Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Радослав Бимбалов: Явно историята е спряла да ни учи

Радослав Бимбалов
Снимка: Личен архив/ Ана Младенова

Сътресения в демократичното общество, разширяващи се разломи, липса на емпатия, лъжлива дигитална действителност – макар и мрачна, това е истината за средата, в която живеем. Гостът в "Нашият ден", Радослав Бимбалов е рекламист и писател – човек с безстрашна обществена позиция. Бимбалов, който е автор на сборника с разкази "Млък" и на романа "Екстазис", говори за темите на деня, които го вълнуват, тревожат и служат за творческо вдъхновение.

В началото на разговора Бимбалов изключва от фокуса си дребнотемието – така той определя политическите битки, надцакванията, игрите под масата, подритванията, грозните думи и муцуни, които за жалост заемат голяма част от вниманието на обществото. Загубата на човечност е това, което тревожи Бимбалов, претръпването към болката, равнодушието пред статистиката. По думите на госта това е тенденция, която присъства не само у нас, но и в целия свят, а може би началото ѝ се корени в пандемията, която превърна смъртта в нещо твърде реално и досегаемо.

"Губим най-дълбоките, най-добрите неща, които са ни направили хора. Търсим всячески начин да се разделяме, вместо да търсим път един към друг", смята писателят. Според Бимбалов социалните мрежи имат огромна вина за това: "Навремето е било много по-трудно да се манипулират масите, защото е трябвало да се инвестира много повече в пропаганда." Той припомня, че най-яркият пример за пропаганда дава самият Хитлер, който режисира, заснема и разпространява всяка своя изява под формата на филми. Така антисемитската нацистка идеология успява да облъчи хората и в най-малките населени места.

"Сега няма нужда да правиш всички тези неща, защото всичко е изключително лесно. Можеш просто да сътвориш 20 изкуствени сайта, които да се пълнят по идентичен начин, и тези 20 сайта да бълват непрекъснато фалшива информация. В България са най-успешните тролски фабрики", обяснява Бимбалов, според когото самите социални мрежи не се борят с пропагандните източници, а по-скоро печелят от тях.  

Що се отнася до Русия, Бимбалов е на мнение, че там не толкова социалната изолация, колкото страхът е основно пропагандно средство. Това, което се случва с руските опозиционни лидери, тяхното демонстративно преследване и унищожаване е начин за оказване на контрол, заявява гостът.

"Непрекъснато ни се насажда страх, в последните години все по-успешно. В момента върлуват всякакви огромни страхове и те са ирационални. Мен например много ме удивлява страхът, че джендърите ще променят децата ни – как точно? Или пък страхът, че ние изчезваме, защото ни управляват зле – не, ние изчезваме по съвсем други причини. Всичко това се използва, за да се налагат едни тези, да се създават настроения в обществото и тези настроения стават все по-крайни и все по-шумни", допълва Бимбалов.

Писателят казва, че днес се удивляваме как американски журналист отива в Москва и предоставя микрофона на един диктатор и доказан престъпник, но същото се е случвало и с Хитлер, преди той да нахлуе в Полша. "Явно историята е спряла да ни учи, смята Бимбалов и добавя, че толкова сме променили историята във всякакви аспекти, чисто манипулативно и по пропагандни причини, че вече не помним."

А има ли начин за справяне с тази историческа заблуда? Според Бимбалов в приоритет трябва да се превърне създаването на критични мислене у подрастващото поколение. Механизмите на конформизма и недостатъците на образователната система у нас възпрепятстват това критично мислене и не формират личности.

В периферията на темата Бимбалов съобщава, че през юни в Бургас ще се проведе най-големият, вече утвърден с времето форум на работещите в рекламата и комуникациите – ФАРА. Тази година активно участие ще имат и хора на изкуството, тъй като тяхната сфера е пряко свързана с тази на комуникацията и рекламата.

Писателят споделя и още една новина – до края на годината се задава нова книга. Роман, вълнуващ и тежък – за състраданието или неговата липса.

Целия разговор чуйте в звуковия файл.


По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Театралното изкуство и тенденциите от Международния фестивал в Пилзен

Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..

публикувано на 24.11.24 в 08:40

Фестивалът Aerowaves и 20 години сцена "Дерида"

Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..

публикувано на 23.11.24 в 09:35

Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика

Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..

публикувано на 23.11.24 в 09:00

Рисунка. Майстори

"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..

публикувано на 22.11.24 в 17:30

В "Панспермия" Полина Видас разказва нашия живот

Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..

публикувано на 22.11.24 в 16:50