Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Малгожата Шумовска и идеята за личната свобода

Полската режисьора е тазгодишният носител на специалната награда ФИПРЕССИ Платинум на 28-ия София филм фест

4
Малгожата Шумовска
Снимка: Zuza Krajewska

Състрадателен поглед към фините струни на душата, която често е обвита в тяло – затвор за самия теб. Това наблюдаваме във филмовата история, която Малгожата Шумовска представи лично на българската публика в рамите на 28-ия София филм фест. Прочутата полска режисьрока е и тазгодишният носител на наградата ФИПРЕССИ Платиниум.

Нейният филм "Жената от…" имаше какво да разкаже на зрителите за тялото като личен затвор и за разбиранията на хората за транссексуализма. Той е създаден съвместно със режисьора Михал Енглерт, а идеята за историята в него назрява у тях още преди двайсет години и си чака времето да достигне до зрителите.

"Мисля, че ще е трудно за хората да го приемат, но все пак ще е по-лесно, отколкото преди двайсет години. Всичко зависи от поколението. Младите ще го възприемат по-лесно, защото те вече не са така обвързани с църквата, с традициите. Имат отворено съзнание и са наясно с много неща покрай интернет. За моите връстници, а и за по-възрастните от мен обаче ще е по-трудно", казва Малгожата.

Кадър от филма „Жената от…“
Разказана с езика на киното, историята във филма ѝ някак припомня от какво всъщност ни е страх. Припомня и че личната свобода настъпва със завяването на истинската същност. Примерите, които "Жената от…" показва, са базирани на истински истории. Говорят за страданието, през което преминават транссексуалните, и за силата, която те притежават.

"Смятам, че в това отношение филмът показва съпоставката между личната свобода и свободата на страната. В него имам връзка и тя е метафорична. Тя обаче е и факт, защото преди двайсет години никой изобщо не можеше да си представи, че някой е транс, а днес вече се снимат филми на тази тема, дискутира се", допълни Шумовска.

Тя проведе и майсторски клас за публиката на София филм фест и в него заговори именно за това, че сега такива теми са възможни в киното и трябва да бъдем оптимисти. Интернет, революцията на технологиите и човешкия ум, както и самата еволюция на човечеството, но и на човешкото, помагат за това.

"Искам да кажа на тези любители на киното, че то има бъдеще и това е много важно", заяви още режисьорката.

Кадър от филма „Жената от…“
А що се касае за поредното отличие, което в случая я нарежда до режисьори като Бела Тар, Биле Аугуст, Тери Гилиъм, Горан Паскалевич, Илдико Енеди и Кристи Пую, които са носители на ФИПРЕССИ в София, тя твърди:

"Винаги повтарям как имам чувството, че трябва да постигна още повече и затова не чувствам, че тази награда затваря някаква врата за мен в живота ми. Напротив, точно обратното - отваря врата към още по-независимо и силно кино. Всъщност смятам, че този момент в кариерата ми е най-добрият."

Останалото от разговора с Малгожата Шумовска, която говори за това дали наистина сме способни да проявим разбираме към транссексуалните, каквато всъщност е и героинята ѝ Аниела, чуйте в звуковия файл. Преводът е от Петриела Бачева.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Лекции за българско изкуство в ново квартално пространство

"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..

публикувано на 16.02.25 в 12:15

Философската поезия на Цочо Бояджиев в спектакъл на "Сфумато"

Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..

публикувано на 16.02.25 в 08:45

Обявиха победителите в VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем"

Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..

публикувано на 15.02.25 в 09:45

Ана Андреу Бакеро: Беше трудно, но важно да намеря баланса между емоции и историческа реалност

"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..

публикувано на 14.02.25 в 16:35

Даниел Келман за изплъзващите се послания на историческото

Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм.  Пабст остава спорна фигура и до днес..

публикувано на 14.02.25 в 16:25