Как се променя кукленият театър, адаптира ли се към нови сцени – в "Нашият ден" гостуват Любомира Костова, режисьор на детския спектакъл "Скадинди лапер" и Димитра Попова, автор на текста и актриса. Кукленото представление е дело на независима театрална формация, която обичайно се занимава и с японски марионетен театър.
"Скадинди лапер" е един различен театрален проект, който живее своя сценичен живот в необичайни пространства. Премиерата се е състояла в "Топлоцентрала", но през месец март представлението може да бъде видяно на една още по-нетипична локация – в клуб "Строежа".
Любомира Костова споделя, че независимите театрални формации страдат от липсата на сцени и пространства за изява. В същото време места като "Строежа" все по-често предлагат нестандартни възможности. Това е хубаво, особено за детския театър, който, по думите на режисьорката, е важна част от възпитанието и растежа на децата.
Разлика в поколенията има. Според Димитра Попова количеството информация, достъпът и дигитализацията влияят на начина на възприятие. "Предлагайки изкуство, трябва да се съобразяваме с това, че то трябва да е динамично и интересно." Все пак Попова вярва, че в кукления театър има магия, която задържа вниманието на децата. Той е различен от видеата, които са свикнали да гледат – предмети, кукли оживяват пред очите им – нещо, което надскача технологиите.
Любомира Костова разказва, че формацията съществува вече 6 години. Идеята за представлението "Скадинди лапер" се ражда, след като Димитра Попова издава детска книжка с това име. Това е първото изцяло българско представление на трупата и създателите обмислят и създаването на анимационно филмче. Спектаклите на формацията винаги съчетават театъра с допълнителни линии – музикални или литературни. Според Костова децата не разбират ефекта на рационално ниво, но тяхното преживяване става много по-пълноценно.
А какво значи "Скадинди лапер"? В книгата и в пиесата това са магически думи. Произходът им се крие в детството на Димитра, когато тя си измисля свой собствен език, а това словосъчетание остава в съзнанието ѝ през всичките тези години.
Това, че спектаклите се играят в по-малки сцени, според Костова, е предимство. Разбира се, се налага допълнителна координация, но тези места проявяват необходимата гъвкавост, за да бъдат пригодени за представленията. Това улеснява контактът с публиката.
"Смятам, че е много важно децата да бъдат привлечени и да им бъде показано, че това е пространство, което е и тяхно. Защото театърът е комуникация, не само ние представяме нещо – публиката заедно с нас участва в създаването на този спектакъл дори когато не е интерактивен", казва режисьорката.
Създава се един интересен контекст за обмен на публики и общуване между различните изкуства и техните любители. Ето защо създателите на представлението призовават и други клубове и бизнеси да се замислят как могат да включат изкуството в своята дейност.
Повече по темата чуйте в звуковия файл:
"Началото на 17 век в Холандия започват първите търгове на изкуство, продажбите там не са случайни, твърде често хората, които купуват имат връзка. Типичният купувач на картини тогава е търговец. Профилът на съвременния купувач на изкуство не е много по-различен във високия сегмент. Една трета от големите колекционери са инвеститори, те често..
Впечатляващият живот на емблематичния учен от български произход Джон Атанасов, смятан за изобретател на първия компютър в историята, оживява в романизираната биография "Джон Атанасов. Човекът, който изобрети компютъра" от Джейн Смайли – американска писателка и носителка на наградата "Пулицър". Авторката ни връща към края на 30-те години,..
Авторският моноспектакъл "Надежда" на Явор Попов продължава да вълнува публиката с екзистенциалните въпроси, които поставя за търсенето на надежда в един все по-объркан и безнадежден свят. Авторът работи върху изграждането на първия си спектакъл в изречена поезия (spoken word poetry) близо седем години и успява да зарази зрителите с оптимизъм и..
"2084. REX . Последният цар на света" е премиерният спектакъл в Драматичния театър "Николай Масалитинов" в Пловдив. Автор на пиесата е съвременният руски историк, журналист, писател и драматург Кирил Фокин. Постановката е на известния режисьор Деян Пройковски (Република Северна Македония), който е работил по превода на Майя Праматарова...
Първи частен музей на изкуството и порцелана отвори врати в дома на художници във великотърновското Ново село. Всъщност това е колекцията на Даниела и Владимир Овчарови, в която напълно безплатно могат да бъдат разгледани техни творби, произведения на художници от цял свят, като преобладават картини от Америка и Мексико, старинни мебели, килими,..
Легендите на експерименталната музика и неконвенционалния джаз Франк Гратковски (Германия) и Казухиса Учихаши (Япония) пристигат в София на 23..
Художникът Слав Недев e известен с творбите си у нас и в чужбина, има национални и международни отличия за работата си. Негови картини са включени в..
Художникът Спас Йорданов, дипломант-магистър в специалност “Керамика” на Нов български университет и един от най-емблематичните студенти на ателие..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg