Ако погледнем филмографията на Тодор Чапкънов, ще видим редом до името му да стоят над 20 филма и сериала, като сред тях е и един от най-големите нидерландски екшъни през последните години – "Черният лотос". Могат да бъдат прибавени и още близо 50 продукции, в които участва като първи асистент или секънд юнит, тук са включени филми като "Непобедимите 4", "Бодигард на убиеца", "Код: Лондон", "Варваринът". Бил е асистент режисьор и на филма на Питър Уиър "Тhe way back", с участието на Ед Харис, Колин Фарел, Марк Стронг и др. И макар Чапкънов да държи на теорията, че трябва да си много добре подготвен, когато снимаш дадена продукция, защото тъкмо това ти гарантира известна свобода на снимачния терен, режисьорът определя снимачния процес като детска градина.
"Ние сме се събрали с приятели и днес сме си измисли да играем тези сцени – преследване с коли, тайни разговори, разговори за бъдещето… – казва той. – Цялото това нещо е ново за всички и ни е като за първи път, затова и няма как да не се забавляваш и да не гледаш на него като на детска игра. Всичко друго според мен е преекспониране на важността на това, което правим."
За Тодор Чапкънов киното е неговата съдба, но въпреки това той е положил нужното старание и подготовка, отдал е търпението си, за да бъде режисьора, който е днес. Опитът, по негови думи, е важен, но още по-важно е да знаеш как да го използваш в дадената ситуация. На терена всичко е комуникация и трябва да се върши с усмивка, за да бъде работата приятна за всички. Смята, че е възпитан в съвременното кинозвучене и винаги се вълнува, когато снима дадена продукция. Само така успява да запали и останалите от екипа да повярват в неговата идея. А идеите обикновено му изникват по всяко време, най-добре се подрежат в главата му, докато е за риба. Всъщност именно той е и първият зрител на всеки свой филм.
Чапкънов се е отдал на седмото изкуство, което умее да забавлява, тъй като смята, че "хуморът много по-пълноценно изкарва човешките качества и драмата и много по-лесно зрителят става съпричастен към съдбата на героя".
Някъде там намира и общ път с Алекса Баласевич, сръбски продуцент и сценарист. След като го открива в Инстаграм – една от социалните мрежи, на които Чапкънов не отделя особено внимание, Баласевич го кани да стане режисьор на филма "Мегдан: между водата и огъня", който имаше световна премиера на 28-ия София филм фест.
"Съвременен филм, динамичен, с хумор, защото е сръбски филм и нямаше как в моето разбиране за такъв да няма смях, но си има и сериозни елементи, има и любовна история, перипетии, обрати. Много интересни са персонажите, които изградихме вътре", казва Тодор Чапкънов.
В "Мегдан" участват известни ММА бойци, а актьорите – някои от големите звезди на сръбското кино в момента – са преминали през нужните тренировки, за да се научат да водят естествена битка на екрана. На всеки три дни екипът снима на ново място, което превръща снимачния процес в истинско приключение. Както казва Чапкънов, "голямо предизвикателство, но и голямо удоволствие".
Ако си пуснете звуковия файл, ще чуете още:
- подробности около работата върху спортната драма "Мегдан: между водата и огъня", която се развива сред пулсиращите ритми и хаоса на балканския нощен живот, където Петър – бивша спортна звезда, превърнал се в охранител в нощен клуб, се впуска в рисковано приключение, за да спаси своя затъващ отбор по водна топка.
- каква е особената хореография в екшън сцените и има ли екшън в любовта?
- защо Тодор Чапкънов избира актьора Христо Петков да се изправи в битка срещу легендата на бойните изкуства Рико Верхувен в нидерладския екшън "Черният лотос"?
- какво превръща снимките на филма "The way back" във второ училище по кино за режисьора?
- защо животът на Чапкънов отново е кино дори когато не снима такова?
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..
Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..
Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм. Пабст остава спорна фигура и до днес..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg