"Училище за куратори" е проект на три от най-успешните ни кураторки – Маргарита Доровоска, Светлана Куюмджиева и Весела Ножарова. "Когато правехме програмата на обучение, аз изходих от личния си образователен опит и ми се струваше важно да има еднаква тежест върху практическата работа и върху тази с текстове, със съвременна философия, съвременна критическа теория и история на съвременното изкуство. Добре е да знаеш какво е полето, в което функционираш. Това е наистина много практическа работа, трябва да се научиш как да общуваш с артисти, с медии, с публика, трябва да знаеш как да работиш с техници. Трябва да ти е минало през ръцете и поне веднъж да си държал винтоверт и четка за боя. Много комуникация, договаряне, преговаряне, разговори" – казва Маргарита Доровска
"Да бъдеш куратор е творческа професия и освен експертиза, знание, обучение и трениране на окото и ума, има нужда и от талант, за да създаваш свят от цветовете. Да имаш творчески подход при правенето на изложби, всеки може да бъде обучен, но не всеки може да работи. – добавя Светлана Куюмджиева. – Много световни куратори идват от други области, а не са задължително свързани с художественото обучение. Нужна е богата визуална култура."
Над сто души са кандидатствали в "Училището за куратори", като от тях са избрани двайсет и четири. "Изненадващ интерес – казва Маргарита Доровска – нашата малка сцена е толкова неразорана целина и отвън изглежда като бяло поле."
"Има ревности, има конкуренция, но когато човек е достатъчно етичен на професионално ниво и поставя на преден план целта да представи максимално качествен продукт, нещата се получават. Когато личните отношения и еготата не са преден план, се случва по-успешно. Понякога сме балансьори, а понякога се налага да слагаме граници" – казва Светлана Куюмджиева.
Чуйте ги в "Какво се случва".
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..
Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..
Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм. Пабст остава спорна фигура и до днес..
Когато предишния път бях на остров Мавриций надлежно се сбогувах с него завинаги, защото смятах, че едва ли ще се върна в този отрязък от рая. Но..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg