Семков ръководи хора и оркестъра на Софийската опера.
Снимки: boris-christoff.net, Софийската опера
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg