Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Историята на "Тихата прислужница"

Испанският режисьор Мигел Фаус представи дебютния си филм в рамките на 28-ия София филм фест

Снимка: siff.bg

"Тихата прислужница" на Мигел Фаус е сатира, която осмива живота на богатите. Ярките цветове напомнят филтрите в Инстаграм, а "кадър в кадъра" дистанцира зрителя от тях и показва колко абсурден е техният свят. На фона на това обаче се развива драматичната история на главната героиня Ана, самата тиха прислужница. Тя работи в луксозната вила на колекционер на произведения на изкуството, дните ѝ минават в непрекъснати оплаквания, неубедителни обещания за по-добри условия на труд и ободряващи глътки цигарен дим. Така, докато едни изживяват своето страхотно лято със секс, наркотици и рокендрол, други почистват след тях, за да бъде светът им подреден и красив.

Тъкмо това развитие доказва, че наследството от колониализма все още присъства в ежедневието ни, но в същото време не казва, че персонажите във филма заслужават съдбата си, тя е просто резултат от обстоятелствата.

Историята, която Мигел Фаус (на снимката вляво) разказва, демонстрира колко отчетлива е междукласовата борба в съвременното общество. Тази тема не е непозната на киното, в наши дни не липсват филми, които да окарикатуряват богаташите. Според испанския режисьор това се дължи на икономическата стабилност в момента.

"Тихата прислужница" говори за първото докосване до лукса, високото обществено положение и властта. За вълнението от това, но и за пропадането. За няколко дни обикновената на пръв поглед вила се превръща в заешка дупка, в чиито дълбини Ана намира смелост да сътвори хаос вместо ред. От своя страна Мигел Фаус сътворява иновации.

Съвременното изкуство, вплетено в сюжета на филма, всъщност е дигитално, крипто изкуство. Именно чрез такива крипто инвестиции се финансира и самият филм. Това е първата филмова продукция, спонсорирана по този начин.


Фаус казва, че киното е скъпо изкуство и затова финансирането му винаги е предизвикателство. Ако решиш да снимаш филм, трябва да убедиш немалко хора, че той си заслужава. Въпреки това режисьорът е на мнение, че не бива да има оплаквания по въпроса с парите в киното, напротив – трябва да се бориш.

"Тихата прислужница" е скъп филм, по думите на испанеца струва колко няколко къщи в София. Ако някой каже, че това е лудост, той отвръща, че точно защото е лудост продължава да прави кино.

Филмът му става реалност, след като по време на ковид пандемията всички държавни институции в Испания, които финансират седмото изкуство, му отказват подкрепа, и той решава да се обърне към крипто общността. Кампанията му започва през 2022 година, като само за няколко месеца набира средства на стойност 700 хил. евро. Мигел Фаус твърди, че в лицето на криптото може да имаме един по-справедлив, по-балансиран децентрализиран интернет, чрез който може да бъде отнета мощта на големите корпорации.


Филмът "Тихата прислужница", който беше част от международната програма на 28-ия София филм фест, е наследник на успешен късометражен филм със същото заглавие и е дебютен за режисьора. Той разгръща теми като феминизма, мигрантството, сексизма и расизма, които са все по-наболели в Испания. Статистиката сочи, че има 600 хил. прислужници в страната, 97% от тях са жени, а около 75% са чужденки.

Сатиричен портрет на буржоазията в Испания или историята на прислужницата, която има нужния критичен поглед над абсурдността – за какво говори "Тихата прислужница" разказва режисьорът Мигел Фаус в звуковия файл. Преводът е на Петриела Банчева.


Снимки: София филм фест

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Скулптура на акад. Крум Дамянов

Проф. Валентин Господинов: Надявам се публичните места в България да станат съвременни

До 25 ноември в ХГ "Владимир Димитров - Майстора" в Кюстендил може да бъде видяна юбилейната изложба "120 години от рождението на Стоян Венев" . Наскоро бе връчена Националната награда за скулптура "Иван Лазаров" , като тазгодишен лауреат е Снежина Симеонова. Същевременно миналогодишният носител на наградата – акад. Крум Дамянов,..

обновено на 08.11.24 в 17:09

Вселената Милан Кундера

В "Осемдесет и девет думи" и "Прага, една изчезнала поема" в превод на Росица Ташева, отново се срещаме с безкрайния талант на Милан Кундера.  Речникът от "Осемдесет и девет думи" по-късно в редактиран вариант той публикува в книгата си "Изкуството на романа". Както пише Пиер Нора в предисловието си, сравнението на двата варианта би било интересно..

публикувано на 08.11.24 в 16:33

Отзвук от протеста пред Народния театър

На 7 ноември в Народния театър "Иван Вазов" при пълна зала трябваше да се състои премерата на постановката "Оръжията и човекът" по текста на Нобеловия лауреат Бърнард Шоу и под режисурата на световноизвестния актьор Джон Малкович. Вместо това малцина бяха допуснати до театралната зала, докато протест отвън превърна пространството пред театъра в поле..

публикувано на 08.11.24 в 15:00
Весела Делчева

Мария от мюзикъла "Звукът на музиката" – Весела Делчева

Мария от мюзикъла "Звукът на музиката" – или Весела Делчева от Софийската опера и балет е гост в "Артефир". Действието на класическия бродуейски мюзикъл "Звукът на музиката" се развива в Австрия, в навечерието на Аншлуса през 1938 г. Мария приема работа като гувернантка в голямо семейство, докато решава дали да стане монахиня. Тя се..

публикувано на 08.11.24 в 13:23

Проф. Георги Янков отбелязва 60-годишен юбилей с "Нео Ренесанс"

Изложбата " Нео Ренесанс" в чест на 60-годишния юбилей на проф. Георги Янков се открива днес (8 ноември) от 18 ч. в галерия "Райко Алексиев" на СБХ. Художникът и ректор на Националната художествена академия е гост в "Артефир“, за да говори за професионалната си и житейска равносметка, както и за уроците по сетивност, които дава на..

публикувано на 08.11.24 в 13:10