В това предаване гостува Иво Сиромахов. Познаваме го като писател, драматург, сценарист и актьор. Работи и като режисьор в Малък градски театър "Зад канала" и театър "Българска армия". Близо 20 години е главен сценарист в предаването "Шоуто на Слави". Автор е на 29 книги ("Бай Тошо" е последният издаден досега негов роман) и 11 театрални пиеси. Но Иво Сиромахов е почитател и на музея и на художествената галерия, за което вероятно малко хора знаят. А той има добра представа от дейността и богатствата на тези "места на паметта" у нас, както ги наричаме.
Срещата ни в студиото предизвика не малко негови спомени за първите му впечатления от музеите от неговото детство. Разказа също и защо за днешните ученици не е много лесно да се запознаят с експозициите на музеите и колекциите на художествените галерии.
"Спомням си, когато бяхме деца – през 80-те години – много често от училище ни водеха в музеи. Това си беше някаква практика. Разбира се, тогава имаше доста странни музеи. Например, спомням си, че имаше един музей, който се казваше "Музей на революционната бдителност". Представете си, бдителността е тук, във фокуса на посетителя. Дори не си спомням какво имаше вътре в музея. Но така или иначе, това бяха места, в които често ни водеха като ученици. А пък сега напоследък, като обикалям България, все по-малко виждам ученици в музеите! И то не защото нямат интерес. Оказа се, че има една доста странна наредба на Министерството на образованието, според която, ако един учител иска да заведе класа си в музей, трябва да вземе писмено съгласие от всеки един от родителите, защото това се води излизане от училището и той носи отговорност – много е сложна процедурата! И обясниха ми музейни уредници, че много рядко учителите успяват да съберат писмено съгласие от всички родители! А пък един ако откаже – целият клас не отива в музей."
Иво Сиромахов откровено сподели и своите симпатии и огорчения от състоянието на някои музеи и художествени галерии, както у нас, така и зад граница – за техните прояви, музейни витрини, изложби и експозиции…!? С него разговаряхме и за отношението ни към тези институции и за неговата позиция – към музея, културното наследство и към нещата от живота.
"Може би музеите наистина показват до голяма степен отношението ни към онова, което е в миналото. Сега, съвсем наскоро, бях в Чирпан. Там, художествената галерия, която носи името на големия български художник Добромир Манев, е една много красива възрожденска къща – на два етажа. Така, в типичната турска архитектура, каквито са къщите в Стария Пловдив, да кажем, или в Копривщица – великолепна сграда, която се руши ! Отвсякъде се вижда избила влага, покривът е за ремонт. И няма кой, няма средства, за да се спаси! И тя след време ще си отиде. И в същото време, в съседство с нея – може би на сто метра – е къщата-музей на Пейо Яворов, родната му къща, всъщност, която пък изглежда сякаш от друг свят! Много добре запазена, с много добър екскурзовод. Едно момиче беше, което разказва за живота на Яворов, за семейството му, за родителите му… Виждате, че трябва малко усилия, но да ги положим! Защото някои от тия неща, ако сега не се погрижим за тях – просто ще ги загубим! След 5-10 години няма да ги имаме!"
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg