Басът Михаел Вагнер отново блесна в Музикалния театър на Линц с дебютна роля. В премиерата на "Севилският бръснар" на Росини на 20 януари тази година той изигра д-р Бартоло. Роденият в Долна Австрия Михаел Вагнер умее да убеждава не само музикално, но и театрално. В това отношение ролята му в "Севилският бръснар" му предостави най-добри условия и поле за изява. Сценичните проби са продължили около седем седмици.
"Бартоло означава за мен едно разнообразие в сравнение със сериозните роли. Във всички случаи обаче е много важно определеният характер да се извлече от гениалността на всеки композитор, както музикално, така и театрално. Това е една прекрасна задача, все едно дали става въпрос за трагедия или комедия, още повече, че двата жанра понякога са много близко един до друг", казва любимецът на публиката в Линц.
Михаел Вагнер не крие своите предпочитания за ролите на Моцарт, Вагнер и Рихард Щраус. Като музикална кулминационна точка в новата си роля от операта на Росини той определя голямата ария от първо действие: една типична за Росини ария с много орнаменти и шестнадесетини в едно устремено темпо, ария от типа "басо буфо", която изисква всичко от един певец. Певецът разказва още за "Севилският бръснар" на Росини: "Тази гениална опера всъщност е изградена от множество кулминации. Това е един изключително рядък случай, в който за една комедия в рамките само на няколко седмици е написана една толкова убеждаваща музика".
И в действителност: "Севилският бръснар" на Росини принадлежи към три от най-известните произведения на оперния репертоар. Увертюрата, както и 16-те музикални номера на операта, "бълбукат" от виц и музикалност: един празник на колоратурите с известните "кресченди" на Росини. Съдържанието е простичко разказано: граф Алмавива иска да се ожени за Розина. Неговият приятел, бръснарят Фигаро, го подпомага в това начинание. Двамата заедно искат да предотвратят д-р Бартоло да спечели Розина, тъй като Бартоло всъщност се интересува само от нейното наследство. Алмавива първо се представя като войник, после като учител по музика, за да се сближи с Розина. Бартоло е мнителен и вижда единствено в една женитба с Розина възможността да се замогне, но Алмавива го изпреварва. Накрая всички са щастливи, а Бартоло получава зестрата на Розина.
За премиерата на "Севилският бръснар" в Линц пресата намери похвални думи: режисурата на Грегор Хорес е богата на фантазия, а сценичната картина на Елизабет Педрос с големите сребърни монети, под мотото "Парите управляват света", е доста сполучлива. Костюмите на Ивон Форстер са дръзки, причудливи, доста пъстри, сюрреални, но се вписват изключително добре в цялостната картина.
Похвални, изпълнени с признание са и думите за италианския диригент Клаудио Новати, за Брукнер-оркестъра, за всички солисти певци, както и за мъжкия хор на музикалния театър в Линц. Особено внимание заслужават солистите. "Майсторско пеене, което носи радост": с тези думи австрийската преса описва ансамбъла от солисти. При това би трябвало да се добави, че от двамата южнокорейци, Адам Ким, баритон, в ролята на Фигаро и СойнгДжик Ким, тенор, в ролята на граф Алмавива, вторият е с по-богат, по-мек, по-благороден глас.
Много важно място в ансамбъла заема Анжела Симкин, британско мецосопрано, която изпълни ролята на Розина. Блясък, сила, закачливост, красота на гласа: с тези качества Симкин придаде оживени контури на образа на Розина и "грабна" публиката.
Гото Грисмайер, сопрано от Линц, изигра енергично ролята на гувернантката Берта. Певицата е известна с комедийни роли. За съжаление в някои определени височини гласът на Грисмайер прозвуча с лек метален оттенък.
Убедителни бяха и басът Доминик Некел в ролята на жадния за интриги учител по музика Базилио, както и Александър Йорк в ролите на двамата слуги Фиорело и Амброджио.
Публиката аплодираше между музикалните номера, както и възнагради цялостно постановката с възторжени аплодисменти. Който иска добре да се забавлява в една изпълнена с виц и доста успешна оперна вечер, не бива да пропуска този нов "Бръснар" в музикалния театър на Линц! Операта ще бъде изпълнявана до 28 юни.
"Аз не съм си поставял никакви граници. Просто написах музиката така, както я чувам, както я усещам. Тя е повлияна от моите преживявания, моето обучение, от комуникирането с музикантите през годините. Дадох свобода на моите идеи." – думи на младия тромбонист и композитор Иван Мелин, който в самото начало на 2025 година представи на концерти пред..
Официалното откриване на Международния фестивал "Мартенски музикални дни" е на 14 март със солисти Александър Ситковецки и Андрей Йоница, заедно с Русенската филхармония под диригентството на Найден Тодоров. Фестивалът се провежда за 64-ти път и предлага общо 29 събития (23 концерта и 6 изложби), с музика от ренесанса и барока до съвременната..
На 21 февруари 2025 година бе реализиран новият албум на легендарната джаз фюжън група "Йелоуджакетс". 27-ият студиен албум на двукратните носители на "Грами" е със заглавие "Закопчайте се!" (Fasten Up) и с тази своя нова продукция сякаш ни отправят командата: "Затегнете коланите! Ще ви изстреляме в необятния космос на нашата изобретателност!" И..
Три елитни оркестрови ансамбъла от Европа ще бъдат специални гости в 25-ия "Европейски музикален фестивал" в София. Форумът ще бъде открит на 12 март и ще предложи общо 19 събития , които ще се реализират в пролетен и есенен дял. Богатата програма обединява музика от барока до нашето съвремие и в нея ще вземат участие забележителни чужди и български..
На 21 февруари 2025 година бе реализиран новият албум на легендарната джаз фюжън група "Йелоуджакетс". 27-ият студиен албум на двукратните носители на..
"Аз не съм си поставял никакви граници. Просто написах музиката така, както я чувам, както я усещам. Тя е повлияна от моите преживявания, моето обучение,..
Сценарист пише за себе си като режисьор, така определя процеса по създаване на филма "Плът" Димитър Стоянович. Режисьорският му дебют е един от три..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg