Определят Иван Спасов като един от основоположниците и апологети на българския музикален авангард. Композитор, пианист, диригент, педагог, музикален общественик и публицист – във всички тези направления той отстоява идейно-художествените си и естетически позиции за утвърждаване на новата изразност в съвременната българска музикална култура. Но значимостта и измеренията на творческите му постижения отдавна са надхвърлили хоризонта на определението авангардист. Възпитаник на двама от колосите на музикалната ни класика – Георги Димитров по дирижиране и Панчо Владигеров по композиция, усвояването на новата изразност и идейни концепции продължава във Варшавската академия в класа по дирижиране на световно известния симфоничен диригент Станислав Вислоцки и композиция при ректора на академията Казимйеж Шикорски. Картината на формирането на твореца се допълва от посещаваните от него летните курсове за нова музика в Дармщат. И в двата центъра на европейския авангард, Варшава и Дармщат, звучат творби на младия български творец: във Варшава той дирижира своята Първа симфония с тамощната филхармония, а в Дармщат радиооркестърът на Франкфурт, под диригентството на М. Гилен, изпълнява неговите "Епизоди за четири групи тембри". Тази творба се утвърждава като една от жалонните в музиката на Спасов с употребата в нея на алеаторната техника: други произведения, с които той започва системно да води българската музикална мисъл към авангардния език са "Музика за приятели", извеждаща на преден план хепънинга като преживяване или пък съчетанието на живо изпълнение с магнетофонен запис в "Литании" – във всички тях Спасов се утвърждава като пионер в съвременната ни култура. Същевременно той не прекъсва връзката с наследените традиции и националната идентичност, а тъкмо обратното – обновява ги, особено в хоровите си опуси, базирани на фолклора или пък в произведенията на сакрална тематика (вокално-инструментални и хорови), където сакралното се претворява в най-широк спектър.
Всичко това утвърждава Иван Спасов като своеобразно самобитно явление в музикалната ни култура. От една страна той не копира в нито едно отношение своите учители. Същевременно успява да подчини усвоения опит на една по-висша цел – техниките на музикалния авангард при него не са цел за постигане, а средство за себеизразяване; форма, която той изпълва с художествено съдържание в противовес на експеримента заради самия него.
Тази идейно-естетическа позиция Иван Спасов отстоява и в качеството си на диригент. Основател на три институции: Пловдивски камерен оркестър, музикалното общество "Пловдивска музикална младеж" и Пазарджишки оркестър, превърнал се в един от стожерите на новоучредения в началото на 70-те години фестивал "Зимни музикални вечери" (също основан от Иван Спасов). Чрез тези състави той става първият изпълнител за България на творби от Пендерецки, Константин Илиев и други свои съвременници. Същите тези идеи той утвърждава и в литературните си съчинения.
Затова в два поредни вторника – 23 и 30 януари от 19.30 часа предаването "Студио музика" отдава заслужено внимание и почит към личността, делото и творчеството на Иван Спасов, чиято 90-та годишнина от рождението българската музикална общественост отбелязва през 2024 г. Наши пътеводители в музикалния свят на Иван Спасов ще бъдат неговата съпруга проф. Василка Спасова, пианистката проф. Роксана Богданова, първият дипломиран студент по композиция на основания от Иван Спасов композиторски клас в АМТИИ - Пловдив и понастоящем преподавател в същата институция – доц. Светослав Карагенов, както и диригентът и преподавател в НМА "Проф. Панчо Владигеров" д-р Иван Стоянов. В предаването освен музиката на Иван Спасов ще звучи и неговият глас, съхраняван в Златния фонд на Българското национално радио!
Днес, 28 март, в Общинския младежки дом в Монтана от 18:00 часа ще се състои Концерт-спектакълът "Живот по мъжки правила " с участието на Димитър Туджаров - Шкумбата и Симфониета Видин, под диригентството на Мирослав Хафузов. Не пропускайте тази уникална музикална вечер! Подробности ни разказа Мариета Христова, директор на младежкия дом в..
Поглеждаме към града на липите, където тази вечер и утре ще се състои първата оперна премиера в юбилейната за Старозагорската опера 2025 г. Това е "Риголето" от Джузепе Верди под диригентството на световноизвестния тенор и композитор Хосе Кура. Събитието започва в 19:00 часа, а подробностите обобщава колегата Ани Маринова. Слушайте!
Виртуозният китарист Ангел Дюлгеров ще представи за първи път своя спектакъл "Самсара – китарният свят на Ангел Дюлгеров" . Премиерата ще се състои в родния му Пловдив, след което музикалното събитие ще бъде представено и в театър "Сълза и смях" в София. През последните 15 години Дюлгеров е работил с някои от най-големите имена в българската музика,..
"Мост между поколенията" ще изградят Биг бендът на БНР и гост-диригентът Георги Милтиядов с програмата от едноименния концерт на 27 март, четвъртък от 19.00 часа в Първо студио на Радиото. Новото издание на инициативата на БНР е посветено на 80-годишнини от рождението на Найден Андреев и Стефан Диомов. "С огромно удоволствие и с голям ентусиазъм вече..
Българската отсечка от едно доста дългоочаквано турне започва довечера (сряда, 26 март) от 20.30 ч. в клуб "Паве" (под Столична библиотека), а Дон Антонио е същият онзи невероятен алтърнатив-блус-сърф-американа-джаз-рок китарист Антонио Граментиери , който през 2013г. обиколи България "2 в 1" като първа китара на "Фаталистите" на Хюго..
По традиция, която води началото си от 1962 година, на 27 март отбелязваме Световния ден на театъра. В този ден Съюзът на артистите в България присъжда..
"Росен Кукушев умело създава своята поетическа действителност от исторически алюзии, литературни реминисценции и споменавания. Това са стихове, написани с..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg