Всяка история е важна. Преди началото на десетото издание на BG Playback театралния фестивал в "Нашият ден" задаваме въпроса как се изиграват историите на човек тук и сега? Цвета Балийска, организатор на фестивала, разказва повече за плейбек театъра.
В представите на повечето хора думата "плейбек" се отъждествява с буфосинхронадата или така наречения "lip sync". Балийска пояснява, че наименованието на плейбек театъра всъщност произхожда от английския израз "to play it back" – да върна обратно разказаната история. С това се занимава плейбек театърът "Тук и сега", който вече над 10 години работи активно, разказва организаторът на фестивала.
В този тип театър сценарият представлява истински истории, разказани от хора в публиката. Реквизитът е малък, а актьорската работа и контактът с публиката са в основата на сценичното преживяване. По време на представлението има модератор (диригент), който помага в общуването между актьори и публика. Разказаните кратки истории се пренасят на сцената с магическата фраза: "Нека да гледаме". Преживяването е винаги различно и неповторимо, споделя Балийска. "Когато хората разказват нещо, което в този момент са усетили спокойствието да споделят публично, е изключително докосващо преживяване", казва тя.
Плейбек театърът има сходство с импро театъра, но е много по-различен в същността си, заявява гостът. В импро театъра фокусът е върху актьорите и тяхното умение по оригинален начин да импровизират и интерпретират думи или ситуации, подадени от публиката. В плейбек театъра основата отново е импровизацията, но личната история на човека и максимално огледалното ѝ пресъздаване на сцената са най-важни. Балийска заявява, че етиката в плейбек театъра е изключително силна и актьорите подхождат с уважение към разказвача. Това е уникална възможност човек да види епизод от собствения си живот, пречупен през изкуството на танца, музиката, поезията и цяла палитра от изразни средства.
Организаторът на фестивала поставя акцент върху социалното значение на този тип театър. Чрез него често се говори за трудни, лични или обществени теми, които придобиват ново измерение на сцената, без да се изменя същността им. Ето защо плейбек театърът е разпространен и в горещите точки на света. Балийска споделя, че публиката често изразява своето вълнение от този различен тип слушане, което не цели да осъди, да даде съвет или насока, а се стреми към максимална обективност. Разбира се, историята минава през личната призма на артиста, казва Балийска, но допълва, че с много практика и лична работа актьорите успяват да бъдат верни на реалността.
Всеки, който изпитва любопитство към това преживяване, може да посети Десето издание на Българския плейбек театрален фестивал, което ще се проведе на 5-7 април в НБУ – вход свободен. Повече информация може да бъде намерена в социалните мрежи на фестивалните организатори.
Целия разговор чуйте в звуковия файл:
Под звездното небе на София и сред красивата природа на Ботаническата градина на Българската академия на науките в София се намира пространство, в което посетителите ще се потопят в магическа атмосфера. В него светлината разказва истории. Шоуто ще предложи околосветско пътешествие, разположено в 7 различни тематични зони, с над 200 светлинни инсталации..
Фотоизложбата "Чуй гласа ми" за трета поредна година се утвърждава като символ на счупените стереотипи и доказва, че мъжете могат да бъдат най-силни, когато приемат своята уязвимост. Тя прави темата за мъжкото емоционално здраве по-достъпна през изкуството. Пред обектива на фотографа Павел Червенков застават осем мъже, които позволяват да се надникне..
"Приемането на българската литература от страна на читателите се промени. В момента най-търсените и четени книги са на български автори", коментира в "Артефир" идейният вдъхновител на Литературните награди "Перото" Светлозар Желев, а членът на журито на конкурса Оля Стоянова допълни: "Българската литература е в много добро състояние. Много се пише и..
На осми ноември в София се открива петото българско издание на Международния фестивал за етнографско кино "ОКО" . Негов основател е Тетяна Станева – бесарабска българка, фолклористка и самата тя режисьорка. Всяка година фестивалът се провежда в две държави – Украйна и България. В петте години на съществуването си Международния фестивал на..
Крехък е светът, в който живеем, деликатен. Всеки ден ни напомня и за доброто, и за лошото, от което е направен. Всеки ден ни казва, че са ни нужни те, "Ръцете, с които оцеляваме". С тях светът може да бъде и малко съвършен, и със сигурност наследен. А след ръцете, идва място и за сърцето. За "Анархията на сърцето", където метафората царува, а..
Албена и Павел Благеви са се издигали до селенията на боговете – планината Олимп. Оказа се, че макар да е с няколко метра по-нисък от Мусала, нейният връх..
Постановката, за която всички говорят – "Оръжията и човекът" на Бърнард Шоу, ще има премиера на сцената на Народния театър в три последователни вечери. На..
В "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Валентин Вълканов , преподавател по социология в НБУ, коментира процесите, които водят българското общество до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg