В съкратеното издание на предаването "На опера в събота" ще ви предложа великолепен запис от Виенската държавна опера. И по-точно: премиерния спектакъл на "Милосърдието на Тит" от Моцарт, с който бе открит сезонът миналата есен.
Всъщност това е възстановка на изключително спорната постановка на Юрген Флим от 2012 година, навлякла си сериозни критики и шокирала до голяма степен стожерите на моцартовите традиции. В този смисъл в австрийския печат се появи съвсем уместно сравнение с отлежало вино: уви, за режисьорските несполуки времето не играе положителна роля. Показателен е фактът, че за около десетилетие постановката на Флим е представена не повече от 17 пъти. Остава загадка, защо в такъв случай ръководството на Държавната опера я изважда на показ. Вероятно, за да пробва отново да привлече младата аудитория в театъра, търсейки съвременен подход към вечните теми за любовта, приятелството, доверието, предателството…
Специалистите имат сериозни възражения към сценографията, но пък хвалят костюмите на Биргит Хънтър: изумително елегантни, те подчертават изваяните фигури на певиците, доближавайки ги до топмоделите.
Интересът се изостря допълнително, тъй като сравнително рядко поставят "Милосърдието на Тит". Предпоследното сценично творение на Моцарт притежава стилистичните особености на т.нар. opera seria. И ако споровете за режисьорските хрумвания на Юрген Флим във Виенската държавна опера са ожесточени, то изпълнението се радва на всеобщо одобрение.
В печата се появи следното заглавие: "Музиката на Моцарт продължава да доставя истинска наслада, а дошлите в Държавната опера бурно аплодираха своите фаворити." Казват, че главна заслуга има 46 годишният Пабло Ерас-Касадо. Негов специалитет са бароковите образци, а познаването в дълбочина на моцартовите партитури му помага да достигне нов връх в стремително развиващата се кариера. Съвършената яснота и прословута ненакърнимост на мелодичния рисунък са изведени от диригента с голямо майсторство и вкус, а оркестърът звучи прекрасно. Великолепно се представят солистите, които обират овациите на публиката.
В главната роля на римския император Тит Матю Поленцани бележи нов връх, категорични са познавачите. "Това без съмнение е един от най-добрите и търсени моцартови тенори днес", пишат те. Американецът е намятал вече мантията на Тит на реномирани световни сцени, а през 2019 година триумфира и в МЕТ. Пеенето му се отличава с вокално съвършенство, с елегантно изваяна фраза. Матю Поленцани притежава и респектираща актьорска дарба, която му позволява да разкрие потайните кътчета в душата на Тит. Неговите терзания, когато трябва да накаже Секст – най-предания си приятел, превърнал се в предател.
Въпреки заглавието на операта, тъкмо Секст е основен двигател на действието и център в сюжетните криволици в либретото на Катерино Мадзола, вдъхновено от драмата на Пиетро Метастазио. В изпълнението на американското мецосопрано Кейт Линдзи младият патриций Секст добива черти на истински трагичен герой, който предизвиква дълбок емоционален отклик у зрителите.
А Вителия на италианското сопрано Федерика Ломбарди е властна, изцяло подчинила на волята си Секст в желанието да бъде убит Тит, този който измества от трона нейния брат император Вителий. Публиката дълго аплодира Федерика Ломбарди заради лекотата, с която се справя в виртуозните колоратури. В ролята на Аний – приятеля на Секст ще слушате мецосопраното Патриция Нолц, а като Сервилия се преобразява сопраното Славка Замечникова. Басът Петер Келнер е преторианският префект Публий. Маестро Пабло Ерас- Касадо ръководи хора и оркестъра на Виенската държавна опера.
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в..
Когато предишния път бях на остров Мавриций надлежно се сбогувах с него завинаги, защото смятах, че едва ли ще се върна в този отрязък от рая. Но..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg