Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Йефта" от Хендел в запис от "Ковънт Гардън"

Тази събота (3 февруари от 20 часа) в оперната вечер на програма "Христо Ботев" със съдействието на Европейския съюз за радио и телевизия ви предлагаме "Йефта" – последната оратория на Георг Фридрих Хендел. Постановката се е състояла на 24 ноември 2023 г. в Кралската опера "Ковънт Гардън" в Лондон, а в главните роли влизат: Йефта – Алън Клейтън (тенор), Ифис – Дженифър Франс (сопран), Стордже – Алис Куут (мецосопран), Зебул – Бриндли Шерат (бас), Хамор – Камерън Шабази (контратенор), Ангел – Кийлан О’Съливан (сопран). Режисьор е Оливър Миърс, а от клавесина изпълнението ръководи Лорънс Къмингс.


Либретото на творбата е създадено от Томас Морел и представя старозаветна история из Книгата на Съдиите Израилеви. Воинът Йефта обещава на Бог, че ако му помогне да победи, той ще принесе в жертва първото същество, което срещне, когато се завърне. Това обаче се оказва неговата дъщеря Ифис. В библейската история Йефта спазва обещанието си и принася момичето в жертва, но Морел адаптира развръзката спрямо времето си и дъщерята е пощадена – ангел се появява точно навреме, за да предотврати убийството и съобщава, че подобно действие противоречи на Божията воля. Вместо това Ифис трябва да бъде посветена на Господа във вечна девственост.

Представянето на турболентната съдба на Йефта тази вечер е поверено на тенора Алън Клейтън, който определя по следния начин психологическия образ на героя: "Това е едно невероятно сложно изследване на човешките недостатъци, слабости и съмнения. Според мен партията изпреварва времето си както музикално, така и психологически. Едната от ариите – "Отвори мраморната си паст, о, гробнице", може да бъде разглеждана в контекста на Шекспировото "Да бъдеш или да не бъдеш" и е размишление върху съществуванието изобщо. Йефта има повече недостатъци, отколкото съм си представял. Той също така е по-неприятен, отколкото си мислех. В една от репликите си Хамор говори за слепите грешки и увлечеността на Йефта и смятам, че това описва главния герой особено точно. Той се подхлъзва по грешния път, подмамен от страстта си.

Той е велик военачалник и това изисква известно количество самочувствие, което обаче мутира в арогантност и прекалена увереност в собствените му убеждения и способности. Имаме склонност да го възприемаме като набожен, но грешен човек, който е бил принуден на направи това прибързано обещание. Но всъщност не е така. Той се заклева, защото иска да бъде славен завоевател. Така че той сам започва да си вярва прекалено много и да смята, че единствено неговите възприятия и гледна точка са верни, независимо от реалността".

Освен "Йефта" в предаването "На опера в събота" ще прозвучат и фрагменти от ораторията "Самсон" на Хендел в изпълнение от Роял Албърт Хол, състояло се на 23 август 2023 г. отново под ръководството на Лорънс Къмингс.

Снимки: ФС на Кралската опера "Ковънт Гардън"
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Джакомо Пучини

Три шедьовъра на Пучини на българска сцена

В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..

публикувано на 23.11.24 в 08:00

Пето издание на фестивала ТрансАрт

Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..

публикувано на 22.11.24 в 10:50
Виолончелистът Христо Танев

"Тембри и нюанси" – концерт на Симфоничния оркестър на БНР

Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..

публикувано на 22.11.24 в 07:25

"Изповед на един син" – музика, в която откриваме себе си!

"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..

публикувано на 21.11.24 в 08:35

"Кварто" и Емануил Иванов с творби на Брамс и Шостакович

Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...

публикувано на 20.11.24 в 08:45