Въпросът за демоните в човека и търсенето на пътя между доброто и злото в отношенията между мъж и жена. Какво застава между двама души и как страховете и слабостите им представят танца на смъртта, а какъв точно е той? – Тези и още много въпроси на драматургията на Стриндберг провокират актрисата Ивелина Колева да дебютира като режисьор със заглавието "Мъртвешки танц":
"Стриндберг е особен автор. Той се занимава дълго време не само с драматургия, но и с психология, философия, хипноза, алхимия. Тогава попада според критиците в криза на Ада, тоест тъмните страни, които излизат от човека. Това не е нещо, което с лекота може да се покаже. Когато ни е най-страшно, стигаме до единственото спасение – хумора като ирония и сарказъм, който е оръжие."
Сюжетът поставя в един дом – "затворническа крепост”, изолиран на остров някъде в Швеция, Едгар и Алис посрещат отново Курт след години… На пръв поглед – класическият любовен триъгълник се оказва двигател за стихийните взаимоотношения, които се отприщват между тримата. Любов, омраза, гняв, лъжи и тайни танцуват бясно своя последен мъртвешки танц, а тишината е пронизана от саркастичния смях на демоните "вътре в човека"…
В ролята на Алис, безпощадната или крехката жена, която крие в себе си по два образа, е актрисата Християна Стоименова:
"Танцът на моята героиня започва от преди да се роди. Успява да владее тъмните сили, за да може да властва над тях. Образите на несъвършената жена се въртят като вихрушка, за да преминат отвъд обикновеното, отвъд четвъртата стена. Алис е мечтана роля за много актриси. Тя е събирателен образ за женската сила и немощ."
Чрез жанра гротескна трагикомедия сюжетът поставя въпроса за непреходността на човешката природа и душевност, попаднали в капана на потисничество, изолация, токсична взаимоотношения и лична неосъщественост. В ролята на Капитана е актьорът Мартин Герасков:
"За мен тази роля е изключително сложна. Аз от доста години не съм бил на театрална сцена. Този целият път на човека между живота и смъртта е голямо предизвикателство. Много е интересен пътят, по който преминава моят образ."
Сюжетът проследява деформацията на индивида под въздействието на диаметралността "любов – омраза", доказвайки и съществуването на зависимост към насилието във всичките му проявления. В ролята на Курт е Михаил Иванов:
"Моят персонаж през цялото време се опитва да се запази добър, иска да бъде спасител за всички, но си има и тъмни страни."
"Мъртвешки танц" е съвременна театрална постановка с елементи на танцов, имерсивен театър и пърформанс, която цели да подчертае високата художествена стойност на драматургията. От 1920 г. насам са известни едва 5 постановки в България на тази пиеса.
"Късчета от книги и вестници, фрагменти от хора, парцали от празнични дрехи станали дрипи, досущ както и душата е скърпена с какви ли не парчета", така Аугуст Стриндберг определя своите "души" (характери), описани в неговите пиеси.
Сценограф на постановката е Теодора Лазарова, хореограф – Яница Атанасов, композитор – Кристина Савова. Видеосреда – Никола Александров, Здравко Тахиров. Снимките са на Рени Делчева.
Премиерата на "Мъртвешки танц" е на 16 април в ОКИ "Красно село", подземие 42.
Началото на годината е време за предположения и надежди. В рубриката "Моментна снимка" с драматурга Майя Праматарова се коментират спектакли от столичния афиш с премиери в края на миналата година. Първите срещи с публиката са показателни за живота на представлението и в бъдеще. Специално е насочено вниманието към няколко много..
С премиерния спектакъл "Комедия от грешки" започва новата година Театър "София" . Представлението ще се играе тази вечер от 19.30 часа в " Théatro отсам канала". Постановката по една от най-ранните творби на Уилям Шекспир е дело на режисьорката Маргарита Мачева. "Комедия от грешки" е изключителна пиеса, защото като всички пиеси на..
"Радио Африка" е първият български филм, посветен на африканската музика. Това е и първият филм, който събира български и африкански артисти и изследва техните гледни точки по различни теми, като каква е средата, в която е създадена тяхната музика, каква е ролята на импровизацията, каква е личната им мисия в изкуствата. Трите основни теми, които..
На 8 януари от 18.45 часа във филмотечно кино "Одеон" режисьорката Адела Пеева ни връща към своя документален филм "Излишните". Филмът, заснет в 1999 г., разказва историите на три жени и техните семейства, разделени от т.нар. "възродителен процес" и последвалата "Голяма екскурзия" – когато за няколко месеца от България се изселват над 350 000 души,..
Бояна Стоилова и Диана Трифонова са създателки на подкаста "Контури", който разказва житейската и творческата биография на големи български художници. В първите епизоди те обръщат внимание на Владимир Димитров-Майстора, Цанко Лавренов, Златю Бояджиев и Васил Стоилов. В предстоящия втори сезон фокусът им ще се бъдат жени художнички от 20 век...
Неотдавна в Сливен се проведоха два граждански протеста срещу намаляването на територията на природния парк "Сините камъни". Организаторите изразиха..
Всичко в живота е въпрос на избор. Ето например Кире Гьоревски е избрал да се превъплъщава в различни персонажи. Да пресъздава животи на сцената и на..
Как да разбера този свят? 10 000 снежинки* се топят върху перваза – Из книгата с хайку и хайбун "Бели Петна" "Terra Култура" преминава в новата..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg