Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

4
Снимка: @wienerstaatsoper

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера, за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година.

Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по световните сцени, а заглавие в австрийския печат гласи: "Дълга оперна вечер от супер класа". И още: "Силно възраждане на рядко поставяната опера от Росини, която увлича във вихъра на действието и прави съвсем поносими тези близо четири часа музика…"

Постановката на Дейвид Паунтни е от 1998 година и нейно главно достойнство, според специалистите са мащабът, разнообразието и динамиката. Всеки миг на сцената нещо се променя. Редуват се внушителни масови сцени с пасторални и драматични епизоди, които разкриват конфликта между ярки индивидуалности. Така четирите часа не отегчават публиката, а се превръщат в интригуващо преживяване. Ричард Хъдзън е дал воля на въображението си в сложни сценографски решения и пъстроцветни костюми.


Акцент, който впечатлява са двете огромни кукли с подвижни ръце в традиционно облекло. В тях са се разположили старейшината на селото Мелхтал и Хедвига, жената на Вилхелм Тел. Критиците са категорични, че все по-трудно са намират подходящи певци за толкова мащабна продукция. Буквано дни преди репетициите се наложило Джон Озбърн да замести Хуан Дието Флорес в ролята на Арнолд, а Роберто Фронтали– първоначално обявения Карлос Алварес, като Вилхелм Тел. В това отношение огромна е заслугата на авторитетен и опитен диригент като Бертран дьо Били.

Колкото до последната опера на Росини, авторът отдавна искал да пробва силите си в стила на Голямата френска опера, а и нищо да не повтаря от предишните си шедьоври. Вниманието му привлича популярната легенда за Вилхелм Тел и героичната борба на швейцарския народ срещу господството на Хабсбургите през 14 век. В началото на 1828 година Росини вече държи в ръцете си либретото на Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би по едноименната пиеса на Фридрих Шилер. Необичайно дълъг период- цели шест месеца му отнема написването на партитурата.


На 6 август 1829 в Париж се състояла премиерата на операта, тъй дълго чакана от публиката. Аристократичната част от нея обаче я удостоила с пренебрежително хладен прием- твърде изморителна се оказала за "чувствителните" ѝ уши. Ръководството на театъра пък изискало от Росини да направи съкращения, а резултатът от това начинание бил твърде показателен: великият композитор, оставил за поколенията близо 40 оперни заглавия, никога повече не посегнал към този жанр.


Ще имате удоволствието да чуете последното оперно творение на майсторът от Пезаро: "Вилхелм Тел" – голяма героично-романтична опера в четири действия. В главната роля – баритонът Роберто Фронтали. Неговата съпруга Хедвига е мецосопраното Моника Бохинец, а синът Джеми – Мария Назарова (сопрано). Като старейшината на селото Мелхтал се преобразяв Евгений Солодовников (бас), неговият син Арнолд е Джон Озбърн (тенор).

В ролята на австрийската принцеса Матилда ще слушате сопраното Лизет Оропеза, а като Геслер, австрийският императорски наместник в Швейцария – баса Жан Тетожен. Бертран дьо Били ръководи хора и оркестъра на Виенската държавна опера.

Снимки: ФС на Виенската държавна опера

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Българският хор "Булгапея" с първи концерт в Брюксел за 2025 година

Българският хор "Булгапея" от Брюксел ще започне годината с първия си самостоятелен концерт през 2025 година днес от 18 ч. местно време, информира хорът на Фейсбук страницата си. Концертът ще бъде в брюкселския квартал Лаакен и е организиран от Maison de la création.  Концертът на "Булгапея" ще представи българската музика и нейните богатства. Те..

публикувано на 18.02.25 в 14:35
Албена Петрович-Врачанска

Албена Петрович-Врачанска: Човек за да пише, трябва да има нещо да каже

Срещата ни с композиторката Албена Петрович-Врачанска започна с премиера в рамките на фестивала Rainy days в Люксембург на "24 криптографски учения за 6 пиана, 12 изпълнители и 24 ръце", премина през дисертационен труд в НМА "Проф. Панчо Владигеров" и достигна до лична среща на премиерата на Втория ѝ концерт за пиано и оркестър в Първо студио на БНР...

публикувано на 18.02.25 в 08:20
Васил Спасов

Да сбъдваш джаз мечти динамично и елегантно

"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..

публикувано на 17.02.25 в 17:35

Глен Хюз идва с мегаспектакъла "Гласовете на рока със симфоничен оркестър"

A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...

публикувано на 17.02.25 в 12:53

Излезе нова книга с непознати писма от Париж на младия Любомир Пипков

В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..

публикувано на 17.02.25 в 07:50