Немският композитор Паул Хиндемит е един от най-всестранно надарените творци, живели и творили през първата половина на XX век. Роден на 16 ноември 1895 г. във Ханау, близо до Франкфурт, в семейството на художника и декоратор Роберт Хиндемит и съпругата му Мари, неговият първи музикален инструмент е цигулката, която той продължава да изучава и в консерваторията във Франкфурт при Адолф Ребнер, а също така композиция при Арнолд Менделсон (син на един от братовчедите на великия Феликс Менделсон) и дирижиране при Бернхард Секлес.
Времето между 1910 и 1920 година на отминалото столетие бележи първия голям активен период в неговия живот. През 1914 г., само на 19 години, Хиндемит става помощник-водач на оркестъра на Франкфуртската опера, а две години по-късно е повишен в длъжността концертмайстор. Едновременно с това свири и като втори цигулар в основания от неговия учител Адолф Ребнер струнен квартет.
Бурните събития в Европа, с избухналата Първа световна война не отминават и младия композитор. През септември 1917 г. той е мобилизиран в Имперската кралска армия на Германия, а през 1918 е изпратен в Елзас, където е назначен като барабанист на полка, в който служи. Тогава за първи път се проявява и неговия талант на организатор и общественик – Хиндемит сформира свой струнен квартет във военната база, с който изпълнява първите си квартети, написани между 1915 и 1918 г.
След завръщането от фронта, през 1920 г. Хиндемит събира нов състав, в който, освен него като виолист, влизат цигуларите Лико Амар и Валтер Каспар, както и по-малкия му брат Рудолф, който е виолончелист. Така се ражда един от най-знаменитите камерни ансамбли в Европа през 20-те години на XX век – квартет "Амар", известен още и като "Амар-Хиндемит". Съставът съществува до 1933 г., като за този период изнася над 500 концерта в цяла Европа, а в репертоара му, освен творби на Хиндемит, влизат и произведения на Моцарт, Шуман, Верди, Барток, Равел, Стравински, Шьонберг, Веберн, Филип Ярнах… Любопитен щрих от биографията на ансамбъла, а и на самия Хиндемит е посещението на квартет "Амар-Хиндемит" в тогавашния Съветски съюз, където той се запознава с 11 години по-младия си колега Дмитрий Шостакович.
Периодът между 20-те и началото на 30-те години на XX век е изключително плодотворен за Хиндемит в областта на камерната музика. Още тогава у него се проявяват най-характерните черти, които ще изградят стила му на творец и общественик: последователност, целеустременост и устойчивост на естетическите позиции. В ранните си творби Хиндемит се освобождава от влиянието на късноромантичната стилистика. За уравновесената му натура е характерна близостта с естетиката на Брамс, чието влияние се долавя в ранните камерни произведения. В същото време обаче, в други творби като например в песните по стихове на Едуард Райнахер и Георг Тракл се открива влиянието на експресионизма. В сюитата за пиано "1922" се долавя урбанистичната естетика, а в следващите инструментални опуси, създадени по същото време, той слива концертното, камерно и симфонично начало. Така младият Хиндемит успява да постигне своя художествен и етически идеал в сферата на възвишената поетика на класическата уравновесеност, но без да бъде ретроспективен или еклектичен.
В следващите години Хиндемит развива и утвърждава своя музикална система, която обосновава и теоретично, и в която създава късните си творби. Пише музика за почти всички инструменти, влизащи в състава на класическия оркестър, както и за такива, употребявани по-рядко, а също така и музика за различни по вид ансамблови формации.
През 30-е години нацисткия режим в Германия забранява музиката на Хиндемит и го подлага на репресии заради хуманистичните му убеждения, както и заради полуеврейския произход на съпругата му. Принуден да напусне родината си, той вписва името си и като един от основоположниците на съвременната турска музикална култура, като става един от основателите на Истанбулското музикално училище и Музикална академия в Анкара, където работи няколко години. След това той пребивава за кратко в Египет, а оттам заминава за Съединените щати, където работи като университетски преподавател в различни градове до края на 40-е години. В последното десетилетие от живота си Хиндемит се установява в Швейцария, където живее и работи до смъртта си през 1963 г.
В изданието си на 19 декември, вторник, от 19.30 часа, предаването "Студио Музика" отдава почит към личността и делото на Паул Хиндемит. Ще го направим заедно със събеседниците ни: акад. Васил Казанджиев, проф. Огнян Константинов, д-р Анжела Тошева и Стефания Янкова, а музиката на Хиндемит ще звучи в изпълненията на български и световно утвърдени майстори, както и в интерпретацията на самия композитор като солист и диригент.
Снимки: Wikipedia, britannica.com
Днес, 28 март, в Общинския младежки дом в Монтана от 18:00 часа ще се състои Концерт-спектакълът "Живот по мъжки правила " с участието на Димитър Туджаров - Шкумбата и Симфониета Видин, под диригентството на Мирослав Хафузов. Не пропускайте тази уникална музикална вечер! Подробности ни разказа Мариета Христова, директор на младежкия дом в..
Поглеждаме към града на липите, където тази вечер и утре ще се състои първата оперна премиера в юбилейната за Старозагорската опера 2025 г. Това е "Риголето" от Джузепе Верди под диригентството на световноизвестния тенор и композитор Хосе Кура. Събитието започва в 19:00 часа, а подробностите обобщава колегата Ани Маринова. Слушайте!
Виртуозният китарист Ангел Дюлгеров ще представи за първи път своя спектакъл "Самсара – китарният свят на Ангел Дюлгеров" . Премиерата ще се състои в родния му Пловдив, след което музикалното събитие ще бъде представено и в театър "Сълза и смях" в София. През последните 15 години Дюлгеров е работил с някои от най-големите имена в българската музика,..
"Мост между поколенията" ще изградят Биг бендът на БНР и гост-диригентът Георги Милтиядов с програмата от едноименния концерт на 27 март, четвъртък от 19.00 часа в Първо студио на Радиото. Новото издание на инициативата на БНР е посветено на 80-годишнини от рождението на Найден Андреев и Стефан Диомов. "С огромно удоволствие и с голям ентусиазъм вече..
Българската отсечка от едно доста дългоочаквано турне започва довечера (сряда, 26 март) от 20.30 ч. в клуб "Паве" (под Столична библиотека), а Дон Антонио е същият онзи невероятен алтърнатив-блус-сърф-американа-джаз-рок китарист Антонио Граментиери , който през 2013г. обиколи България "2 в 1" като първа китара на "Фаталистите" на Хюго..
По традиция, която води началото си от 1962 година, на 27 март отбелязваме Световния ден на театъра. В този ден Съюзът на артистите в България присъжда..
"Росен Кукушев умело създава своята поетическа действителност от исторически алюзии, литературни реминисценции и споменавания. Това са стихове, написани с..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg