За четвърти пореден път в София е домакин на Международния фестивал на портретния филм. От 9 до 12 ноември програмата му ще предложи 3 прожекции и 3 съпътстващи събития, разпределени в 2 любими кина – "Влайкова" и Дом на киното, и 2 уютни пространства – SOHO Sofia и "Мисия 23". След това фестивалът продължава в Пловдив, Велико Търново и Варна. Посланието на тазгодишното издание е "Гледане до влюбване".
"Ясно е, че киното се свързва с гледане буквално, но "гледане до влюбване" означава съзерцание, търпение, някакво време и грижа отделени към тези конкретни произведения, които показваме. Тоест това е някакъв процес и насочва към природата на тези филми, които са точно поетични, вълшебни по някакъв начин. Говорят за важни социални казуси понякога и изискват една такава определена настройка у зрителя, но въпреки това всеки трябва да се чувства добре дошъл да посети една такава прожекция“, каза в "Артефир" организаторът на Международния фестивал на портретния филм Ана-Мария Сотирова.
"Интересно е, че при мен първата дума, която ми изникна в съзнанието, беше съзерцание – да си позволиш да бъдеш изненадан и да си в настоящето. Самата програма е много разнообразна и вълнуваща и зрителят просто трябва да си позволи да се влюби в нея, във всеки филм", допълни и координаторът на фестивала Евгения Танева.
Фестивалните дни предлагат жанрово и тематично разнообразие – 29 кинотворби от 17 държави. Авторите им са артисти с интригуващи творчески биографии, които поставят въпросите за същността на личността и за състоянието на нашия свят. С филмите си те подтикват зрителя да обърне поглед към обществените каузи, които имат нужда от действия тук и сега.
Неслучайно откриващият филм е филм посвещение. "Джина" е отличен именно с наградата на фестивала за творба със значима социална кауза. Документалният филм представлява колективен портрет на иранските жени, които водят трудна битка за промяна. Той представя разказите на шест жени, чиито свидетелства следват историята на Джина Махса Амини, която беше брутално убита от нравствената полиция в Иран на 16 август 2022 година заради кичур коса. Филмът ще бъде прожектиран тази вечер (9 ноември) от 19 часа в Дома на киното заедно с "Изгубени фрагменти, цъфтящи пътеки" – 5 късометражни творби, създадени в различни точки на света – Полша, САЩ, Испания, Германия и Австралия. Те са обединени от темите за загубата и липсата, както и за възможните нови копнежи, които дадено отсъствие може да породи.
Другите две прожекции в програмата на Международния фестивал на портретния филм в София са "Поезия на (не)обикновеното" – 6 къси портрета, които разглеждат свободата като пътуването, полета на въображението отвъд лимитите на битието, фотографиране на лица отблизо и писане на поезия; и "За кратко побеждавайки времето" – 5 филмови портрета, между които и единственото селектирано българско заглавие "Вътрешна стая" на режисьорката Ина Гергинова.
В София е фокусирана и по-голямата част от съпътстващата програма на фестивала. Тя включва артистични събития, подбрани от членовете на международното IPFF жури. Всеки от тях ще представи на публиката изненадващи гледни точки към процеса на портретиране и синергичната същност на киното. Своите уъркшопи ще представят Parlour Collective от Великобритания – "Отдавайки се на случайните неслучайности"; и Елеонор Лематр и Аделин Ледук от Франция – "Живият модел: уъркшоп за рисуване и позиране“. Част от съпътстващата програма е и лекцията "Портретът на Ханибал Лектър през превъплъщението на Антъни Хопкинс на физиогномиста" на Валерия Цимбал.
Подробностите можете да чуете в звуковия файл, а цялата програма на IV Международния фестивал на портретния филм в четирите български града можете да откриете тук.
Фестивалът се реализира с финансовата подкрепа на Националния фонд "Култура“ и Фонд "Култура“ на Община Варна.
Снимки – IV Международен фестивал на портретния филм
Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят, който трябва да бъде изследван от читателя. Свят, създаден от автора – в случая каза писателят, поет и преводач Хайри Хамдан. Самият той казва, че се пита постоянно защо героите му са взели..
Стратегии за прилагане при четене и изисквания за жанрове. Размисли за романа на Владимир Полеганов "Другият сън". Каква подготовка изисква четенето? Трябва ли читателят да е наясно с конвенциите на съответния жанр или с начините, по които работят литературните похвати, за да чете пълноценно? Какво "изискват" от нас литературните..
Архивите са живи в "Terra Култура", за да отбележат чрез хроника в звук 5 години без Стефан Данаилов . Ламбо, Мастера, майор Деянов, българския Ален Делон… Какво остава след човек, когато отпътува отвъд този свят? Може би винаги е подходящо да питаме мечтите на човека. Малкият Стефан е мечтаел да стане моряк. Съдбата обаче го кани..
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се срещнете с този естетически и социален портрет на социално бедни хора. Специален гост на предаването "ФотоФабрика – факт и фикция" е един от най-човеколюбивите съвременни артисти Валерий Пощаров,..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Как политиците трупат гласоподаватели през конспиративни теории и дезинформация, коментира във "Въпреки мрежата" по програма "Христо Ботев" Тодор..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg