"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки със своите слушатели и от тази гледна точка аз не разбирам онези изпълнители, които не дават интервюта или не говорят с хората след концерта. Разбира се, по време на изпълнение, когато си на сцената, мисълта трябва да е изцяло в онова, което се случва, и в начина, по който публиката те афектира. А контактът с нея се получава някак от само себе си, подсъзнателно – ако човек тръгне да го търси умишлено и да си казва: "Ето сега ще направя нещо, за да ги впечатля" – това вече не е хубаво..."
Името на Емануил Иванов нашумя през 2019 година, когато едва 20-годишен, той стана победител на 62-рото издание на конкурса за пианисти "Феручо Бузони" в Болцано, Италия, и получи първата награда, която не бе присъждана от 30 години насам. Последваха редица ангажименти и концерти в някои от най-престижните зали по света. Сред тях беше и соловият рецитал на Емануил, състоял се през 2021 година в "Ла Скала", който поради ограниченията, свързани с пандемията, беше предаван онлайн. Оттогава насам кариерата на талантливия млад пианист се развива стремително – той участва в много фестивали в България, изнася солови рецитали във Франция, Япония,Италия, Германия, Австрия, Кипър, Южна Африка, Обединеното кралство и Полша. През 2022 дебютира в една от най-престижните европейски зали – "Херкулесзал" в Мюнхен.
Свирил е с водещи оркестри в България и Италия. Емануил Иванов е носител на награди от престижни международни конкурси като "Алесандро Казагранде", "Скрябин-Рахманинов", "Лист-Барток", "Млади виртуози", "Дину Липати", на наградите "Кристална лира" и "Млад музикант на годината", както и на престижни награди във Великобритания като "Musicians’ Company Silver Medal" и "Carnwath Piano Scholarship". Само от началото на 2024 година насам има вече три концерта в България – два от тях се състояха в рамките на ММФ "Мартенски музикални дни – Русе" (самостоятелен рецитал на 19 март и изпълнение на Първия клавирен концерт на Прокофиев със СО на БНР под диригентството на Георги Димитров – на 29 март), а на 1 април със Солов рецитал , включващ творби от Бетовен, Шуман, Равел, Шьонберг и Барток беше открит първият му майсторски клас по пиано в НМА "Панчо Владигеров" – София, който премина при изключителен успех. През месец; юни софийската публика отново ще има възможност да види и чуе Емануил Иванов – този път в Концерта за пиано, мъжки хор и оркестър на Феручо Бузони, заедно със Софийската филхармония, дирижирана от Емил Табаков.
В краткия промеждутък между две репетиции и концерт успях да "открадна" Емо и да го вербувам за каузата на "Предаване без име". Оказа се, че той е харизматичен и въздействащ не само на сцената, пред рояла, но и – пред микрофона! В изключително интересния разговор, който проведохме, той разказа за своето детство, белязано от музиката, за семейството и свободата на избор, която то винаги му е давало. А също така – за отношението си към конкурсите, за "тайните" и явни стремежи, които го водят в изкуството, за това какво и колко обича да свири, и какъв е животът му извън сцената.
Не пропускайте двете части на ексклузивното интервю с Емануил Иванов, които ще се излъчат в две поредни съботи – на 27 април и 4 май! Ще научите какво предстои оттук-нататък на нашия звезден изпълнител и, разбира се, ще имате удоволствието да слушате много музика в негова интерпретация – включително и от последните му, най-актуални изяви на българска сцена!
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg