Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

В памет на Рената Ското

Публиката обичаше Рената Ското. Великата певица си отиде от този свят в средата на август на преклонна възраст – 89 г. Съдбата ѝ бе отредила ролята на прима, а фенове и критици бяха в плен на нейната харизма. Насищаше всеки тон и фраза с емоция и драматизъм. Изграждаше ярки образи, които вълнуват и се помнят.

На 33 Рената Ското вече е звезда от световна величина. Пътят ѝ започва от Савона – градче в залива на Лигурия. Бащата бил пътен полицай, а майката – шивачка. Живеели съвсем скромно с оскъдни доходи, а любимо занимание на малката Рената са мини концертите на балкона на къщата им в центъра на Савона, като целта разбира се е: да я чуят възможно най-много хора. Получавала не само овации, но и …бонбони. "Виждате ли", ще напише по-късно в автобиографичната си книга Рената Ското, "Никога не съм пяла даром!"


Когато е на 16, семейният съвет решава: трябва да замине за Милано.

"В колежа Каносиане, който се помещава в манастир, монахините ме научиха да свиря на пиано. Разрешаваха ми два пъти седмично да ходя на уроци по пеене, макар на певиците тогава да не се гледаше с добро око.

През 1952 реших да се явя на престижния конкурс "Нови гласове" в Милано: при победа можех да разчитам на добра кариера. Направих безумен избор: явих се с арията на Виолета из "Травиата"– една от най-трудните, коварни опери особено за дебют! Журито ме изгледа снизходително, дори леко подигравателно, но постепенно промениха отношението си, наостриха слух и …буквално онемяха."


Така започва звездният път на Рената Ското. В съботната вечер (18 ноември от 20 часа) ще си припомним едно от върховите достижения на великата прима: Мадам Бътерфлай в едноименния шедьовър на Пучини. В ролята на Пинкертон – Пласидо Доминго. Лорин Маазел ръководи Амброзианския оперен хор и оркестър "Филхармония".

Рената Ското в ролята на Мадам Бътерфлай


Снимки - ФС на Рената Ското
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 28 февруари 2025 г.

16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..

публикувано на 14.02.25 в 09:18