Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Устойчиво бъдеще: Как да включим бизнеса?

| обновено на 07.02.24 в 11:09
Снимка: Pixabay

В днешно време, в което изменението на климата и опазването на околната среда стават все по-актуални, важно е да разгледаме ролите на неправителствените организации и бизнес сектора в тази област. За да разберем какво подтиква неправителствените организации към сътрудничество с бизнеса и какви са стратегическите партньорства за опазване на природата, проведохме в "Нашият ден" интервю с Марина Михайлова, ръководител "Корпоративни партньорства" във WWF-България.

Михайлова отчита, че в световен план големите компании и корпорации все повече осъзнават важността на своя принос към опазването на природата.

WWF разграничава два типа бизнеси – тези, които имат значително въздействие върху околната среда, и тези, които са с голямо влияние, голямо количество клиенти и могат да бъдат ползвани като сателити в осведомяването по отношение опазването на природата.

Сътрудничеството между неправителствените организации като WWF и големите компании става чрез стратегически партньорства, т.нар. "трансформационни партньорства'. Те имат за цел да подобрят устойчивостта на бизнеса, като се фокусират върху намаляване на негативното му въздействие върху природата. Примери за това включват намаляване на използването на опаковки, намаляване на пластмасовите отпадъци и оптимизация на мрежите за доставка.

Въпреки това не всички компании са подходящи за стратегическо партньорство. WWF поддържа т. нар. "черен списък" на компаниите, с които няма възможност за сътрудничество поради техния негативен принос към околната среда. "Колкото и да искат да покажат устойчивост, с тях няма никакъв шанс". Пример за такива компании са тези, които се занимават с изкопаеми горива и самолетните компании.

"Бихме съдействали на компании да се пренасочат. Случва се, но процесите са бавни. До момента най-популярната мярка е засаждане на дръвчета. Има много повече неща, които могат да се направят. Засаждането на дръвчета не води до трайни, устойчиви промени за природата. Трябва да пазим това, което вече имаме", твърди Михайлова.

В предаването гостът подчертава, че WWF работи с всички замесени и засегнати страни, включително и с властта. "Работим активно с всички министерства. Иска ни се да има повече политическа воля и отвъд думите да има и реални действия."

Казва, че работата на подобни организации е бавна, "но за да се случат устойчиво промените, е нужно постоянство". Михайлова говори и за "добрите примери" и съмишлениците в лицето на дружества:

"Добър пример е едно електроразпределително дружество. Възстановяваме крайречна гора край град Стамболийски, която е била нелегално сметище. Оттам се изземали инертни маси, брегът е изяден и обезлесен. От няколко години се опитваме да го възстановяваме, така че тази крайречна гора да укрепва бреговете, и го правим съвместно с компанията".

В края на разговора Михайлова посочва, че се надява на по-голяма помощ за неправителствения сектор. Тя дава пример с Румъния, в която има "20% опрощаване на данъците в посока подкрепа на неправителствения сектор".

Следователно, ролята на неправителствените организации като WWF е не само да работят с бизнеса, но и да го насърчават да променя политиките и практиките си в посока на устойчивост и опазване на природата. Този процес може да бъде бавен, но е от съществено значение за постигане на трайни промени.

В заключение стратегическите партньорства между неправителствените организации и бизнеса играят ключова роля в борбата за опазване на природата. Сътрудничеството между тях не само помага за намаляване на отрицателното въздействие на бизнеса върху околната среда, но и насърчава иновациите и устойчивите практики във всяка област на бизнес дейността.


По публикацията работи: Зоя Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Мозъчни донори

В редакция "Хумор и сатира" акъл имаме много и щедро го раздаваме, не ни се свиди. Огледаме се, видим област, където явно се нуждаят от акъл и веднага ставаме мозъчни донори, така да се каже.  За съжаление често пъти акълът ни се отхвърля, не влиза в работа, което си личи навсякъде у нас. Това обаче не ни разколебава, продължаваме да раздаваме в..

публикувано на 25.11.24 в 15:15
Мина Киркова и Михаил Мишев

Между страха и истината – или къде е Дявола?

Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как фалшивите, подвеждащи и изфабрикувани новини се разпространяват по различен начини в различните общности?  В "Работилница за журналисти" на АЕЖ - България беше представено ново проучване на..

публикувано на 25.11.24 в 14:06
Илияна Типова

Антон Митов представя: Илияна Типова, журналист от Радио Кърджали

В Деня на патентоване на първата електрическа самобръсначка и първото изкуствено кръвопреливане в света, гост в студиото е Илиана Типова – отличник на випуска на 10-ия майсторски клас по радиожурналистика на БНР. Тя е автор и водещ на предаването за туризъм и хоби на Радио Кърджали "Накъде в неделя". За връзката между Граф Дракула, Хелоуин, гробищата..

публикувано на 25.11.24 в 13:27
Детелина Стаменова, психолог

Въздух, стрес, храна – епигенетичните фактори, предавани през поколенията

Епигенетиката изучава изменения в гените, които не се дължат на промени в ДНК последователността. Тези промени могат да бъдат предизвикани от външни фактори – въздух, стрес, хранене, и в някои случаи се предават на следващите поколения. За епигенетичните фактори и тяхното овладяване в изпълненото със стрес ежедневие в "Terra Култура" говори..

публикувано на 25.11.24 в 13:12
Саша Безуханова

Саша Безуханова: Икономиката на бъдещето ще бъде зелена, освен дигитална

От 2 декември всеки понеделник между 8:30 ч. и 9 ч. в ефира на "Нашият ден" ще гостуват български иноватори със зелена бизнес ориентация. Поводът е първото национално проучване на Move.bg "Зелени решения от България 2024" . За "зелените решения" в бизнеса и данните от проучването в предаването разговаряме със Саша Безуханова –..

публикувано на 25.11.24 в 11:44